Vilken kattras?
Jag är på jakt efter en speciell ras, som jag verkligen inte minns namnet på. Den ser ut som en sphynx, men med mycket mycket större öron. Någon som vet vilken jag menar? Kan tyvärr inte beskriva det bättre än så, hehe :)
Menar du orientalen?
#1 Det kan mycket väl vara den :D Min pojkvän visade mig bilder på dem som hastigast för några dagar sedan, och sa att det är den enda rasen av katt han skulle kunna stå ut med, haha. Han visste inte namnet på den dock.
Finns det många av dem i Sverige?
En sphynx har ingen päls, men det har alltså katten du såg på bild?
Sajtvärd Katter iFokus
Peter bald eller Don sphynx, de är också nakenkatter.
#3 Den jag såg hade väldigt kort päls. Måste fråga honom när han kommer hem, lite mer specifikt hur den såg ut.
Det kanske var en Devon Rex? Lite och kort lockig päls. Stora öron.
Sajtvärd Katter iFokus
Kanske var det en devon rex eller cornish rex? :)
Det skulle kunna vara vilken som av alla ni har skrivit. Måste fråga honom vilken det är. Hade ingen aning att det fanns så pass många som liknade varandra.
Även nakenkattern kan ha lite päls ibland
Här är ett länk till foto på Don sphynx
Finns en naken variant av Oriental/siamesen också som har samma utseende standard (stora lågt sittande öron och en rak och lång profil) som heter peterbald, finns som helt naken och lätt luden.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Om den har lite hår skulle jag tippa på Orientalisk korthår. :)
tippar fortfarande på att det är en korthårig oriental hon menar för det låter som de. devon & cornish har ju typ samma storlek på öronen som sphynxen kanske liiiiite större men markant. orientalen har ju däremot gigantiska öron om man jämnnför med sphynxen