Sjuk katt
Vi har bestämt oss för att köpa en kattunge hos ett katthem. Vi ska hämta den i slutet av augusti. Första gången vi var där så hade den en svampinfektion i ansiktet. Igår när vi var där igen så var det nästan borta, men nu har den fått snuva istället. "Kattsnuva" antar jag? Den har även fläckar på kroppen där pälsen är borta.
Pga detta är vi inte helt säkra på att vi vill köpa kattungen. Vi vill isåfall att den blir helt frisk först.
Jag läste nyss att kattsnuva är allvarligt, särskilt hos kattungar och att den kan bli kronisk. Vad kan det finnas för orsaker till pälsavfall?
Berätta gärna om era erfarenheter.
Hur gammal är kattungen nu? Har den sin mamma och syskon hos sig och är de också sjuka?
Om ni funderar på att köpa katten måste ni få veta exakt vad det är för hudproblem kattungen drabbats av, om det är behandlingsbart, och hur det i så fall behandlats hittills och hur prognosen angående detta ser ut. Är det någon mystisk hudåkomma som man inte riktigt vet vad det är och som kanske har med immunförsvaret att göra skulle jag backa ur i det här läget. Då är det bättre att kattungen får stanna på katthemmet tills den blir frisk (om den blir det). Det låter kanske grymt, men det är så sorgligt att fästa sig vid ett litet liv som kanske mest bara kommer att innebära hälsoproblem, oro och sorg.
Kattsnuva kan vara allt från lite nysningar och möjligen rinnsnuva som katten har i någon vecka till svåra långvariga infektioner i ögon och luftvägar som i värsta fall leder till döden eller som återkommer i skov i samband med t.ex. stress eller nedsatt immunförsvar i hela kattens liv. Hur pass allvarligt det är med "er" kattunge kan man inte veta, men om det är allvarligt brukar det bli det ganska fort efter att symtomen visat sig. Hur allvarligt det är beror också på vilken sorts virus (eller möjligen bakterier) katten drabbats av. Man kan ta prov på detta när katten har symtom.
Sajtvärd Katter iFokus