Könsmogna syskon i samma hem..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Det är så att när jag skaffade mina katter, så tyckte uppfödaren att det såg ut som två honor, perfekt tänkte jag. När jag fick hem dom visade det sig att så inte var fallet, det var en av varje!
Dom är nu 3,5 månad och har bott hos mig (utan mamman) i 1,5 månad ungefär. Ja, jag vet att det är för tidigt, och jag vill intehöra något om det! Nu har hanen börjar jucka på sin syster, som bara ligger still och gör ingenting. Jag har tänkt att kastrera honom, och sätta henne på p-piller tills vidare (funderar på att para henne längre fram) men hade hoppats på att slippa det än på någon månad..
Så min fråga är frömst, behöver jag oroa mig att det ska bli något av det dom håller på med? Vill ju inte att hon ska bli mamma, när hon är en unge själv fortfarande, men samtidigt vill jag inte kastrera honom för tidigt eftersom jag tycker (av egen erfarenhet) att ju tidigare man kastrerar hanarna, desto latar blir dom och har lättare för att lägga på sig. Mina katter är dessutom innekatter, då dom (enligt min egen erfarenhet) brukar ha ännu lättare för att lägga på sig.. Räcker det om jag bara sätter henne på p-piller, eller måste jag kastrera honom nu också? Måste jag dela på dom tills jag fått tid hos veterinären för kastrering/köpt p-piller (behövs väl recept för det nu också?) eller kan dom fortsätta vara ihop? Finns det någon som helst risk för att det kan lyckas bli något av det han sysslar med när han juckar på henne?? Hur orolig behöver jag vara?
Tacksam för svar snarast!
PS. Bifogare en bild på dom små liven, eftersom jag tycker honan (den orange/svart/vit-spreckliga) har så underbar färg och teckning!
kastrera båda/en av dom så slipper det bli ungar mellan 2 syskon?
Kasterera honan i första hand eftersom en hankatt är fertil i flera veckor efter att han blivit kastrerad. Det räcker väl att du har gjort en tabbe, när du tog hem kattungarna på tok för tidigt? Du behöver inte spä på antalet katter också. Och då speciellt inavlade katter som fötts av en alldeles för ung katthona.
Jag ska alltså boka katrationstid nu med en gång? Jag har tänkt att kastrera hanen, och låta honan gå på p-piller ett år eller så, eftersom jag gärna vill para henne en gång innan hon också ska kastreras. Men min fråga är om jag behöver vara orolig att det ska ta sig redan nu, eftersom dom bara är 3,5 månader. Katter blir väl inte könsmogna förrän vid 6 månaders ålder? Hur ska jag göra med dom fram tills jag fått kastrationstid, kan dom vara ihop eller måste jag ta i sär dom?
p-piller skyddar inte mot att hon blir dräktig. om hanen parar henne blir hon dräktig ändå. Och kastrera båda, precis som Josefa säger, varför spä på med antalet katter?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
inte för att vara otrevlig på något sätt, men det känns inte som att ni läst igenom mina frågor och svar ordentligt.. jag SKA kastrera dom båda, men vill ha en kull efter honon först (men om ett år eller så, när hon är mer lagom i ålder).
det jag mest undrar över är BEHÖVER JAG OROA MIG ÖVER ATT HA DOM IHOP FRAM TILLS JAG FÅTT VETERINÄRTID FÖR ATT KASTRERA HANEN???
jag har levande bevis att p-piller inte funkar som för människor vilket en veterinär sa till mina föräldrar att det skulle. Katten smet ut och några veckor senare vart hon rund.
Kastrera honan redan nu. har det blivt något som tar dom ut dom vid kastreringen. Hanen som andra säger kommer vara fertil ett tag efter han är kastrerad.
Du får se till att skaffa en berikande miljö för katterna så blir dom inte lata.
Klätterträd, gärna höga med möjlighet att vara på olika nivåer, bra foder inget foder som bara är spannmål. leksaker som stimulerar. ett tipps är att ha ett gäng leksaker i en låsa och varva leksakerna så dom inte tröttnar på dom.
Har man balkong, näta in den och ge berikande miljö även där. Ta ut dom på koppelpromenad, börja redan när dom är små och har fått sina vaccinationer.
Om du kollar runt bland katthem och hur dom sliter med hemlösa katter förstår du varför många frågar varför du vill spä på antalet katter.
lycka till med dom små
För att vara på den säkra sidan bör du sära på dom. Katter kan bli könsmogna innan 6 månader.
En till sak jag tänkte på. Eftersom dom är tagna förtidigt finns det risk att dom får ett beetende som man inte vill avla vidare på. De sista veckornna lär kattmamman dom hur dom ska beete sig. tar man dom då förtidigt och så tidigt som dina togs så finns risken att beetende störningar kommer när dom blir vuxna, det är inget man kan se under tiden dom är små.
TACK Noir, äntligen lite bättre svar!
Anledningen till att jag vill ha henne okastrerad är att hon har (med mina ögon mätt iaf) en ganska ovanlig färg och teckning. Det är många som gillar henne och sagt att dom vill ha kattunge om hon skulle få några. Så jag tänker alltså inte bara "producera" kattungar för att jag tycker det är mysigt själv, utan jag vet att ungarna isf kommer hamna i bra hem, där dom garanterat få bo tills dom dör. Men det är som sagt minst ett år kvar tills dess. P-piller har jag tänkt att hon ska få gå på, eftersomvåra tidigare katter (i mitt föräldrahem) blir såååå jobbiga när dom löper. Vill inte ha det så i en lägenhet, där båda är inne hela tiden.. Men det verkar med anrda ord som att jag inte har något val, och måste kastrera båda då?? :(
Och anledningen till att jag tog dom så tidigt som jag gjorde (så slipper folk tjata om det sen, acceptera att jag gjort som jag gjort istället!). Mina katter är uppvuxna på en bondgård, där ägarna till mamman inte bryr sig om sina katter allt för mycket - dom får bo ute i ladugården med korna och mest leva på det dom lyckas fånga där. Dom här ungarna hittade efter en vecka, i en garberob, som mamman hade lyckats ta sig in i. Jag lyckades övertala dom att ha dom kvar inomhus (dom skulle slängt ut dom när dom hittade dom och låtit dom klara sig bäst dom vill) om jag tog två av dom, och hittade ett hem till det tredje syskonet till mina två. Dom gick med på det, som tur var. (Anledning till att jag ville att dom skulle växa upp inomhus är att jag har dom som innekatter nu, och inte ville att dom skulle veta om vad dom missar när dom får bo hos mig i min lägenhet)
Hur som helst, så fick jag höra av av "uppfödaren" när ungarna var 6 veckor gamla, att "kommer jag inte och hämtar dom snart så slänger dom ut dom". Jag övertalade dom attha kvar dom inne tills dom var åtminstone 8 veckor gamla, eftersom jag vet sedan mitt tidigare arbete som veterinärassistent, att kattungar KLARAR sig från 8 veckor, då dom kan leva på enbart kattfoder. När jag kom dit och hämtade dom, vid 8+5 veckor, så visade det sig att dom hade slängt ut mamman när dom var 6 veckor ändå, eftersom hon kissade inne och inte brydde sig om sina ungar särskilt mycket ändå (vilket hon inte ens gjorde när dom var små, och jag tittade på dom första gången (3 veckor)). Dom var dessutom uppvuxna i en listen skrubb, som inte var större än 2 kvm, och träffade bara människor när dom städade lådan och fick mat - vilket var på sin höjd 1 gång per dag.
Detta resulterade i att jag tyckte det var bättre att ta hem dom för tidigt, eftersom dom hade det sämre där dom var, enligt mig iaf. Sen visst, jag vet att man inte ska ta dom så tidigt som jag gjorde, men under dom omständigheterna tyckte jag det var bättre som sagt. Jag har lagt ner mycker jobb på dom här katterna, och rådfrågat veterinär vad för foder jag bör ge dom för att dom inte ska tappa för mycket i vikt och utveckling och så. Jag har jobbat med dom i flera veckor för att få dom tama och tillgivna, lita på människor och inte springa och gömma sig under soffan som dom gjorde i början. Nu är dom världens goaste katter som ÄLSKAR människor, och särskilt mig och min sambo. Dom sitter och väntar på dörrmattan så fort vi kommer hem, sitter utanför duschdraperiet trots att det skvätter vatten på dom, och väntar på os om vi duschar - dom är där vi är med andra ord. Litar på allt och alla, och kan ligga i knät hela dagen och bara mysa.
Tyvärr är det ingen jättestor lägenhet jag har (45 kvm), utan balkong. Så det är inte jättelätt att göra göra det till en stimulerande miljö för dom. Jag gör så gott jag kan, men risken finns att dom kommer bli lata med tiden tror jag.. Koppelpromenader har jag inte testat med dom, eftersom jag fick hör av många här i en tidigare tråd, att det inte var någon bra idé alls, och bara kunde skrämma dom.. Är det för sent att testa det nu?
Så tragiskt!
Alla oansvariga kattägare och uppfödare kommer med samma ursäkter som du just skrev:
Det är inte försent att gå ut med dom i koppel. Du kan prova låta dom ha på sig selen inne en stund varje dag. dom flesta katter brukar lägga sig ner och "strejka" men om man sen tar ut dom så glömmer dom bort selen för det finns så mycket att titta på.
Vill också säga att det finns hur många sköldpaddsfärgade katter som helst och bara för att din katt har en speciell teckning så får inte ungarna det. och då kanske dom som har sagt att dom vill ha en kattunge inte vill ha en längre.
Men dina katter är supersöta. jag älskar svartvita katter :)
Jag hag väll egnetligen bara kattberikat vardagsrummet, eftersom det är där alla är när vi är hemma och katterna också är när vi är hemma. Vi har ett stortklösträd ca 700kr med frakt från tysklad (zooplus.com, trädet heter atlas) är nöjd och min vuxna katt (omplacering) och min kattunge är galna i det och klättar runt. har hyllor brevid tv bänken som dom klättar runt på. Har massor av olika lesksar, kattmynta har jag på de leksaker som dom tröttnar på, helt plötsligt är dom roliga igen ;)
som jag skrev tidigare är det smart att varva leksaker, då tröttnar dom inte lika lätt.
jag tog ut min kattunge vid 14v ålder och hon var inte rädd och hade vädligt roligt ute i sin sele. Det är smart om katterna är fulltvaccinerade när man tar ut dom. det bör dom även vara inne då man tar med sig smittor in.
Det är väll aldrig försent att testa, köp ett kattungesele och låt dom bli vana med det på först bara. alltså låta dom springa inne med selen.
Sen är det bara att testa ute.
besök gärna min blogg, finns bider och en lite film från min kattunges första besök ute. http://tassarochlockar.blogspot.com/
Skulle dock rekomendera dig att kastrera båda, främst honan. Att hennes färger och päls o.s.v går vidare finns det ingen garanti för. hennes ungar kan få en helt annat typ av beetende, färg och form.
Dom som vill ha kattungar från henne kan ju leta på olika katthem o.s.v jag följer västerås katthem och det kommer ständigt in vuxna och små katter som ser väldigt annorlunda ut :)
Bespara dina katter den stress som de utsätts för när det löper och får ungar.
Glöm inte att vaccinera, id-märka och försäkra dina sötnosar oxå. 
Om du trots allt bestämmer dig för att ta en kull på din hona så läs på ordentligt om kattavel. Se till att testa både honan och hanen för sjukdommar, genfel samt blodgruppera dem. Om det går fel så kan det bli väldigt kostsamt och smärtsamt för kattmamma och ungar.
Sen har Sofia S*Besitos skrivit en bra artikel som jag kopierar och lägger in här:
Dessa tips och råd gäller alla katter, raskatt som huskatt. Men eftersom raskattsägarna har det lite förspänt eftersom de ofta kan få hjälp och stöd av uppfödarkollegor och rasringar, är detta skrivet främst till Er som vill ha en kull efter sin huskatt.
Att avla på huskatter är ett ämne som är lite känsligt här eftersom det finns en mängd hemlösa katter som söker hem. Många här anser att det är bättre att kastrera huskatterna istället för att sätta ännu fler huskattsungar till världen. Och att du hellre öppnar ditt hem för en av alla de hemlösa katter som finns i landet. Men om du trots allt ändå vill ta en kull på din huskatt, så ställer vi gärna upp och hjälper dig med information!
Innan parning
Innan du parar din katt så bör du ta reda på så mycket du bara kan om vad du har att vänta dig. Många problem kan uppstå längs vägen så det är bara att börja plugga. Till att börja med brukar vi rekommendera att boken "Kattuppfödning" av Ylva Stockelberg samt "Kattens sjukdomar" av Anne-Marie Nilsson. Båda böckerna brukar finnas i bokhandeln och på bibliotek.
Tänk på att om du till exempel har en långhårig huskatt så betyder inte det att ungarna kommer att bli långhåriga. Läs gärna på lite om hur färger och pälslängd nedärvs så att du utifrån det kan välja den bästa hanen till din hona.
Både mamma- och pappakatt bör testas mot FIV (Felint Immunsupressivt Virus, närbesläktat med människans HIV), FeLV (Felint leukemivirus) samt blodgrupperas. FIV- och FeLV-proverna görs för att försäkra dig om att inte sprida dessa sjukdomar som är dödliga. Blodgrupperingen är viktig för att utreda om mamman har blodgrupp B och hanen blodgrupp A. Om så är fallet så är det risk att ungarna dör av blodbrist kort efter födseln. Detta kan förhindras antingen genom att du helt enkelt låter bli att genomföra parningen, eller att du (efter noggrant övervägande) ändå parar katterna, men inte låter ungarna dia det första dygnet utan istället flaskmatar dem under den perioden. Som du säkert förstår är en sådan parning både riskfylld och besvärlig, och därför inget vi rekommenderar en nybörjare att göra.
Det finns det en rad rasrelaterade sjukdomar som HCM (Hypertrof Cardiomyopati), njursjukdomar som PKD (Polycystisk njurssjukdom, cystnjure), ögonsjukdomar som PRA (Progressiv Retinal Atrofi) och andra sjukdomar som testas med ultraljud, DNA eller andra tester. Hos en huskatt är det väldigt svårt att veta vad man skall testa mot, eftersom du inte med säkerhet kan säga så mycket om kattens bakgrund. Det räcker inte att veta vilka kattens föräldrar är. För att få en tydlig bild av släkten bör du känna till minst 4-5 generationer bakåt på både honans och hanens sida.
Dräktighet och förlossning
Under dräktigheten är det viktigt att den blivande modern får bra mat med hög fett- och proteinhalt. Ofta rekommenderas kattungemat av någon sort, till exempel Royal Canins "Kitten". Denna mat bör mamman även få efter förlossningen och så länge ungarna diar. Ungarna bör också få äta kattungematen under sitt första levnadsår.
Vid förlossningen händer det ibland att det tillstöter komplikationer och du kan behöva åka akut till en veterinär för ett kejsarsnitt. Enligt lagen om alltings jäklighet så sker detta ofta på natten och/eller helgen då veterinärvård är som dyrast. En pengabuffert på ungefär 10.000 kr är bra att ha för att kunna ge din lilla kattfamilj den vård som behövs när det krisar. Tyvärr så garanterar inte detta att du får några levande kattungar… En försäkring som täcker en del av denna kostnad är att rekommendera!
Från parningens 62:a dag bör alltid någon vara hemma ifall katten behöver hjälp under förlossningen. Enligt djurskyddlagen är vi skyldiga att finnas till hands om något går på tok vid förlossningen. Även efter förlossningen bör någon finnas till hands dygnet runt för att hjälpa och stötta mamma katt med matning och se till att alla i den lilla familjen mår bra. Har du otur behöver kattungarna stödsmatas vilket tar mycket tid i anspråk - dygnet runt. Ungarna bör vägas en gång om dagen (vid ungefär samma tidpunkt) så att du ser att de går upp i vikt som de ska.
Kattungarnas första 12 veckor
Första avmaskningen bör ske när ungarna är 19-20 dagar gamla. Detta för att maskägg (som ungarna får genom mammans mjölk) har en livscykel på ca 21 dagar. Avmaskning gäller främst utekatter. Innekatters avmaskning börjar man nu komma med andra rekommendationer på, men det är inte helt klart ännu.
Uppdat 080220: Det går nu att testa mamma och bebisar mot mask. På apoteket finns tex. "Kolla Masken" där man tar samlar avföring från lådan och skickar till ett laboratorium. Inom någon dag får man svar via e-post eller telefon om katterna har mask. Man avråder numera från rutinmässig avmaskning på grund av resistensutveckling hos mask.
När ungarna är cirka 8 veckor gamla behöver de sin första vaccination. Den andra sprutan brukar ges knappt en vecka innan leverans. Då passar du även på att veterinärbesiktiga ungarna samt id-märka dem.
Leverans skall inte ske innan ungarna blivit 12 veckor gamla. Kattungar som levereras innan de fyller 12 veckor har inte hunnit lära sig "kattspråk" och annat (som att bli ordentligt rumsren tex.) av mamman. Jämför med ett människobarn: Det är få som anser att 13-åringar är mogna att flytta hemifrån. Om de ändå skulle tvingas flytta då så skulle de antagligen överleva, men frågan är om de hade mått så bra av det.
Om du har fött upp din huskattskull enligt våra rekommendationer så har du haft stora utgifter för uppfödningen. Sälj därför kattungarna till ett pris som (minst) täcker de kostnader du haft. På sätt får du inte bara igen dina pengar, du ökar dessutom chansen för att ungarna kommer till bra hem. För att generalisera lite så kan man ju tänka sig att den som är villig att betala någon tusenlapp för katten är mera förberedd än någon som spontant hämtar en gratiskatt för att ge barnen i present.
Detta var trots all text väldigt kortfattat om saker du bör veta innan du tar en kull kattungar. Den vitt spridda inställningen att "katter klarar sig själva" är tyvärr lika gammal som den är fel. Dagens katter har blivit så domesticerade att de tyvärr inte klarar sig själva på samma sätt som de tidigare vildkatterna gjorde. Att katten måste ha en kull innan den kastreras är även det en myt.
Om du efter att ha läst det här känner att uppfödning är för jobbigt, kostsamt och riskfyllt och att du egentligen mest ville uppleva att ha små söta kattungar hos dig, så rekommenderar vi dig att ta kontakt med ett katthem. Det finns massor av dräktiga honor som behöver få föda sina ungar i lugn och ro, erbjud dig att bli stödhem till en sådan katt! Det är också ett ypperligt tillfälle för dig att "prova på" innan du låter din egen katt få ungar.
Vill du fortfarande ta en kull på din huskatt så är du välkommen att ställa mer frågor här på iFokus, så kommer vi svara efter bästa förmåga!
Här har du några fler artiklar i ämnet:
Ska katten ha en kull innan kastrering?
För dig som planerar eller har kull (Riktigt bra info)
Var försiktig med p-piller. De skyddar inte mot dräktighet. Allt de gör är att ta bort själva löpet. Kontinuerligt användande av P-piller höjer även risken för livmoderinflammationer och cancer.
Kop en renrasig katt och las pa om avel och genetik om du ar intresserad av avel eller bli fodervard at en uppfodare som intresserar sig av de raser och farger som du tycker om.
Katter blir sa lata och tjocka som du gor dom = ratt foder, aktivering
Det ar inte forsent att ta ut dina katter, men vaccinera och ID mark dom forst och kom ihag att vanja katterna vid sele inomhus innan du gar ut.
P-piller skyddar inte mot draktighet och det okar risken for sjukdommar som livmoderinflammationer, cancer och tumorer.
Kastrera katterna forst och framst honan eftersom det ar inte nog med att katterna inte har utfort nagra halso tester, det finns ingen direkt bakgrund av katterna och de ar syskon samt honan ar tog for ung for kattungar.
Det ar inte svart att fa en liten boyta passande for katter till exempel kan du kopa en eller flera golv till tak klosmobler och aven satta upp hyllor och annat som katterna kan ha roligt i, pa, under
Medarbetare på matlust
Håller med noir om att en hona som togs för tidigt från sin mamma, mycket väl kan bli en dålig mor. När jag köpt avelshonor har det varit självklart att deras egna mammor ska varit duktiga kattmammor!
Sedan om färgen. Hon är svartsköldpadda med vitt. Det innebär att hennes söner blir röda eller svarta (ev creme eller blå), med eller utan vitfläck.
Parar du henne m svart hane blir döttrarna svarta (eller bliå) eller sköldpaddor. Med röd hane blior de röda (eller creme) eller paddor. Med ellerv utan vitt.
Hennes sopeciella teckning i ansiktet kommer ej nedärvas. Färgmässigt är hon extremt vanlig!
Och kastrerar du hanen nu, kan han vara fertil flera veckor längre. Tänk på det.
Har haft en hane som började para vid 15v ålder och han blev åtskild från de vuxna honorna (mamma och halvsyster) tills han kastrerades och såldes. De jag pratade rekomenderade att skilja dem åt då risken var stor att han skulle få in en lyckoträff. Det fins många som har både honor och hanar som blivit tidigt könsmogna. Känner en som ficken tjuvparning innan hon visste att honan var könsmogen; kullen föddes då honan var 7 månader.
En liten uppföljning kanske? Hur mår katterna idag? Hur löste allt sig? :
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#9 Jag hoppas att du är en väldigt erfaren uppfödare som vet att skaffa rätt hane för att para henne med i så fall. Annars blir det nog mest en hoper svarta katter. Bara för att mamman har ett visst utseende innebär det inte att ungarna kommer att se ens liknande ut.
Det finns mer än 100.000 hemlösa huskatter i Sverige och Blocket är översvämmat av annonser med huskatter som söker goda hem. Varför tror du att just din, faktiskt inte särskilt ovanligt tecknade, honas ungar skulle bli så lättplacerade? Hur många tror du inte har haft kompisar som gärna skulle ta en unge om din hona får några, men som när det är ett faktum sedan länge har ångrat sig?
Kastrera dina katter och gör en insats för att förbättra kattens status i samhället genom att inte späda på antalet katter.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#18 pga att mammas ena katt var sjuk och skulle avlivas snart, mina katter var halvt galna i min lilla lägenhet plus att min allergi blev väldigt mycket värre - så gjorde vi så att Mina och Mika ficl flytta hem till min mamma istället. Dom bodde hos mig i knappt ett år. Nu bor dom på en stor gård, långt ut i skogen där det endast är bilarna som ska till gården som kör. Dom har ett hus på 250 kvm, plus stallet för 6 hästar. Dom har 50 meter till sjön, med egen brygga och badplats. Katterna lever ett drömliv tillsammans med mammas 2 andra. Dom är kastrerade både två, däremot varken vaccinerade eller ID-märkta. Ni får tycka vad ni vill om det, men katterna håller sig bara på gården, närmsta katt bor 5 km därifrån. Min mamma har haft katt i över 25 år, dom har aldrig varit vaccinerade eller ID-märkta och det har gått jättebra ändå. Däremot är dom försäkrade, 40.000 i veterinärvård.
Svartsköldpadd med vitt ingen ovanlig färg.. Varför spä på med fler kattungar då det finns massa hemlösa.. Vill du ha kattungar var jourhem åt hemlös dräktig hona.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#21 Läs först! de är båda kastrerade och hon har dem inte ens hemma….
TS det jag undrar är om din mammas försäkring gäller ifall katterna drabbas av någon av de sjukdomar som man vaccinerar mot? De är iaf väldigt söta på bilden.
Vill bara tillägga att min väninnas katter blev väldigt tidigt fertila så hon hann inte kastrera dem. Väninnan hade inte tänkt sig en massa kattungar. Vet inte om Cornish Rex blir fertila tidigt för de hade det i sig, syskonen.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Du tycker att det verkar som en bra idé att avla på en honkatt vars mamma inte brydde sig om sina 6 veckor gamla kattungar? Är det bra modersegenskaper?
#24 Du tycker det är en bra idé att ifrågasätta en två år gammal tråd när båda katterna nu är kastrerade och flyttat från TS?
Ja. Risken finns att TS hamnar i situationen igen och det är värt att fundera inte bara en gång över vad man vill ha för egenskaper hos sina avelsdjur. Det borde te sig självklart för vem som helst att vill man ha kattungar är det viktigaste en bra kattmamma, med alla de egenskaper det innebär.

#23, nej försäkring gäller inte mot kattsnuva och kattpest om katten inte är vaccinerad mot dem, och det kvittar vilken försäkring det gäller, alla bolag i Sverige har de reglerna.
#26 nej, hon är allergisk!
Och det har ju aldrig hänt förr att allergiker skaffar katt… Jag känner flera stycken som föder upp katter. Jag är allergisk och har katt, föder upp också.