Torrfoder för 24 kr kilot eller 147 kr/kg
Vad får man egentligen för pengarna?
Mina kissar är ju kastrerade nu sedan en tid och på djursjukhuset så tyckte de att jag skulle byta bort kattungefodret till nånting annat då tydligen ämnesomsättningen sjunker. Jag köpte då foder för steriliserade katter för 147kr/kg vilket de totalvägrar att äta. Sedan provade jag ett torrfoder från en känd matvarukedja och det fodret tycker båda om. Är det någon större skillnad på dem ? Den som vill kan få gissa vilket av dem som är det dyra.
Förpackning A
Analytiska beståndsdelar:
råprotein 30%
Råfett 10%
Växtråd 3%
Aska 9%
tillsatser per kg:
Vitamin A 10 000 IE,Vitamin D 1000 IE,Vitamin E 80mg
Koppar 12,5mg, Järn 94 mg,Jod 2,4 mg
Mangan 15mg,Zink 106 mg,Selen 0,19 mg,Taurin 1000 mg
Förpackning B
Råprotein 32,6%
Råolja o råfett 11,1 %
Växtråd 1,4%
Råaska 5,6%
Kalcium 0,74 %
Fosfor 0,69%
Natrium 0,52%
Kalium 0,85%
Magnesium 0,09%
tillsatser per kg,Vitamin A 16000IE,Vitamin D 943 IE
järn 99,3mg,Jod 1,6 mg,koppar 9,8 mg,Mangan 10,3 mg
Zink 205,5mg,Selen 0,3 mg
Något som bör spridas: Mat till kastrerade djur är bara skräp, det innehåller en massa spannmål som bara riskerar att göra så att katterna går upp i vikt.
Visst är det bra att titta på de analysiska värdena som du listat upp, men vilka ingredienser är det i? Billiga torrfoder innehåller ofta (alltid?) en massa spannmål och för lite animalier. Därmed inte sagt att dyra torrfoder är bättre, det finns dyr kattmat som även den kan innehålla för mycket spannmål (royal canin som ett exempel).
Om jag inte tar helt galet, så räknas även vegetabiliska protein in i råproteinet?
Applaws, Porta 21 och taste of the wild är några torrfoder som jag kan komma på just nu om är spannmålsfria.
Sedan finns det ju även blötmat också om du kan tänka dig ge sådant. Mjau och bozita t.ex. Innehåller animalier och vatten, allt en katt behöver =)

Det går inte att säga någonting alls om kvalitén ett på ett foder utan att även innehållsförteckningen är med, för utan den är det är totalt omöjligt att veta om proteinet och fettet är till största delen animaliskt eller vegetabiliskt till exempel.
Eller ja, en sak går att säga och det är att båda fodren är totalt skräp då fetthalten, oavsett varifrån fettet nu kommer, är på tok för låg! Runt hälften av vad den bör vara som minst.
Står det spannmål som första ingrediens så köp det inte.
Ett riktigt lågt kg-pris är väl en indikator så god som någon på att det inte är animaliska proteiner som står för den huvudsakliga ingrediensen.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Ja den ena börjar med majs, den andra med spannmål. Jag har faktiskt en porta21 hemma då det var den jag ville att de skulle börja äta. Tyvärr så är det bara den en kissen som äter porta21 och jag vill ha ett foder som båda gillar. Det går och handmata den andra kissen med porta21:an men hon föredrar det billigaste fodret. Porta 21:an börjar med "marken" vad det nu betyder? Eller det kanske hör ihop med nästa ord finns det något som heter "marken kycklingkött" ? Tyvärr blir den ena kissen, den som äter porta21:an dålig i magen av blötmat och kokt fisk så det vill jag inte inte servera. Den andra kissen har "stålmage" och kan tugga i sig vad som helst utan att få magproblem.
På porta21:an står det "helfoder" vad betyder det ?
Om en katt blir dålig i magen av fisk så har den verkligen känslig mage då detta räknas som skonkost. Att det är ett helfoder betyder att allting som katten behöver finns i det.