Kattgräs?
Hallå :) ni som sett mina andra inlägg vet att jag nyligen fått hem två små killar! Då jag bara har haft utekatt förut så är detta med innekatt rätt nytt för mig. Vet dock att katter tuggar i sig gräs utomhus, så nu har jag skaffat kattgräs till killarna inomhus :P
Men… är det meningen att man ska köpa denna "matlåda" med kattgräs typ 2 gånger i månaden eller dylikt? Köpte lådan i fredags och det stod typ "Vattna och sätt på locket, när fröna gror tar du av locket, gräset är redo att ätas när det blivit 10cm långt. Om man vattnar gräset så håller det sig fräscht i två veckor". Say what? Iallafall, det växer som ogräs (haha) på bara några dagar har det blivit väldigt långt så jag antar att jag kan fortsätta att köpa dessa matlådor, men jag hade velat ha en liten "gräsmatta" inne brevid katträden i en stor kruka. Går inte det på något sätt? Växer allt kattgräs såhär?

Är du medveten om att du köper en halv näve havre i en gammal plastlåda? Snacka om att betala för ingenting ;) Gå ut och gräv upp en redig grästova eller fråga nån som har häst om du kan få lite havre, det är rätt mycket mer prisvärt kan jag lova :) Jag själv sår ibland havre i kruka men det tar slut så himla fort. Igår hämtade jag lite korn från en åkerkant och ska så det, får se om katterna gillar det. Annars (även nu) har jag oftast en kruka jag stoppat en grästorva i. Det gäller att vattna mycket första veckan eller så för att den ska leva, nu står den på balkongen och mår bra. Den snaggas i början men när nyhetens behag har lagt sig går katterna mest och småtuggar på stråna.
Är det havre?? Haha! Tur att det bara kostar en tjuga då… men jag glömde skriva att jag faktiskt funderar på att ta en redig tova gräs utifrån! Har en väldigt stor kruka dock… Kan gräset överleva inomhus eller måste den stå på balkongen? Tog faktiskt in tre små tuvor för en vecka sen innan jag köpte kattgräset, bara för att testa. Krukorna står ännu i fönstret i tv-rummet :P

#2 Dyrt havre! Gräset kan stå inomhus men bör stå rättså ljust. När inte min torva står på balkongen så står den i ljuset på köksgolvet och mår bra. Det tål även torka väldigt bra om man glömmer vattna på länge.
#3 Ja egentligen är det ju dyrt om man kan ta utanför :) Tack! Måste skynda mig att ta gräs innan det blir kallt och fult gräs ute.