Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 761 ggr
[Emma--]
0

Jagar nya katten

Lite introduktionsfunderingar där jag egentligen bara tänker kolla om jag tänker rätt haha. 

Jag hämtade hem en ny katt, Niba,  för ganska precis en månad sen. Första veckan gick över förväntan och Greta och Niba luktade på varann när dom möttes men blev ofta att dom frästes. 
Sen kunde Niba börja lägga sig bredvid Greta och allt flöt på bra. 

Sen blev katterna sjuka i kattsnuva, och var ifrån varann en vecka ungefär eftersom kattungen var så pass pigg så fick Greta som var rätt sjuk vara ifred och vila upp sig. 

Tredje veckan var katterna fortfarande rätt sega så vi gjorde inte några större framsteg. Greta verkade ovanligt sur men det kanske inte är så konstigt när man varit sjuk och haft ont. 

Men nu har alltså Greta börjat jaga iväg kattungen och slår efter henne. Men vad jag förstår är det bara att känna lugnet själv, ge alla katter lika uppmärksamhet och utrymme i hemmet osv. 

Ibland går det bra när dom möts men Greta jagar väldigt ofta iväg kattungen. 

När och om tror ni man ska backa ett steg och använda sig av t.ex en nätdörr? Avvakta så länge det inte blir värre tänker jag personligen.

Niba och Sheri går det bättre med helt plötsligt. Dom ligger t.ex bredvid varann och sover just nu. 

Andra tips och ideér är välkomna 🙂

[Emma--]
0

Ingen? 🙂

OberonsMatte
0

Hur pass mycket påverkas Greta och Niba i övrigt av detta? Hur gamla är samtliga katter? Är det bara vid närkontakt och direkta möten som Greta försöker skrämma Niba? Gör hon det varje gång? Hur reagerar Niba när detta sker? Vad händer efter konfrontationen?

Egentligen tycker jag att Gretas beteende är helt naturligt och inget som behöver vara något problem för någon av katterna. Greta har ju ett naturligt övertag statusmässigt över nykomlingen, men känner antagligen att hon ändå måste markera detta så att det inte uppstår några oklarheter när det gäller status och rang.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
0

Greta och Sheri är 6,5 år. Och Niba är 17 veckor.

Niba påverkas absolut inte i övrigt vad jag märker.
Greta har dock hållt till en hel del i ena sovrummet men det behöver inte betyda något egentligen då hon ibland bara t.ex har favoritplatsen att sova i sängen. 

Jo det är endast vid direkta möten, och inte varje gång. Ibland kan Niba gå förbi utan att Greta gör något alls och då och då luktar dom på varandra utan att något händer heller mer än att Greta fnyser till och går därifrån. 

Ibland kan Greta sitta ett tag efter och "vakta" och jaga Niba någon gång till innan hon ger sig. Sen återgår det bara till att vara normalt och Niba och Greta håller sig undan varann. 

Nä jag har inte sett så allvarligt på det här än, ville bara kolla så jag inte tänker helt galet att bara avvakta egentligen.

OberonsMatte
0

#3 Ja, ta det bara lugnt och låt dem klara ut sina positioner själva i lugn och ro. Det kan ta lång tid för en vuxen katt att acceptera t.om. en kattunge fullt ut. Ibland blir de aldrig bästisar, men då får man nöja sig med att de åtminstone accepterar varandra och inte påverkas uppenbart negativt av varandras närvaro. Att Greta håller sig mest i den del av reviret som hon trivs bäst i, och känner sig tryggast i, dvs sovrummet, behöver inte vara negativt. Det kan tvärtom vara bra att hon har en sådan plats att dra sig tillbaka till. Som ett litet extra tryggt minirevir i det gemensamma reviret.

Att Greta markerar sin status gentemot Niba och jagar henne är iallafall bättre (mer naturligt för katterna och lättare för dem att acceptera) än om det vore tvärtom.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
1

#4 Mm och jag tror inte det kommer vara några problem att Greta kommer acceptera henne med tiden. 

Och alla katterna kan ju slappna av och alla sover i sängen på natten även om dom inte sover bredvid varandra och det har det inte varit några problem med. Så dom begränsar inte varann i reviret på så sätt. 🙂

Niba har nog lärt sig att man inte ska jaga Greta haha. Däremot börjar hon vara mer och mer nyfiken på Sheri men jagar inte men försöker närma sig ganska ofta. Men dom brukar ju kunna ligga bredvid varann och sova så länge Niba håller sig lugn. 🙂

OberonsMatte
0

Det verkar redan gå bra och kommer säkert bli ännu bättre med tiden. Man får ju tänka på att katterna haft en sjukdomsperiod också under den här tiden vilket säkerligen påverkat både katterna själva och den normala introduktionsprocessen en hel del.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
0

#6 Jo Greta var ju verkligen inte sig själv när hon var sjuk och var rätt grinig men det var antagligen för att hon hade ont. Så 2 veckor gick väl åt till det egentligen innan hon började bli sig själv igen.