Avelsdiskussionerna
Just nu är det många diskussioner angående huskattsavel och raskattsavel. Kanske dumt av mig att skapa en ny tråd, men känner att jag behöver klara upp en sak som alltid hamnar i diskussionerna.
Oftast så beskyller huskatts- ägarna/uppfödarna raskattsägarna för att se ner på dem. Det påstår att raskattägare tror sig ha finare katter p.g.a. stamtavlan och det höga priset.
Raskattägarna svarar alltid samma sak; de ser inte ner på huskatter och ofta äger dessa personer (som jag) både raskatter och huskatter.
Det jag vill ha sagt är att ni som tror att raskattägare ser ner på er måste förstå att det inte är huskatten de ser ner på utan den oseriösa aveln av huskatter. Det är två helt skilda ting, men i hetsiga diskussioner läses inte allt och det blir ofta lite förvirrande när två parter har såpass skilda åsikter.
Annat att tänka på är att verkligen försöka ta in vad den andra parten skriver och menar. Dessa diskussioner är ofta hetsiga och det känns som att många gånger läses inte motargumenten, utan den skrivande personen vill bara ha sin egna åsikt sagd. Försöka läs och svara på argumenten sakligt istället för att bara vräka ur er allt ni har bubblande i kroppen.
Kände att en egen tråd för detta behövdes, eftersom alla kommentarer inte alltid läses. Tack för att du tog dig tiden att läsa detta inlägg :)
Bra förklarat 🙂
Mycket bra skrivet! :)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Även jag som bara har huskatter i familjen, har massor emot avel av huskatter. :) det är underbara och vackra katter, precis som raskatter.
De flesta raskatts uppfödare har el har haft huskatter också. De är lika älskade som sina "finare" systrar o bröder❤️
Min raskatt har sällskap av två huskatter och jag gillar dem alla tre lika mycket.
Finns ingen inbördes hierarki mellan dem alls.
Här har vi den hierarkin att det är äldsta huskatten som är 13 år som bestämmer över 3 britter och en huskatt😃samt mig😂
Håller helt med. Siames eller en tvättäkta bondkatt… det är två olika namn för i stort sett samma sak; Felis catus.
Raskatter är ju dyrare i inköpspris med tanke på att man belatar en del av de hälsotester som blivit gjorda på föräldrarna, samt kattungarnas veterinärbesök.
Vi har både raskatter och huskatter. Båda är lika kära. Dock tycker jag inte att man kan sätta likhetstecken mellan seriös avel= raskatter och oseriös avel=huskatter.
Det finns oseriös uppfödning av raskatter och faktiskt (tro mig) seriös uppfödning av huskatter också. För om jag förtått saken rätt så räknas seriös avel ett planerat avelsarbete med parningar på kullar som man tror sig ha köpare till alla ungar samt att ungarna sedan veterinärundersöks och vaccineras innan försäljning (ev. även kastreras). Om detta görs inom huskattavel tycker jag nog att man även kan kalla den för seriös. För hur det än är så ser många sk. bondkatter ut efter en viss typ och har dessutom ett temperament som man känner igen bland många huskatter.
# 8 Och just detta är väldigt sällsynt inom huskattsaveln. Däremot så tar de gärna lite mer betalt ifall en kattunge är långhårig.
Mycket bra skrivet!
#8 För att aveln ska vara seriös tycker jag även att kattungarna ska chippas innan flytt och att man ska ha gjort i alla fall några tester på föräldrarna innan parningen. Jag anser att det inte räcker med att vaccinera och tro sig ha köpare till alla kattungar utan man ska även försäkra sig om att föräldrarna är friska och lämpliga för avel. Görs allt det så är aveln seriös i mina ögon. Men jag har aldrig hört talas om en huskattägare som testat sina katter innan parning.
/Matilda
# 10 Nej de flesta släpper ut sin honkatt och låter den bli dräktig med vilken hankatt som helst.

Har inga huskatter nu pga allergi men har haft flera stycken och självklart var de försäkrade och allt sådant och lika älskade. De är ju en familjemedlem oavsett vad man betalat för den. Jag ser verkligen inte ner på huskatter, är däremot emot oansvariga aveln på dem. Ser heller ingen anledning att föda upp fler när det finns så många, inte ens om det görs helt seriöst. De katter som redan finns bör tas han om innan.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus