Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1553 ggr
[sorbel]
1

Långhårig fråga!

Jag ska adoptera två bröder från ett katthem som jag har sagt i min andra tråd men jag undrar nåt.

En av bröderna är långhårig och de andra tre syskon är korthoriga. Mamman är svart och korthårig med. Den andra brödern som jag ska adoptera är också svart och korthårig.

Jag har läst några tråd här där det stod att båda föräldrar måste vara långhåriga för att ha långhåriga bebisar-- eller är det så att ALLA blir långhåriga och inga korthåriga?

Undrade om mamman stal kanske en unge från en annan mamma eller hittade honom. Men jag tycker det är mest troligt att man får blandat om en förälder är korthårig och den andra långhårig. Har jag rätt?

Jag ville helst korthåriga katter men blev fångat av de här två bröder. Den svarta är så gullig och social och söt! Den röda är blygare och osäker men jag tror att han kommer bli mer van med människor när han bor med oss. Långhåriga är också jättesöta så det är kanske jättebra att jag får båda typer hemma, hehe.

Jessicahagstrom94
2

Jag fick lära mig att båda föräldrarna måste ha anlag för långhår för att det ska kunna bli långhårigt i kullen. :) så även om mamman är korthårig så har hon anlag för att få långhåriga ungar.

Någon får rätta mig om jag har blandat ihop något nu.

OberonsMatte
6

Katter har två håranlag, ett från mamman och ett från pappan.

Har en katt dubbla långhårsanlag blir katten långhårig.

Har katten dubbla korthårsanlag blir katten korthårig.

Har katten ett långhårsanlag och ett korthårsanlag, blir katten själv korthårig men kan få långhåriga ungar om den paras med en långhårig katt eller en korthårig katt som också bär på långhårsanlag.

I det här fallet bär alltså den korthåriga mamman på långhårsanlag och har troligtvis parat sig med en korthårig katt som också bär på långhårsanlag. Eller möjligtvis en långhårig katt.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
7

Litet tillägg:

Två långhåriga katter kan bara få långhåriga ungar.

Två korthåriga katter (som inte bär på långhårsanlag) kan bara få korthåriga ungar.

En korthårig katt (utan långhårsanlag) och en långhårig katt kan bara få korthåriga ungar.

En korthårig katt (utan långhårsanlag) och en korthårig katt (med långhårsanlag) kan bara få korthåriga ungar.

En korthårig katt (med långhårsanlag) och en långhårig katt kan få både korthåriga och långhåriga ungar.

En korthårig katt (med långhårsanlag) och en korthårig katt (med långhårsanlag) kan få både korthåriga och långhåriga ungar.

Sajtvärd Katter iFokus

[sorbel]
1

Då förstår jag. Tack så mycket för bra svar-- jag glömde den här tråden helt!

Det var det jag tänkte det skulle vara. :)

[Hen]
1

#2 #3 Så bra förklarat! tack! har funderat på detta.

OberonsMatte
1

#5 Tack! Genetik kan verka lite snurrigt och förvirrande ibland, men eftersom jag är pedagog (förskollärare) kan jag inte låta bli att åtminstone försöka förklara saker ibland!Skämtar

Förstår man bara systemet med dominanta och recessiva anlag/gener är det ju egentligen ganska lätt. Korthår är dominant och långhår är recessivt. Dominanta anlag kräver två sådana gener för att synas och recessiva bara en.

Sajtvärd Katter iFokus