Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 963 ggr
Foxate
1

Svårtempad

Hej jag har supersvårt att tempa min 2åriga katt har ni några tips jag. Kan använda då det såklart är viktigt att tempa ibland

OberonsMatte
1

Jag har varit tvungen att tempa 3 av mina katter ett par gånger och för mig (och dem) har det funkat bäst att lägga dem på rygg med huvudet mot min mage och ha lite vaselin på febertermometern. Mina katter har jättelurviga rumpor dessutom, så det var minst sagt en utmaning, men funkade till slut.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
1

Om katten mår något så när bra så är min erfarenhet att det  är svårt att ta tempen på katten. Åtminstone de 5 jag har här. När jag hade en som hade över 40C så gick det bra.

OberonsMatte
0

#2 Ja, min Doris skulle nog inte acceptera att bli tempad hur sjuk hon än var, men som tur var har jag inte ens behövt försöka (även om det är bra att ta tempen när katten är frisk också, för att veta vad den har för normaltemp).

Sajtvärd Katter iFokus

Foxate
0

Tack för svar :)

AgnetaB
0

Håller med funkar dåligt om katten ej är sjuk. Efter vaccination så fick 2 st kattungar reaktion då jag märkte de blev lite matta så försökte tempa o gick bara på dem med hög feber. Antar de andra som var pigga ej hade feber men gick ej själv o göra utan att skrämma dem för livet.

bubbelbruden
0

Enklast brukar vara att vara 2 en som håller i katten och en som håller tempen. Vi brukar linda in våra katter i en mjukfilt dom är vana vid så är dom enklare att hålla

OberonsMatte
0

#6 Haha, ja, är man flera är det ju ingen konst…😉

Sajtvärd Katter iFokus

bubbelbruden
0

Annars brukar jag sätta mig med katten i knät och deras huvud under min arm och håller i kroppen med min underarm och det brukar funka för mig.

OberonsMatte
0

#8 Ja, det var ungefär den varianten jag försökte med först, men eftersom mina katter är så himla lurviga var det helt omöjligt för mig att hålla kvar katten och samtidigt hålla undan rumppäls och se var tempen skulle in någonstans då. Har man en korthårig katt (och är ensam) kan det nog dock vara det smidigaste sättet.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
0

Funkar inte med de mina kan jag säga och de är korthåriga. Man måste vara två, minst.