Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 3215 ggr
Superfaks
0

Nedärvning av blåögdhet?

Rent teoretiskt.

Låt säga att man parar en vit blåögd hane med en sköldpaddsfärgad gulögd hona, vad är chansen att de vita kattungarna får pappans blåa ögonfärg som vuxna? Och hur stor chans finns det för odd-eyed?

AgnetaB
0

Tycker också det vore intressant men verkar vara svårt o få svar på det.

litettrassel
1

jag vet ärligt talat inte om jag har rätt men på människor är det så att pigmentet för blåögdhet är recessivt d.v.s det krävs att bägge föräldrarna bär på anlaget för att barnet ska kunna bli blåögd.

så är pappa brunögd och mamma blåögd så borde barnet bli brunögd om inte farmor eller farfar är blåögda då pappan automatiskt bär med sig färgen men att kroppen väljer brunt som då är dominant framför det blåa som är recessivt.

Det finns också fall där båda föräldrarna är brunögda och fått ett blåögd barn och då är det för att båda två har föräldrar som är bärare av den blå ögonfärgen (nån av mor/far-föräldrarna brukar vara blåögda då)

så fungerar det för människor iaf!

litettrassel
0

ska tillägga att grön är en mutation som händer när man korsar ljusbrun med blå… så tar man bort det blåa pigmentet från ett grönt människoöga skulle det rent teoretiskt bli gult.

Thaeri
2

På katter hänger blå ögon ihop med siamesmasking i första hand, helvitt i andra, och höggradig vitfläck i tredje. Alla dessa färger har separata anlag som hör till separata gener som sitter på separata kromosomer.

Så ditt exempel är svårt att sätta siffror på, hanen kan ju vara siamesmaskad under det vita, och då vet man inte om de blå ögonen beror på det vita eller siamesmasken… Och honan kan ju även hon bära på siamesmask.

Superfaks
0

Hej, tack för era svar!

#4, låt säga att ingen av föräldrarna bär på maskning då det inte är tillåtet inom den rasen.

#2, Men är inte vitt ett dominant anlag eller mutation eller vad det är? För oftast blir det ju några vita ungar efter föräldrar där en av dem är helvit.

Haha det här var inte helt lätt :D

MonicaLagerquist
0

Vitt är dominant.

Det är inte helt klarlagt hur OD ärvs.

Stolt ägare till tre La permer

Solitaire
0

Det är som #6 säger oklart hur nedärvningen sker. Jag födde själv upp en kull vita perser, där pappan var vit orangeögd och mamman en annan färg och orangeögd. Den ena ungen blev vit orangeögd, unge nr två annan färg och orangeögd, och unge nr tre vit blåögd. Ägaren till pappan hade aldrig tidigare fått blåögda ungar efter honom, däremot odd-eye.

SolidShinta
0

Lite off-topic, förlåt, men jag blir så nyfiken. Du verkar kunna en del om genetik.
Min mamma har mörkblå ögon och min pappa isblå, men jag fick gröna ögon. Om grön ögonfärg fungerar så som du säger hur är då det möjligt? :)

Jag har även en variant av heterochromia (i kattvärlden odd-eyed, fniss) där ungefär 35-40% av mitt ena öga är brunt.

litettrassel
0

det jag vet är att grön är en mutation mellan blått och brunt så då beror det på om far/morföräldrarna är brunögda?

SolidShinta
0

Alla i min släkt är blåögda förutom min morbror som också är grönögd. Eller ja, min mormor var brunögd, men det var bara hon. Och ingen av hennes barn blev ju brunögda.

Tycker bara det är så intressant. För man har ju hela tiden hört att brunt är dominant, sen blev min mamma så jätteblåögd och morbror grönögd. Sen att jag fick så skum färg på mina ögon. Pappas släkt är alla blåögda vad jag vet.

Men mutation? Innebär det att grön inte är en riktig ögonfärg? Eller hur blir det då?

fvanilla
1

Grönt ärvs lite unikt. Hos människan sägs det att det är hela 16 gener inblandat som bestämmer vilken ögonfärg man får?

http://sandwalk.blogspot.se/2007/02/genetics-of-eye-color.html Hittade en del spännande info på engelska om just människans ögonfärger och hur de ärvs 🙂

Hittade också denna http://genetics.thetech.org/online-exhibits/what-color-eyes-will-your-children-have Lite spännande!

I vår släkt finns det inte en enda vi känner till som har gröna ögon, men ändå föddes min bror med en sådan ögonfärg.

SolidShinta
0

Tack! Jätterolig läsning. :)

Tyvärr så låter den där uträknaren på vad ens barn skulle få för ögonfärg inte mig ha gröna ögon, eftersom båda mina föräldrar har blå, så jag får bara ett error. :/

Jaja, antar att genetik inte är hugget i sten iaf och att det kan finnas undatag i allt. haha

fvanilla
1

#12 Absolut, detta är en väldigt simpel räknare. Gener kan ligga dolda i släkten, och andra gener kan spela roll i utformningen av ens hår-/ögonfärger. T.ex med hårfärg så är det vissa med rr gener som inte blir rödhåriga osv. Förklaringen var att andra geners inblandning spelar också en roll i vilka hår- och ögonfärger vi får.

Som sagt, genetik är spännande. 🙂