Tugg?
Efter lite sunt förnuft så har jag insett att blötmat är det bästa man kan ge sina katter efter Barf så självklart vill jag att torrisarna så åka ut så snabbt som möjligt. Har en liten tjockis också som behöver gå ner ganska rejält och även då ska blötmat vara det bästa, vilket är ett stort plus :)
Men nu kommer "problemet", mina pojkar har "alltid" haft problem med tandsten (medans honan har jättefina tänder) så skulle vilja hitta något som är bra för tänderna. Jag vågar inte ge något med rå kyckling alls så det går bort helt. Tips på något som är bra för tänderna?
Jag är väldigt "äckelmagad" därav kan jag inte Barfa så gärna inga fötter, hjärtan, lever etc…
Har tänkt på typ grytbitar i nöt och ge råa då jag drar mig lite för att ge ben. Vad tror ni om det? Gör dem någon nytta för tänderna? 🙂
Finns det ben som är säkra (som inte splittrar sig eller som dem kan sätta i halsen) att ge?
MVH en överbeskyddande matte 😊
Det är ingen som helst fara med att ge ben, så länge dom är råa. Risken att katterna skulle sätta dom i halsen, är lika stor som om dom skulle sätta något annat i halsen.
Det är när ben blir upphettade som dom splittras i och med att deras struktur förändras.
Och vad gäller kyckling så behöver man inte oroa sig för salmonella så länge som man ser till att köpa svenskt. Och även det att katter har högre tålighet mot det än vad folk har.