Färskfoder utan att tillsätta
Jag undrar om det finns något komplett färskfoder till katter där man inte behöver ge något extra så som hjärta osv? Försöker övertala mamma att byta från torr till färsk men hon vill inte hålla på och dela bitar utan det ska bara behövas tinas upp och ges. Är bara hos mamma två veckor i taget så måste tyvärr gå lite på hennes villkor 😐
Om hon inte kan ge färskfoder (BARF) som kräver lite kunskap så be henne köpa Mjau/Bozita blötmat istället😉 Billigt och det bästa du kan ge efter BARF.
12st 980grams burkar för 252kr
http://www.granngarden.se/product/mjau-konserv-k-tt-980-gr-
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#1 Jo har funderat på blötmat. Men i hundvärlden så finns det ju tex VOH som man köper i frysta korvar och tinar upp med 100% kött, och vet flera som använder det som inte ger tillskott. Men det kanske är samma sak som blötmat i kattvärlden?
Tack för tipset, måste ändå åka till granngården snart så det blir toppen! Men hur gör man när man byter från torrfoder till blötmat så det blir så snällt för magen som möjligt? På samma sätt som med torrfoder? Och hur mycket ska man ge, eller står det på burken?
Just nu ger vi eukanuba men det känns inte helt bra, vill gärna ha ett foder med mindre eller utan spannmål. Hur är det med Mjau, är det bara kött? 🙂
Är lite ny inom det här med blötmat 😊
Finns inget "öppet" på marknaden men vad jag har hört så har Vom og Hundemat kattmat som provas på sina håll (finns dock inte på hemsidan). Har även hört att Priima säljer färskfoder till katt, men inte heller de har någon information om det på sin hemsida.
#2 Du börjar med att ge någon liten matsked vid sidan om torrfodret i någon vecka, sedan kan du öka till 2 matskedar… Märker du att katten blir dålig i magen, backa tillbaka till 1 sked osv.. Så det är precis som torrfoder ;) Tips är ju att köpa några små burkar under fasperioden då det kan bli dyrt att kasta en halv burk (dom får endast förvaras 2-3 dagar öppnad i kylskåp)…
Jag brukar ge mina katter 2-3 matskedar var vid deras mattider (frukost, lunch, middag) men de får oftast mer emellanåt om jag märker att det är slut och ger dom då tills de är nöjda 😉
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
#3 Får hålla koll då!
#4 Okej, tack så mycket! 🙂 En lite konstig fråga, men kan man ge katter köttben som till vovvar eller har dom inte riktigt samma tendens till att gnaga? 🤪🙂
Man kan ge ben till katterna men själv ger jag mest kyckling vingar o dyl . typ "märgben" får dom nog svårt att tugga i sej