Ont i tassen
Jag och min katt är ute på landet och NYSS när vi gick in såg jag att hon undvek att gå med höger framtass. Har känt igenom och vid "tån" på benet och nedåt får jag inte ta längre. Trampdynorna är okej.
Hon har alltså fått ont inom den senaste timmen. Hon verkar inte lida av det mer än att hon aktar just det området.
Hon har aldrig haft någon skada förut så jag vet inte riktigt hur jag ska agera. Vi bor i stan i vanliga fall där hon inte har möjlighet att gå ut.
Uppskattar verkligen råd.
Det kan hända att hon blivit stucken av någon insekt (då brukar tassen dock även svullna upp). Jag skulle avvakta om jag var du.
Sajtvärd Katter iFokus
Så jag behöver inte rusa till veterinären idag i alla fall? Hur lång tid ska jag vänta ifall det håller i sig?
Min katt haltade för 3 veckor sedan. Han hade ont i tassen och han morrade när jag undersökte tassen, så han hade ont.
1 dygn sedan åkte jag till veterinären. Det visade sig att en mus eller råtta bitit honom in i leden vid en tå på framtassen. Han fick antibiotika och är nu bra.
Men då var tassen inte svullen och jag såg ingenting heller så det var ett mysterium tills veterinären hittade ett pyttelitet hål vid tån. Så det kan vara många olika saker. Men håller det i sig imorgon också hade jag åkt till veterinären.
Har tyvärr inga andra råd att ge. Hoppas hon blir frisk snart.
Då försöker jag slappna av och vänta och se hur hon mår imorgon.
Är det ett insektbett brukar det gå över inom ett dygn ungefär.
Sajtvärd Katter iFokus
Nu har den svullit upp jättemycket och hon jamar lite när jag tröstar henne.
Så jag behöver inte oroa mig?
Hon har ont :(
Hon är svullen upp på benet.
Hände det utomhus när du var med henne? Såg du om hon kan ha hoppat ned tokigt eller från en hög höjd i samband med att det började göra ont?
Ormbett kan också ge liknande symtom som insektbett, men är allvarligare. Att det gör ont och svullnar upp på benet utesluter dock inte insektbett.
Sajtvärd Katter iFokus
Det är nog inte ett snedsteg hon har tagit. Är i telefonkö nu till veterinären.
Min katt (samma katt) blev biten även av en huggorm. Då såg det lika svullet ut som på bilden ovan (om inte mer). Då blev det akut till vet. Han fick inte röra på sig så giftet åkte runt i kroppen. Nära att han fick ta ormserum. Det var allvarligt så han blev inlagd över natten. Det syntes då två pyttesmå blöta fläckar/hål i pälsen på tassen där bettet tagit. Det vätskade alltså endast lite från såren som inte syntes.
Bra att du ringer vet.
Åkte in. Hon är som vanligt förutom just benet. Ska hålla koll på henne inatt så att hon inte blir dålig.
Tack för era svar!