Dålig mage + gräver inte ner
En av mina killar är lite dålig i magen (med full förståelse pga av foderbyten och flytt). Bajset är inte helt rinnande men heller inte fast och eftersom han är perser så kletar sig detta såklart i pälsen.
Vi kan du inte hålla på och bada honom så nu har vi klippt bajs nästan varje dag, funderar på om vi borde klippa ner honom helt vid rumpan tills magen lugnat ner sig?
Problem nr två är att han inte gräver ner sitt bajs! Han går in i lådan och sätter sig på första bästa plats. När han är klar slår han mot väggarna och går ut. Vår andra katt tycker inte att det är är speciellt trevligt utan säger till oss att göra rent och går efter det på lådan. Det funkar ju så länge vi är hemma men när vi är borta hela dagarna tycker jag synd om honom. Han skulle aldrig gå utanför lådan men man märker ju så tydligt att han inte vill gå på lådan när det ligger en bajs helt synligt vid ingången.
Ska också tilläggas att perser äter ordentligt och har lite fart på magen så han bajsar ganska ofta.
Någon som har några tips? Värt att prova ge persern krossade äggskal? Eller diarnasyl? Hur gör man det isf?
Båda är kattungar (persern född 19 juni och ragdollen 8 april).
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
tips åt dålig mage har jag inte. Men 2 kattlådor om ni inte redan har det ?
Vi har två stora lådor, en i vardagsrummet och en på toaletten.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Att katten inte krafsar över efter att ha använt lådan kan bero på olika saker. Dels kan det vara en katt katt som helt enkelt inte bryr sig eller anser sig "ha tid" med sånt. En kattunge har inte alltid utvecklat sina instinktiva beteenden fullt ut ännu.
En vuxen katt kan medvetet lämna avföringen exponerad som en status- och revirmarkering, men eftersom det handlar om en kattunge i det här fallet låter det inte helt troligt.
Den tredje orsaken är att lådans utformning och innehåll gör det obekvämt och/eller obehagligt för katten att gräva i sanden, och där finns det saker man som ägare kan påverka.
Så:
1. Vad har ni för sorts lådor (storlek och utformning)?
2. Vad har ni för typ av sand (märke och sort)?
3. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?
4. Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
5. Hur ofta byts sanden ut helt?
Att katten är lös i magen kan förstås också vara en sak som bidrar till att katten tycker att det är obehagligt att röra i sanden och riskera att få bajs på tassarna.
Sajtvärd Katter iFokus
Grejen är ju att han krafsar, något otroligt. Men han krafsar på väggarna så han täcker ju inte över. Den andra katten är istället tvärtom och täcker för jättenoga och luktar både två och tre gånger innan han är nöjd.
1. Vi har två väldigt stora lådor men tak. Den ena som en vanlig (utan lucka) den andra kan man fälla upp så det blir en stor öppning.
2. Just nu har vi en blandning av smiley cat och everclean.
3. Varierar men iaf 10 cm.
4. Minst 1 gång per dag.
5. När det behövs.
Problemet är att han väldigt ofta går i bajset så tassarna får vi tvätta ofta. Men vatten, Kattsand och päls är ingen härlig kombo så nu har vi klippt bort det som fastnat istället.
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Eftersom katten krafsar på väggarna tycker jag att du ska prova att ta bort väggarna/huvarna och se vad som händer då.
Hur stora är måtten på "väldigt stora" lådor?
Sajtvärd Katter iFokus
#5; Kan mäta lite senare :) Men den är den största storleken jag sett i affärerna iaf.
Det är ingen skillnad. Vi brukar variera med att ha taket av och på och det är ingen skillnad. Igår såg jag honom dock på lådan och bajset såg normalt ut. Han krafsade länge på väggarna men till slut kom han så långt ner att han iaf fick över lite sand på bajset och när han gick där ifrån såg det faktiskt helt ok ut. :)
Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com
Detta med krafsa på väggarna gjorde vår katt också, fast vi hade inte huv utan vi har lådan stående i ett hörn i tvättstugan så han krafsa på tvättstugans vägg. Vi löste det genom att byta kattströ, då var väggkrafsandet borta och han började täcka över sitt istället.
Vi gick från Everclean till Peewee och han gillar att böka och gräva mer i peewee än han gjorde i everclean eftersom everclean fastna i hans päls och då var hans lösning att krafsa på vägg och kanter för att få bort det under tassarna.
Har haft samma problem med min nya katt ( lös i magen ) höll på länge provade allt skonkost veterinärfoder skickade avföringsprov till SVA tog blodprov pro-kolin , diarsanyl tro av min förvåning när jag köpte Mjau blötfoder på ica för 13 kronor gav han det va 4 timme från början ..jag fastade han i 12 timmar först..gick från rinn diarre till perfekta bajsklumpar på 2 dagar :)..gav han oxså fortiflora som han åt frivilligt motför diaranyl som man fick tvinga i han. Funkade för mig.. Men vet inte om det funkar med din katt..