Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1596 ggr
xtezz
0

Jamande katt

Min hankatt har börjat jamat jättemycket och jag vet verkligen inte vad som är fel.
Oftast sitter han i hallen och jamar och då har jag öppnat garderobsdörren för han gillar att vara där inne, men nu jamar han fortfarande fast den är öppen.
Detta har pågått i några veckor nu.
Han har alltid varit innekatt men han älskar att vara ute på balkongen även om det inte blir så ofta då vi bor på nedersta våningen och jag vill inte att han hoppar ner. Han är inte så förtjust att gå i koppel.
I förra lägenheten hade han perioder då han sprang ut i trapphuset och det har väl hänt att han lyckats springa ut här också.

Någon som har tips på varför han låter så mycket?

kattig
0

näta in balkongen så han får sitta där? pratat med honom? min ena misse mjauar en del ibland och då räcker det att prata lite med honom en stund så e han nöjd sen :)

ivanhoe81
0

jag har nätat in hela min balkong och mina katter kan gå ut där dygnet runt

min ena katt pratar ganska mycket med men då är det han vill ha uppmärksamhet eller vill något speciellt, är han kastrerad?? annars vill han ut och jaga honor

xtezz
0

Ja jag vill fixa nät på något sätt så det ser snyggt och bra ut men samtidigt enkelt och billigt och ska vara lätt att ta bort då vi bort i hyres. 

Jag pratar massor och går fram och klappar och gosar och då nöjer han sig för stunden men så efter ett tag går han ut i hallen och jamar igen

SuperLimm
0

Ont någonstans?

Min förra katt skrek när hon inte visste vart vi andra var någostans, då ropade vi på henne så kom hon springandes och pratade precis som om "jahaa det är här ni är!!".

Min nuvarande katt skrek mycket förr när han hade ont i magen pga maten. Då skrek han massor sen gick han på lådan och det gick knappt att vara kvar i lägenheten.
Nu har han bra mat men skriker fortfarande ibland men det känns som om det beror mest på att han vill ha uppmärksamhet.

Kan du inte näta in balkongen så katten kan få vara där lite mer? :)

Mvh Linn

xtezz
0

Vad ger du för mat?
Jag använder torrfoder och får de blötmat från burk, men det är inte så ofta. Tänkte det kan kanske stämma att han har ont i magen för han vill inte riktigt bajsa i lådan, han gör det utanför och har hört att det kan de göra om de har ont i magen

ivanhoe81
0

de kan gå bredvid om de protesterar mot något med

xtezz
0

jo det vet jag men har bytt sand och då gick han men nu har han börjat med golvet igen har även tagit bort locken från lådorna..

kattig
0

men kanske bra att kolla upp honom hos vet då ifall han skulle ha ont? lr test en annan sand eller mat kanske.

när min andra misse började bajsa i soffan bytte jag sand och började göra rent lådorna med klorin, sen dess har vi inte haft några fler olyckor utanför lådan :)

xtezz
0

Ska testa göra rent den med klorin! :)

SuperLimm
0

Just nu äter han mest sheba blötmat. Torrfoder tål han inte alls, har testat massor med olika sorter. Har BARFat katterna ett år men var tvungen att ta en paus nu. Ska börja snart igen att BARFa tänkte jag, det mår dom hur bra som helst på! :)

Mvh Linn

AgnetaB
0

Du svarade väl aldrig på om han var kastrerad för annars kan det vara det som är problemet?   hur gammal?

xtezz
0

Han är kastrerad och 1 år gammal