Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2941 ggr
Gibzon
0

Hjälp mat!

Imorgon ska de inhandlas ny kattmat! Är ute efter ett bra foder utan onödigheter! Vill att kosten ska vara så naturlig som möjligt, har dock inte möjlighet att BARFA än.

Det är två kastrerade Burma katter, en hane å en hona.

Såå snälla tips ? :)

Niiinah92
4

Bozita eller Mjau blötmat

Gibzon
0

Tack! Vet du om lantmannen Doggy är desamma som tillverkar skit fodret doggy för hund ? :)

C.Tellne
0

Jag tror att det är samma märke, du får läsa på förpackningen. Dock är detta inget som säger att allt dom gör är skit.. ? Och vad är det i Doggy som inte är bra? (jag vet inte så jag frågar, inget argsint! 😊)

Mjau och Bozita är det bästa märkena på marknaden just nu enligt flera tester. Googla själv på kattmat bäst i test så kan du läsa vad du själv tycker! 🙂

Jag använder själv Mjau och tycker det fungerar riktigt bra. Dom får i sig bra med vätska också då det är buljong i maten. Tycker du ska, som sagt, googla och göra efterforskningar själv så du får en bra uppfattning om vad som kommer komma här, många tycker så olika!

Lycka till!

[Mustangcab]
1

Ja det samma tillverkare som gör Bozita och Mjau, dvs Doggy. Men det är bra kattmat, blötmaten alltså. Men Bozita kan du bara köpa i fackhandlen. Annars så går det bra med vilken blötmat som helst. De är bätter än torr foder.
Själv använder jag RC torrfoder och varierar med blötmaten.

Gibzon
1

#3 Doggy har jag alltid hört är det sämsta man kan ge sin hund. Att det rent ut sagt är ett skit foder. Blev därför fundersam att ett märke kan göra det värsta till hund och det bästa till katt haha :)

Men är Mjau ett toppen foder så är det de.

Gibzon
0

#4 Jaha de är samma tillverkare av bozita och Mjau ? :)
Vad är skillnaden då ? Vilken är bäst ?

[Mustangcab]
0

Det beror på om det är blötmat eller torrfoder de avser. På blötmatsidan så är det Mjau och Bozita då det gäller katter. Mina säger att Bozita är mycket bättre då de vägrar att äta någon Mjau öht.😃

Gibzon
0

#7 Haha okej då kanske vi kastar med oss lite Bozita med oss hem idag! Kan man mixa smakerna ? Så det blir variation eller är de samma smak varje dag ? :)

[Lilyz]
1

Mina äter också bara Bozita och rör inte Mjau. Viltsmakerna tycker de bäst om :)

Thaeri
2

Precs, Mjau torrfoder är inte mycket att hänga i granen direkt, även om det inte är fullt lika illa som mycket annat man hittar i mataffären, och Bozitas torrfoder hör till de sämre i djuraffären (det gör stora märken som Royal Canin och Hill's också, det är få torrfoder som har vettigt innehåll överhuvudtaget).

Så det är lite lustigt att de samtidigt tillverkar så bra blötfoder (de stora märkena är lite mer konsekventa och har även ganska dålig blötmat, även om den fortfarande är långt bättre än deras torrfoder).

Gibzon
0

#10 Tycker det är så konstigt att samma märke kan göra super mat (blöt) Och typ "skit" (torrisar)

Men jag ska börja introducera blöt mat till dem å se vad de gillar å inte :)

Sen tänkte jag prova ge de kyckling vingar kanske 2 ggr i veckan för tänderna. Men måste man köpa en hel kyckling då ? för att få med benen så att säga ? :p

Och ifall mina kissar vägrar kyckling vad gör man då ?

Hoppas någon kan svara på lite iaf :)

Thaeri
1

#11, håller med. Oftast är frågan tvärtom dock, att folk hör om hur bra blötmaten är och sen blir de förvånade när de får klart för sig att torrfodret är mycket sämre.

Det finns kycklingvingar att köpa i påse, och precis som kycklingklubbor kommer de med benen kvar🙂

Var bara noga med att köpa svensk kyckling pga salmonellarisken, den sjukdomen kan även katter få. Däremot klarar de campylobacter riktigt bra, och det är de bakterierna som är den största anledningen till att vi människor ska hantera all rå kyckling oavsett ursprung försiktigt.

Å andra sidan har jag nog aldrig sett kycklingvingar som inte varit från Kronfågel i mataffären🙂

Gibzon
0

#12 Åh vad bra! Trodde jag skulle vara tvungen att ta hem en hel kyckling och ta fram yxan :p Men då slipper jag det :)

Men ifall de inte vill ha ? Finns det något annat de kan gilla ? Så de får jobba med tänderna.

Thaeri
0

Du kan ju börja med att ge kycklingfilé i lite mindre bitar och sedan jobba dig upp så att säga, först större bitar av den för att sedan ge sig på vingarna.

Men de flesta katters instinkter brukar vakna till liv rejält av rått kött, den vanligaste åtgärden folk brukar få göra om katten inte fattar grejen är att dela vingen i leden bara. Annars finns kycklinghals (kan vara knivigare att få tag på, men kan behöva be om att affären beställer hem till en), som tydligen ska funka för många katter som inte riktigt vill ha vingar.

Gibzon
0

#14 tack snälla! :)

Gibzon
0

Ni som endast utfodrar med blöt mat, Vad blir månadskostnaden ? Satt å räkna lite nu och de skulle hamna på 8-900 kr per månad för mina katter, en väger 3,5kg den andra 5kg. Kostar ju typ de dubbla av vad mina hundar kostar i matkostander ?? :p

SuperLimm
0

#16 jag räknar inte på vad mina djur kostar i månaden, då skulle jag nog bli förskräckt :P Men ja, blötmat är rätt dyrt :) Men man får kolla i vilka affärer maten är billigast och sen köpa där :) Även om det bara skiljer några kronor så blir det ju rätt mycket i längden.

Mvh Linn

MonicaLagerquist
0

#16 en dryg hundring per vuxen katt.

Stolt ägare till tre La permer

Thaeri
1

#16, för Mjau och Bozita har tillverkaren väldigt överdrivna rekommendationer. Jag hittade en formel – för att beräkna energibehovet per dag – som har fungerat väldigt bra för mig som utgångspunkt, men för en kastrerad vuxen katt som inte är extremt aktiv går det oftast åt något mindre till och med.

Den är:
räknat i kcal: 30 · vikten i kg + 70
räknat i kJ: 125 · vikten i kg + 293

Vilken av dessa två man använder beror på om tillverkaren har skrivit ut energimängden i kcal (kilokalorier, populärt kallat bara kalorier) eller kJ (kilojoule).

Mjau och Bozita använder kJ, men exakt hur mycket energi var sort innehåller får man läsa sig till på förpackningen eller hemsidan. Och med sort menar jag färs vs bitar i sås vs bitar i gelé, inte vilken smak. Färs med oxkött har alltså ett annat energiinnehåll än bitar i med oxkött i sås, medan färs med kalkon har samma som färs med oxkött, och bitar med anka i sås har samma som bitar med oxkött i sås.

Hur som helst så är Mjau på burk riktigt riktigt bra och billigare än både samma märke på tetra och Bozita. Vissa katter kan få dålig mage av den dock, men de flesta klarar den bra bara man är försiktig vid övergången, så jag räknar på den i mitt exempel för vad blötmat skulle kosta för dig.

Mjau på burk innehåller 315 kJ/100 g, det vill säga 3,15 kJ/g, och kostar runt 12 kr för 635 g, eller 252 kr för 12 burkar på 980 g, det vill säga 21 kr för 980 g.

Lilla katten
Energibehov: 125 · 3,5 + 293 = 730,5 kJ/dag

Dagsbehov: (730,5 / 3,15) g

Antal dagar på en månad, utslaget över ett år: (365 / 12) stycken

Månadskostnad 1: (730,5 / 3,15) · (12 / 635) · (365 / 12) ≈ 133 kr

Månadskostnad 2: (730,5 / 3,15) · (21 / 980) · (365 / 12) ≈ 151 kr

Stora katten
Energibehov: 125 · 5,0 + 293 = 918 kJ/dag

Dagsbehov: (918 / 3,15)

Månadskostnad 1: (918 / 3,15) · (12 / 635) · (365 / 12) ≈ 167 kr

Månadskostnad 2: (918 / 3,15) · (21 / 980) · (365 / 12) ≈ 190 kr

Så totalt för dina katter bör det bli runt 300 kr/månad med de mindre burkarna eller 340 kr/månad med de större. Om de inte har kampanj på de större, då kan de bli billigare än de mindre. Men de större hittar man nästan bara på Granngården, så det gäller att man har ett sådant i närheten då.

Fördelen med de större burkarna är att de har fler smaker, annars är innehållet detsamma.

Gibzon
1

#19 Oj tack snälla för den uträkningen!! :)

Får för mig att jag läste någonstans att de skulle ta bort burkarna ? Men de kanske inte stämmer ? Hur gör ni när ni doserar ? Väger ni de innan maten serveras ? :)

Thaeri
0

#20, du kanske läste om det som hände för några år sedan, när de begränsade antalet smaker i de små burkarna till tre? Innan det hade de dessutom bitar i gelé på burk också, men numera bara färs.

Väldigt många katter klarar fri tillgång, det vill säga att man ger dem mat 3-5 gånger om dagen och låter dem äta så mycket de vill. Eller att man skopar upp ett rejält lass, går till jobbet/skolan/sover, så de har ett tag, diskar ur skålen eller skålarna när man kommer hem/vaknar och ger ny mat. 

Jag har dock aldrig bott med enbart katter som klarar detta, så det har blivit att jag väger upp maten innan servering. 

Även om man kör på fri tillgång kan det vara bra att väga maten före och efter för att se hur mycket som går åt på ett ungefär, så att man inte lägger upp mycket mer än vad som behövs.

Gibzon
1

Tack för hjälpen! :) Blir att inhandla Mjau och en köksvåg!
Sen när mer kunskap finns så blir det BARF :)

DrKatt
0

Själv kör jag kombinationen Bozita våttfoder och Orijen torrfoder.

Båda är fria från spannmål. Bozita ger dem vatten på ett naturligt sätt och Orijen ger dem mycket av högkvalitativa proteiner. Mina katter slickar dock bara i sig gelén eller såsen som Bozitas matbitar ligger i.

Den kritik jag hört om Bozita är att den innehåller aningen för mycket fosfor.

Om du tänker BARFa så behöver du nog kompletera med en hel del näringstillskott. Själv är jag ingen vän av BARF, det är väl ok om du köper levande djur som de kan jaga och äta. Kött från livsmedelsbutiker saknar väldigt många näringsämnen då det inte är hela djuret de får. Orijen är det närmaste du kan komma ett levande byte, tror jag. Tyvärr får de då alldeles för lite vatten från maten.

(OBS: Jag är inte ute efter att starta en våttfoder versus torrfoder debatt).

vinteralvan
5

#23 Det behövs verkligen inga tillskott när man BARF:ar bara man är noga med att ge både kött, inälvor och ben. Glad

DrKatt
0

Dr. Billinghurst matförslag (BARF) är till en början väldigt attraktiv och jag tror delvis på den. Men det är inte tillräckligt med bara kött, lite inälvor och ben (ej tillagade). Det finns en massa mineraler som du går miste om då.

Till den som startade tråden vill jag bara rekommendera att kolla även kritiska källor innan du börjar BARFa. BARF kräver mer arbete än bara kött, ben och lite inälvor. Metoden är oerhört förförisk så behåll de kritiska glassögonen på.

DrKatt
0

Fel ord val, "kritiska glösögonen". Vad jag menade är att skaffa mycket kunskap om BARF innan du kör. Det är inte så enkelt som en del får det att låta.

Superfaks
5

#26, vad menar du med att näringsämnena går förlorade i butiksköpt kött? Vilka mineraler behöver katten extra utöver det dom redan får i sig av BARFen?

Och hur kan ett torrfoder vara det närmaste man kan komma ett levande byte? :S Ett levande djur består inte av värmebehandlat köttmjöl, spannmål, fiskoljor, artificiellt framställda vit/min, jäst mm…

Ser man till att variera BARFfodret och ser till att tillsätta lite extra kalk och äggula så får katten i sig allt den behöver.

DrKatt
0

För näringsämnen och annat hänvisar jag till den peer-to-peer revieiwade artikeln, Daniel P. Schlesinger, Daniel J. Joffe, Raw food in companion animals - a critical review, 2011, Can Vet J 2011;52:50–54.

Artikeln är en metastudie, det vill säga att de väger samman evidensen från flera studier.

Artikeln innhåller begrepp som Hypervitaminosis A, Nutritional osteodystrophy osv något som jag antar BARF fanatikerna inte vet vad det är. Ärligt talat inte jag heller. Det vill säga att ska du BARFa så MÅSTE du vara en expert på näringslära. Åter igen, jag förkastar inte BARF, men menar att det inte är speciellt enkelt.

Att klargöra jag gillar inte spannmål  eller annat en katt inte behöver. Jag har hört BARF:are göra denna märkliga vändning. Tvärtom, en katt behöver proteiner och inga kolhydrater.

Vad och varför Orijen har vad de har i sina produkter kan du läsa på deras FAQ. De är transparanta vad jag kan se. Och undrar du något så kan du ju alltid e-posta dem.

http://www.orijen.ca/faq/

Superfaks
0

Innehållsförteckningen för Orijen Adult Cat:

Färskt benfritt kycklingkött (20%), torkat kycklingkött (15%), färsk kycklinglever (4%), färsk hel sill(4%), färskt benfritt kalkonkött (4%), torkat kalkonkött (4%), färsk kalkonlever (3%), färska hela ägg (3%), färsk benfri gös (3%), färsk hel lax (3%), färsk kycklinghjärta (3%), kycklingbrosk (3%), torkad sill (3%), torkad lax (3%), kycklinglever olja (3%), kycklinglever fett (2%), röda linser, gröna ärter, gröna linser, soltorkad alfalfa, jams, ärtfiber, kikärter, pumpa, butternut squash, grön spenat, morötter, Red Delicious äpplen, Bartlett päron, tranbär, blåbär, kelp, lakritsrot, Angelikarot, backhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmynta blad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin

Sill, gös, lax, linser, grönsaker och övriga örter/växter är ju bara onödigt att trycka i sin katt. För det första så är fisk ett allergent ämne som katter inte bör få i sig. Och hur kan dom påstå att majoriteten av ingredienserna är "färska"?

Ett torrfoder som lagrats några månader innan försäljning kan aldrig bli så färskt som ett par färska kycklingvingar eller fläskben.

Muskelkött innehåller proteiner, fett och vit/min, och that's it. Katten behöver inga Red Delicious-äpplen eller päron i sin mat. Frukten bidrar bara till att katten får i sig socker som är helt onödigt.

Det enda i spannmålsväg katter ska ha är det som finns naturligt i deras bytesdjurs magsäck.

En katts matsmältningssystem är anpassat för att bryta ner rå föda, så jag tror att kroppen själv har sett till att skydda sig mot ev bakterier som finns i djuret.

Artikeln är skriven av en veterinär, som antagligen får betalt av foderföretagen för att säga att rå föda inte är optimalt för en utpräglad karnivor som katten.

Mullemu
3

#28 Eftersom du själv inte vet vad det handlar så tycker jag att det är märkligt att du använder det som ett avskräckande exempel när det gäller barf.

Hypervitaminosis A, Nutritional osteodystrophy uppstår vid en överdosering av vitamin A vilket lätt kan uppstå om man ger för mycket lever vilket är väldigt rikt på A-vitamin. Av den anledningen begränsar man mängden lever till runt 5% i barfkost när det gäller katt. Detta är något som är mycket välkänt inom barf.

Man måste INTE vara expert på näringgslära för att barfa men, som med allting annat, så bör man alltid ha ett kritisk tänkande i det man gör. Det finns generellt en bra mycket större kunskapsbrist om kattens fysiologi och näringslära hos personer som ger torrfoder än hos de som barfar och jag tror att det helt enkelt handlar om vilket intresse man har för dessa ämnen.

Sarah-S
1

Jag utfodrar mina burmor med blötmat och lite Orijen
Vi varierar oss mellan olika sorter som finns i dagligvaruhandeln, just nu KiteKat-portionspåsar men även Mjau, Pussi etc eftersom mina "tröttnar" på samma mat efter en stund
Vi köper även Iams portionspåsar och Bozita i fackhandeln

Jag ger fri tillgång på blötmat med doserar torrfodret.

Jag har även barfat tidigare och tycker att det var relativt lätt med hjälp av barf.ifokus.se och alla kunninga männsikor där.
Har man bara koll på det viktigaste (att inte glömma hjärta eller överdosera a-vitamin) så är det lätt att lära sig hur man gör.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

DrKatt
0

"Det finns generellt en bra mycket större kunskapsbrist om kattens fysiologi och näringslära hos personer som ger torrfoder än hos de som barfar….." - Detta påstående är väldigt märkligt och inte vetenskapligt bevisat vad jag vet_.
_

Så katter är generellt sätt allergiska mot fisk? Kan mycket väl stämma. Så här skriver SVERAK på sin hemsida (referenser anges):

"Hos katt har överkänslighetsreaktioner registrerats bland annat för mjölkprodukter, nötkött, fisk, kyckling, ägg, lamm och vete." 

Vad jag inte kan hitta är prevalenssiffror för några av ovan nämda födoämnen. Det finns säkert. Att ett livsmedel, t ex kyckling, kan ge en reaktion hos katt innebär inte att alla katter kommer att reagera på kyckling. Att iakta sitt djur är att rekommendera. Får katten utslag, kräks eller diarré får man köra uteslutningsmetoden och sedan byta diet. Fisk har ju fördelen att innehålla omega 3. Att kattdjur inte skulle äta fisk i naturen är en myt, anser jag. Alla kattdjur som lever där det finns mycket vatten äter fisk, t ex Jaguar, Ozelot, tiger. De gör ingen större skillnad från var proteinerna kommer ifrån utan tar vad de får tag på.

BARF:are brukar tala om naturlig föda och jag blev glad när någon påpekade innehållet i magsäcken på bytesdjuren. Jag antar att fåglar/möss äter frukt, nötter, örter, gräss och bär. Därvid inkluderar Orijon det i maten Ni som har äppelträd och körsbärsbuskar kanske kan kommentera om fåglar äter det.

Sedan kan man ju diskutera hur naturligt ett kycklingben från konsum är.

Lite förvirrande är det när Orijen pratar om färsk mat och sedan svarar på frågor om torrfrysning. Huvudsaken är att de åtminstånde gör vad de kan för att behålla näringsämnena i maten.

"En katts matsmältningssystem är anpassat för att bryta ner rå föda, så jag tror att kroppen själv har sett till att skydda sig mot ev bakterier som finns i djuret." Absolut, en katt har en kort tarm i jämförelse med en människa och därmed också betydligt snabbare metabolism. Det gör att många bakterier inte hinner växa till sig i tarmen till den mängd som skulle göra katten sjuk. Men.. Om du läser artikeln så inser du att rå föda från livsmedelsbutiker innehåller betydlig mer agens än torr- och våttfoder. Dessutom behöver du ta i beaktande den ökande risk för infektionssjukdomar kattens omgivning blir utsatt för. Slutsatsen på artikeln (om du inte orkar läsa självt) är:

"Clearly, there is some compelling evidence suggesting that raw food diets may be a theoretical risk nutritionally. In addition, raw food poses a substantial risk of infectious disease to the pet, the pet’s environment, and the humans in the household. What is lacking, however, is level 1 evidence from randomized controlled trials or strong level 2 evidence from large cohort studies to evaluate risks or benefits of raw meat diets in pets. There is, though, sufficient evidence available that veterinarians should feel obligated to discuss the human health implications of a client’s decision to use a raw meat-based food for their pet."

"Artikeln är skriven av en veterinär, som antagligen får betalt av foderföretagen…". Så om man vill BARF:a måste man vara konspirationteoretiker? Författarna arbetar på "Department of Veterinary Clinical and Diagnostic Sciences, Faculty of Veterinary Medicine, University of Calgary" och visst kan man i konspiratorisk anda rationalisera ihop någon historia om hur fodertillverkarna nästlat sig in i universitetsvärlden. Att veterinärskliniker alltid rekommenderar Royal Canin håller jag med om. Men att världens universitet och högskolor skulle bedriva en sådan linje känns för mig mycket långsökt. Jag vet vad du tänker, Vänta nu, DrKatt arbetar säkert på ett foderföretag 🙂.

Jag orkar inte svara på fler inlägg som kommer att komma under denna kommentar, det kan tolkas som jag kapat tråden. Slutsatsen är att BARF är mer än bara kött, ben och lite inälvor. Lägg till ägg, 5% max lever, uteslutande av allergiframkallande föda (t ex nötkött, fisk, kyckling, ägg och lamm) har bland annat föreslagits.

SuperLimm
2

#32 Jag har väldigt svårt att förklara men ska göra ett försök så får någon rätta mig om det låter konstigt. :)

Fisk är högallergent utan att katten behöver äta mängder av det för att bli allergisk. De andra du räknade upp blir katten allergisk emot om den äter för mycket av det. Om en katt tex enbart lever på kyckling så är risken stor att den blir allergisk mot det. Därför är det viktigt med variation när man BARFar och det är enklare att hålla koll på att man varierar köttet när man barfar än när man ger torrfoder.

Så vitt jag har förstått härstammar våra katter från kattdjur som bor i öknen, där är det stor brist på fisk och därför är det onaturligt för dom. Sen innehåller inte fisk så mycket nyttigt och om man ger mycket fisk behöver man ge mer av en vitamin, tror det var E-vitamin dom annars kan få brist på.

Mvh Linn

[Lilyz]
2

#33 Tror det stämmer bra det du skriver. Min ena katt är fiskallergiker och har inte alls fått mycket fisk då jag vet att det är högallergent. Dock älskar hon fisk så gav henne ibland och plötsligt fick hon eksem :( Våra katter härstammar från den Afrikanska Vildkatten som lever i ökenmiljö.

Katter som är fiskallergiker tål dock oftast fiskolja vad jag förstår. Fodret jag ger innehåller fiskolja och det reagerar hon inte på.

DrKatt
1

Jag kan inte låta bli…

Orijen inkluderar inte mycket fisk i maten. De har en produkt som heter något i stil med Orijen six fish cat. Den skulle jag inte köpa av just skälet att fisk inte är en fullvärdig föda för en katt. Däremot får du inte glömma att Orijen adult cat innehåller mestadels andra proteiner. Fisken är tillsatt för att ge omega 3.

Om någon påstår att de regelbundet ger sina katter fisk och de är friska, bevisar det att fisk är ofarligt? Så klart inte. Att komma med påståenden att min katt…är bara anekdotiska bevis, det vill säga hörsägen. Hörsägen har det lägsta bevisvärdet när det gäller forskning.

Skicka gärna länkar eller referenser till vetenskapliga artiklar om födoämnen som är känsliga för katter. Det höjer naturligtvis nivån på diskussionen. Förklara också varför ägg, nötkött och lamm har visat på reaktioner men ändå används av BARF:arna (för referenser hänvisar jag till SVEVAKS hemsida).Själv hade jag svårt att hitta några artiklar med friaccess, tyvärr.

Hus- och raskatter antas komma från öknen och tamkatten skapades troligen av de gamla egyptierna. De åt möss och blev sedan dyrkade som gudar. Men..De tillhör fortfarande kattsläktet. Placera en katt där de kommer kunna fånga fisk och de kommer inte diskriminera bland bytesdjuren. Sant är att inget kattdjur (t ex jaguarer) inte har fisk som sin huvudmeny men de tar chansen att fånga en fisk om tillfälle ges.

Om man nu är orolig för att ge katter annat än de åt 2000 år före år noll ska de väl äta ökenråttor, inte nötkött, älg eller liknande?!

Nu måste jag sluta intressera mig för denna tråd, men jag har tyckt det varit både roligt och intressant. Finns det inga andra än jag som är tveksamma mot BARF?

Thaeri
0

Det finns inget som heter Orijen Adult, de enda två sorterna det märket har är Cat & Kitten och 6 Fish Cat 😉Däremot verkar bland annat Animail skriva Orijen Cat Adult istället för det förstnämnda, men på bilden på påsen står det fortfarande Cat & Kitten.

Ingredienserna till Orijen Cat & Kitten:

Färskt benfritt kycklingkött (20%), torkat kycklingkött (15%), färsk kycklinglever (4%), färsk hel sill(4%), färskt benfritt kalkonkött (4%), torkat kalkonkött (4%), färsk kalkonlever (3%), färska hela ägg (3%), färsk benfri gös (3%), färsk hel lax (3%), färsk kycklinghjärta (3%), kycklingbrosk (3%), torkad sill (3%), torkad lax (3%), kycklingleverolja (3%), kycklingleverfett (2%), röda linser, gröna ärter, gröna linser, soltorkad alfalfa, jams, ärtfiber, kikärter, pumpa, butternut squash, grön spenat, morötter, Red Delicious äpplen, Bartlett päron, tranbär, blåbär, kelp, lakritsrot, Angelikarot, backhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmynta blad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin

Med tanke på att det är både hel fisk och fiskmjöl så är den inte där enbart för omega-3, för i så fall hade fisken enbart kommit i form av fiskolja. Visserligen finns fisken ganska långt ner på ingredienslistan, men den utgör ändå 16 % av fodret om man räknar ihop procentsatserna.

Mullemu
0

#34 Inte så konstigt eftersom det normalt är proteinet som är allergent och i olja finns inget protein utan bara fett. 🙂

DrKatt
0

Den sista kommentaren förstod jag inte och jag betraktar mig som medelintelligent. Snälla ge mig en mer utförlig förklaring vad du menar.

DrKatt
0

Menar du/ni att Oriejen försöker på ett konspirator teoretiskt sätt göra katter sjuka. Kom igen, Jag väntar. Jag begriper inget. Så det är proteinet i kycklinglever som gör katter sjuka? Hur kan de klara proteinet från kycklingkött?

SuperLimm
1

#38 jag skulle gissa på att #36 menar att det visst innehåller rätt mycket fisk i den orijen du menade. :)

Endel katter blir allergiska och endel blir det inte. Vissa har tur och andra har otur. Vissa kan bara ge sin katt fisk några ggr innan den blir allergisk medans andra kan ge det i flera år utan att katten blir allergisk. Det är såklart olika men till skillnad från ägg nöt och lamm behöver man inte ge fisk så många ggr för att riskera att katten blir allergisk. Man kan bli allergisk mot allt, bara man äter det tillräckligt mycket. Så är det med både människor och djur. 

Jag ska försöka hitta info om det men har svårt att alltid minnas vart jag läser allt :)

Mvh Linn

SuperLimm
1
DrKatt
1

Inget av det du skickat är peer-to-peer reviewat. Det vill säga det faller inom bevisgrad 5, ett oprövat expertutlåtande. Det jag vill ha är de peer-to-peer reviewade artiklarna som ligger till grund för dessa påståenden. Var finns de? Jag vill inte bli religös och ta någon på orden.

Thaeri
3

#39, som #40 säger menade jag att andelen fisk i Orijen är ganska hög, och även att den inte enbart är där för omega-3, för att det hade räckt med fiskolja för det, de hade inte behövt slänga in hel fisk eller fiskmjöl.

Och nej, jag tror absolut inte att Orijen är ute efter att göra våra katter sjuka medvetet, jag ger blötmatssorter med fisksmak då och då själv. Men man ska vara medveten om att det är lättare för katten att utveckla allergi mot fisk än mot landlevande djur, och förstå att många därför rekommenderar att man undviker det.

Sen om jag har förstått det är spannmål dessutom den största boven när det kommer till att utveckla allergier, inte att katten blir allergisk mot just spannmålet men att det gör att det blir lättare för den att bli allergisk mot då bland annat fisk.

Mullemu
1

#42 Jag har själv letat efter forskning när det gäller katter och fiskallergi men inte hittat något så jag är också undrande över vart detta kommer ifrån. Är det fakta eller ett antagande baserat på att katten från början är ett ökenlevande djur?

Allergi kan ju uppstå hos alla djurslag och det är individuellt. Alla katter utvecklar inte allergi mot fisk likaväl som att alla människor inte utvecklar allergi mot  t ex nötter. Alla skulle i princip kunna utveckla allergi mot precis allting men om man ska ha ett sånt domedagstänkande så får man ett jobbigt liv. 😉

Det går inte att sitta och räkna på varenda litet mikroämne i födan men med en gnutta sunt förnuft och variation på maten så blir det bra.

DrKatt
0

Precis vad jag försökte, google sholar och pub.med., Ett par gamla artiklar från 80-talet om känslig föda hittade jag. Inga med fiee-access.

Och hej, jag förblir skeptisk och ni mot mig. Låt nu råden dö ut då jag inte orkar hålla på att kolla fakta och komma med argument. Om jag hade sluppit "upptäckarens ensamhet" hade det varit en annan sak.

Till trådskaparen, ikväll ska du köpa Oriejen till din katt.

Eller ryggbiff och kycklinglever 😉.

DrKatt

SuperLimm
1

Var och en ska ge sin katt den mat som känns bäst för en själv, så är det ju! :)

Mvh Linn

DrKatt
0

Gick du på min fint först "Till trådskaparen, ikväll ska du köpa Oriejen till din katt." och sedan ett långt mellanrum. Det var tänkt som en vad-i-helvete-upplevelse😉. 

Jodå, mina katter får rå föda ett par gånger i veckan, de gillar speciellt lövbiff. Något min vita katt gärna tjuvar. Typ på diskbänken ligger en frusen lövbiff i en påse och jag kommer för att laga mat.  -Va, fn är min mat. Och där sitter hon på köksgolvet och smaskar så gott hon kan. Jag kan hålla med om så mycket att katter älskar rå mat. Och det är en fröjd och se dem äta rå föda. De tuggar, kämpar och njuter av det, tror jag. Jag är mest orolig att de då får i sig för lite av de det behöver så jag ger dem torrfoder samt våttfoder (för vätskans skull, då de inte äter bitarna) också.

/DrKatt

Mullemu
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jordgubbar är rå föda, va? 😃

DrKatt
0

Wow, vackert!!

SuperLimm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#47 har du testat nått blötfoder som är paté typ? Det kan ju funka bättre då det inte är bitar där man kan ta enbart såsen ;)

Jo det är nyttigt för katter att dugga o kämpa med maten, mycket för tändernas skull. Då slipper man tandsten :)

Man kan ju ge lite extra även om man ger ett helfoder, bara man inte ger för mycket så får dom inte näringsbrist av det. 

Jag själv ger just nu blötmat morgon och kväll, några ggr i veckan lägger jag fram en eller två kycklingvingar som de får äta av under dagen. Sen ger jag även kycklinghjärtan någon gång i veckan för taurinets skull. Men de får alltid lika mycket av sin andra mat så jag vet att de inte får näringsbrist :)

Sune äter broccoli :)

Mvh Linn

Rumblebee
1

#23 Dock är det inte tillåtet att utfodra med levande ryggradsdjur.
(http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/1279086593222/Levande+Föda+31-6812-10.pdf )

Handlar dock om reptiler i texten, men ja, principen gäller ju även katter som dessutom kan leka ihjäl sina byten.

DrKatt
0

Nej, inte kyckling med ben +kycklinglever fler gånger. Den ena katten fick kräkningar och diarré av det. Kan ha andra orsaker, men jag vill inte chansa. Så pass att jag fick åka in akut med katten. Där började min skepsis mot BARF. Veterineren tog inga prover då allmänhälsan var ok, men skrev ut magmediciiner. Lövbiff, ryggbiff, kalvkött kan jag hålla på med, men inte utan rädsla.

DrKatt
0

Nej, de äter inte blötfoder av paté. De struntar i den.

DrKatt
0

#51 Mmmh, jag är en person som faktiskt skulle kunna föda upp djur som sedan katterna kan jaga och äta. Och jag har lekt med tanken ett par gånger. Jag menar att ormägarna har gjort detta i decenium så varför inte vi kattägare. Kontroversiellt, ja, kanske.

SuperLimm
0

#52 okej vad tråkigt! lever kan vara lite knepigt, för mycket kan dom bli dåliga i magen av (plus att det även går att överdosera). 

Man behöver ju inte ge ben när man barfar, även om det är att föredra då djuret får jobba mer med tänderna. Men isf får man ju ge benmjöl istället. Inte för att du ska börja barfa men ändå :)

Men jag förstår att du är tveksam mot BARF då, när ena katten blev dålig!

Mvh Linn

Rumblebee
0

#54 Fast många ormägare anser även dom att man bör ge död föda istället för levande, dels för bytets skull samt att ormarna inte ska riskeras skadas, vilket kan hända. I alla fall de seriösa ormhållarna… 
Det är ju en sak om ens reptil skulle tvärvägra, då har man ju bara två val, låta ormen svälta ihjäl eller bli avlivad, eller ge levande.
Och ja, katter som får gå fritt ute tar ju levande djur, och det är ju inte heller något jag är så förtjust i såvida det inte finns själ till det. T.ex pestkontroll hos bönder (bättre med katter än med gift eller dödliga fällor som fel djur kan gå in i). Eller de katter som inte har någon som bryr sig om dom.

Blev nog lite off topic nu.

Thaeri
4

#52, BARF innebär inte att man ger vad man känner för bara för att det låter nyttigt, utan man måste se till att det blir lagom andel muskelkött, ben (eller benmjöl), hjärta och lever. 

Om jag minns rätt är just lever något katter kan få diarré av om man ligger i det övre spannet av vad som är OK dessutom, och absolut om man går över. Plus att det är farligt att gå över den övre gränsen då man faktiskt kan överdosera A-vitamin, vilket det finns mycket av i lever.

Sen kan olika katters magar tåla olika djurslag olika bra. Inget konstigt med det.

Linboll
0
DrKatt
0

Ni ser, detta tar aldrig slut. Jag vill inte äta biprodukter från slakt. men innehåller det mindre näring än andra köttprodukter, troligen inte. Varför skulle jag överföra mina behov på min katt? Tryne, svans, kött dirkt från benen har säkert ett lika gott proteinvärde som kött från en hjortsadel. Men vi som människor upplever det som hemskt, speciellt när vi ser sörjan på bild.

Och så börjar vi igen.

DrKatt
0

Glöm inte att jag började denna debatt pågrund av att någon påstod att BARF var bara kött,  ben och inälvor. Många av er har bevisat att det inte är så enkelt och det var min poäng.

Glöm inte mantrat att också inkludera kokta grönsaker. Hur naturligt är det? Inga katter har en timer som säger att nu är bytesdjuret färdigt.

[Mustangcab]
3

# 59 DrKatt Detta är helt OT. Men jag är tillräckligt gammal för att ha varit med om att man tar vara på allting på en gris. Man gjorde isterband av tarmarna, huvudet kokte man oc hhjorde pressylta av och fötterna åt min far upp. Det anses som en delikatess  med just grisfötter. Så jo jag kan äta ällting utom skelett och brosk på en gris.

Mullemu
0

#61 Samma här. Mamma köpte ofta kokta grisfötter när jag var liten och det är gott. Även tunga var vanligt som smörgåspålägg.

DrKatt
0

Så varför blir husdjursägare upprörda när de läser biprodukter på matsedeln för sitt djur? (se #58) Jag vet att det är en genväg som många fodertillverkare tar och jag vill hellre att mina katter äter kött godkänt för människor.

Bozita var en gång i tiden en produkt fylld med biprodukter och sedan ville de lyckas i Europa. Nej du, det fungerade inte utanför Svealand. 

När jag menar ta till vara på allt syftar jag på en apparat som separerar ben från kött. Det som slaktaren inte kan göra. De flesta människor vill inte äta denna sörja, men det serveras ofta i korv (i Sverige vet jag inte om det är tillåtet). Hur som helst, näringsvärdet borde inte vara sämre än hos en hjortsadel. 

Nu ska ni alla gå och skicka in en video på era kära under tråden "Hemmagjorda kattvideor". Min tråd och ni kan se mina katter där + andras. Gustav (unte min katt) är väldigt söt.

Sarah-S
0

#51 Jag vet att lagen säger så men lite motsägelsefullt blir det ju när du kan öppna ytterdörren och säga "Varsågod" till katten 😎 Fast då är det väl mer på lika villkor antar jag

#54 Jag har också tänkt tanken

#58 Denna blogg la alldeles nyligen ut felaktig information om tuggben till hund så jag tycker inte man bör ta den på för stort allvar utan att verkligen se till referenser och andra publikationer

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

C.Tellne
0

Gibzon: Jag kör med bara blötmat och då min ena katt inte kan veta när han är mätt så får dom några gånger om dagen, har testat denna uträckning, men den fungerar inte riktigt på mina katter då dom inte är så aktiva. Men testa dig fram, och väg katten/katterna så har du koll om dom går upp eller ner och ge matranson efter det. Det är "det enklaste" egentligen för att veta. Kan dina katter äta lite då och då som "normala" katter är det ju bra det, men ha koll på vikten på katten. Jag har gjort så tills jag fick den magiska siffran som sa att jag har rätt mängd mat till var katt🙂

Hoppas du har hittat nåt som du kan ta till dig. Som sagt och skrivet gör alla olika. Gör som du känner fungerar och se sedan till katten och hur den mår av det! Lycka till!