Skaffa avelshane?
Jag funderar på att skaffa mig en avelshane. Jag har 2 honkatter, en fertil och en på snart 5 månader. Avelshanen jag ev ska köpa är nu snart 7 månader. Vi letar större boende men vi är lite kräsna och kommer inte ta första bästa så det kan dröja för oss att flytta, till sommarn i värsta fall. Där vi bor nu har vi inget extra rum till hanen. Kan det funka ändå tillsvidare? Min tanke är såhär, att jag gör hcm, fiv/felv och blodgrupps-prov ganska omgående när han kommer till mig. (Är de för tidigt att göra hcm vid 7-8 mån ålder?) Och sen får han och min fertila hona paras, och när hon är dräktig sätter jag honom på p piller i ca 6 månader. (Är det för länge?) Och då kommer vi med största sannolikhet ha flyttat och han har då fått ett eget rum. sen kan jag låna ut honom till 2-3 andra honor samt använda för min minsta tjejs första kull. Sen kastreras. Hur låter detta? Anledningen varför jag vill skaffa avelshane är för att det är så otroligt svårt att hitta hanar över huvud taget, och få ser bra ut. Och det behövs fler hanar på "marknaden".

Jag vet inte om p-piller till hane är det bästa, är ju främst för honor. Skulle rekomendera chip, men det kan sitta i ett tag men om du ska vänta på din andra hona så varför inte. Chip kan sitta allt från tre månader till ett år, men bättre i vissa avseenden.
Okej tack! Chip bättre än p piller alltså!
Om du vill läsa mer om Suprelorin fungerar så finns en tråd i perser-forumet där några delar med sig av sina erfarenheter. Länk: http://perser.ifokus.se/discussions/4f9647ce88f4720afe0002a7-suprelorin
Å tack!!!!
Jag skulle inte scanna så tidigt.
Hur gammal är din äldsta hona och vilken ras gäller det?
Har du tur är hanen inte fertil på ett tag om du har otur så parar han den yngre honan och hon blir dräktig, vilket inte är speciellt bra.
Varför inte ha hanen separerad i sovrum eller badrum tills ni flyttar? Vissa hanar börjar strila och ropa vid könsmognaden men de har du nog redan räknat med. Att scanna så tidigt som 7-8månader är inget att rekommendera om det inte finns något som kan tyda på hjärtproblem
Att ha en fertil hane är oftast lite problematiskt
Jag har just nu en kille som är 9 mån, han har börjat skrika och han är väldigt hårdhänt med mina andra 2 katter (kastrerad hona 8 år, fertil hona på Suprelorinchip 2år) biter i nacken och rider. Pain in da ass om du frågar brudarna.
Jag planerar att flytta honom till eget boende i tvättstugan/gästhuset ganska omgående för de andras skull.
Att scanna vid 7-8mån är alldeles för tidigt enligt alla hälsoprograms rekommendationer
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Tack alla! Scanning tidigast vid 1 år eller? Vi har funderar igenom allt och har bestämt oss för att vänta med att köpa hane tills vi har ett extra rum till honom!! Tack för alla svar! :D