Orolig över hostan!
Min lilla kattkille på 5 år får ibland "hostattacker", jag har trott att dessa beror på hårbollar för han beter sig som om han vill kräkas. Han fick en sån attack i lördags och då började jag fundera, han får dessa "attacker" iofs väldigt sällan men de resulterar aldrig i hårbollar…
När jag googlat lite och tittat på youtube-klipp med astmaattacker hos katter så verkar det vara exakt det han har! Allt verkar stämma in på honom.
Som sagt händer detta väldigt sällan, kanske 2 ggr i halvåret? Och det går alltid över väldigt fort, den han hade i lördags var över på mindre än en minut. Så det kändes inte superakut att åka in med honom men jag ringde nu direkt på morgonen när min lokala veterinär öppnade för att boka en tid. Jag förklarade situationen och att jag starkt misstänker astma och då säger hon i telefon att det även kan vara hjärtat! 😕
Ojoj vad orolig jag är nu! Går det på något sätt avgöra om det är astma eller hjärtat såhär innan undersökningen? Jag fick tid imorgon eftermiddag så hinner oroa mig en hel del… Söker nog mest lite tröst från er kunniga med detta inlägg då jag hoppas att det "bara är astma" 😭
Vad ska jag ta upp med veterinären, vilka prover osv ska jag be om?
Min lilla Teo ❤️
När katten hostar så sällan skulle jag inte oroa mig. Eller också har alla mina katter astma eller hjärtfel…
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tror inte det är någon fara faktiskt :) Min katt har astma och hon får sånna anfall ca 2 ggr i veckan. Dom tog röntgen bilder för att kolla så det inte var hjärtat. Men det var det som tur inte ;) Så nu får hon kortison i några veckor och sen ska hon få inhalator. Men vet inte om det behövs för din katt eftersom det är så pass sällan..
Medarbetare på Vegetariskt Ifokus
Åh men vad skönt att höra era svar, känner mig lite lugnare 🙂
Men det ser väldigt ansträngt ut när han hostar, jag såg ett youtube-klipp som även berättade olika tecken på att det var astma och tycker dom fanns där. Men som sagt är det så korta stunder så tror egentligen inte heller det är något allvarligt just nu, dock känns det bra att ha koll ifall det skulle bli värre och att isf vara förberedd.
Han ska iaf tas in för undersökning för säkerhetsskull 🙂
Hade för övrigt storstädat i lördags och om det är astma så antar jag att det kan vara anledning till att det utlöstes just då.