Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8792 ggr
annzoo
3

är detta svår svarthaka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan detta vara svarthaka?🤔

LaSadie
0

ja

annzoo
0

#1 ok. Nu blir det vattenfontänsförbud ett tag för det är det enda jag har som ät plast. Nu var det länge sedan jag hade svarthaka på någon katt men finns det fler tips än att ta bort plastfontänen och diska övriga skålar dagligen? Är det bra att pillra bort de svarta eller ska man låta de vara..

Silvestris
0

Rengör hakan med vegetabilisk olja. Det är bättre än att pilla med fingrarna.

LaSadie
1

När vår katt hade svarthaka tog jag bort all plast och ersatte med keramik. Skrapade bort det svarta på hakan och sen masserade in barnolja runt området. Försvann snabbt efter det.

sagan
0

Ibland kan spannmål vara boven. Så testa att ta bort det om du har foder med spannmål. Har sett fler katter bli bättre i svarthakan efter att ägarna bytt till foder med mindre spannmål eller helt spannmålsfritt. Men det finns ju som sagt ingen klar orsak till varför katter drabbas därför man får testa sig fram till vad som triggar ens egna kisse.

annzoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 de kom så plötsligt och jag har nu 2 foder framme just nu i "övergångsfasen" för att hålla koll på ev allergi men de nya fodret har de ju ätit i flera månader så jag tror inte de är boven i dramat. De nya fodret är applaws. Jag misstänker att vattenfontänen är orsaken.

En dag utan vattenfontänen, skålar som diskas med hett vatten och tillfälligt bortagen av applaws och borttagning av krukväxter som ej är ampelliljor. se bild.
De svarta håller på att försvinna utan att vi gjort annat än ovanstående..

har nu testat att torka ovillig katt med vegetabilisk olja, bommullsrondellen blev grå..

Eine
1

Du kan faktiskt tvätta med vanlig mild tvål och vatten.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Fridaybrew
0

Bra att hakan har blivit så mycket bättre så snabbt. bara fortsätta tills det är helt borta =)

Vi slängde vattenfontänen då bakteritillväxten är ofrånkomlig och med alla små hörn och vrår i plasten går det inte att komma åt dom, vilket gör att återväxten av bakterierna ökar dramatiskt. Rumstemperatur och vatten är rena himmelriket för bakterier.

Skulle kunna tänka mig vattenfontän om de designade den för att underlätta rengöringen av den. Samt satte i UV-ljus för desinficering.

/Fridaybrew

[Mustangcab]
0

Jag kan rekommnedera denna fontän. Den diskar jag dagligen för hand och en gång i veckan i diskmaksinen. Pumpen går inte att  diska i maskinen. Det finns inget filter heller som ska bytas.

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/vattenfontaner_for_katter/250923?gclid=CNqt06GjmLkCFad6cAod0mEAfg

annzoo
0

#9 har kollat på olika fontäner och jag skulle vilja ha en utan plast men mina katter har kravet att de ska vara en stråle typ som från vattenkranen. Hade hest velat ha en drinkwell 360 Stainless men de säljs inte till norden som jag förstår. har någon andra fontäntips utan plast men med stråle får ni hojta till.

Silvestris
0

Jag har en vanlig Drinkwell och har inga problem med svarthaka. Rengör den iofs hyfsat ofta och är noga med att byta filter.

[Mustangcab]
0

# 10 Du kan få en stråle upp på denna också ifall du vill.