Akut akut!!
Hej! Igår när kag skulle ut till bilen så hörde jag panikskrik under bron kunde inte se något men hörde att den lille varelsen var längst in. Grävde då upp ett större hål och klämde mig in och fann då 3 kattungar varav 2 döda den sista lilla hanen var kall men vid liv. Han är på sin höjd Max 2 dagar gammal och har under natten gett han vätska då jag väntar på att få åka på affären och köpa ersättning men vilken är bäst kmr eller royal? Den lille väger nu 57 gram och är starkare.

Kmr är bäst. Det var en väldigt låg vikt på kattungen. Kanske för tidigt född. De brukar ligga på runt 100 gram som nyfödda.
Alla låg mellan50-60 gram så jag misstänker set jag med. Ok tack då inhandlar jag kmr
Se till att hålla koll efter mamma katt, kanske finns hon i närheten… Eller så har hon helt enkelt övergett sina små efter som 2 är döda och den sista enligt henne kanske inte "går att rädda"…. 😢 Stackars krakar ❤️
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Se till att hålla den varm,annars kan den inte tillgodogöra sig maten.Lycka till.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
3# jodå vi fick tag i mamman som strök runt här och det märktes att hon kände igen ungen då hon tvättade den så nu ligger de båda inne på toan ostört i en varm korg. Dock så suger inte ungen så bra men den är varm och jag har lyckats få i han 2 ml för ca en timme sen. Mamman gillar inte att jag tar i henne men hon verka ha lite mjölk men svårt att se. Men det känns som om hon inte är bekväm i mammarollen då hon inte verka veta vad hon ska göra. Hon tvättar den men så fort den suger tag i tutten så vill hon vända på sig som om hon inte vill, höll ner henne så ingen fick suga ett tag och det gick bra en stund men sen vände hon på sig igen
Hur ofta ska jag stödmata en sån liten? Varje eller varannan timme?
Ja ungefär. En annan sak: Ge mamman *mat på sängkanten*. Mycket blötmat,eller annat gott som hon gillar,med blött i. Dels bör hon då bli lugn,dels får hon mycket mjölk.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Vad duktig du är som gör det här <3
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Har gett henne royal som hon nafsat i sig en bit av ;) ja jag kan inte blunda för något sånt här den har visat att den vill leva då ska hon få en chans till det med!
Lillen väger nu 61 ynka gram men det går uppåt! Den är inte heller lika slö utan kryper omkring piper en förbättring sedan imorse! Fortsätter med matningen varje timme. Klarar sig den lille så har vi bestämt för att hon ska få stanna hos oss!
Håller tummarna!
Dubblet
Vilken sötnos.
Jag tycker du är jätte duktig! :) Det är härligt att se att det finns folk som verkligen bryr sig om djur. Jag vill också rekommendera multivitamintabletter för katter, jag tror det skulle hjälpa lillen och mamma nu när de är så sköra. Jag anväder dem själv till mina katter, det räcker med 1 till kattungen och 1-2 till mamman. Du kan krossa det och lägga den i mjölken du ger ungen/blötfodret till mamman. Hela burken kostar 106 och du får 120 tabletter.
Lycka till :)
Åh en sån liten plutt. 😍
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Jag skulle inte rekommendera att man ger tillskott till kattungar. Mamman, okej men inte till kattungen. Kattungars organ är inte färdigutvecklade och de kan inte hantera eventuella överskott. Risken att man sabbar något när katten i övrigt äter ett helfoder (modersmjölk och modersmjölkersättning är helfoder) är större än den möjliga nyttan.
Det viktigaste man kan göra för kattungen är att hålla mamman i bra kondition så att hon producerar mjölk av bra kvalité och så stödmatar man med en bra ersättning vid behov.
Humm… konstigt det står på burken att man kan ge dem till kattungar. Jag tror inte att det är något man behöver oroa sig för, de är till även för kattungar: "Till växande kattungar 1 tablett/kg/dag & Växande kattungar från 3 veckors ålder"
#18 Men lillkissen är antagligen för tidigt född, och inte tre veckor än :)
Aptus Multicat är avsett för katter som äter en stor andel kompletteringsfoder tex. kött. Läs här. Det är öht inte avsett för katter som äter helfoder.
En kattunge som äter mycket kött far inte illa av att äta Aptus Multicat, men en som äter ett helfoder kan göra det.
Dessutom är det enorm skillnad på en kattunge på 60 g och en på kanske 1 kg.

#18 Kattungen är max några dagar gammal och ska endast ha mjölk just nu.
TS lycka till med kattungen och kattmamman. Och som någon annan skrev, servera mat till mamman i närheten av bolådan, förhoppningsvis så kommer hon lugna ner sig och acceptera att ungen suger annars är det fortsätt stödmatning. Håller tummarna!
Tack för all positiv feedback! Har klivit upp varannan timme inatt och gett lillen mat då den hade gått ner ett gram vägde nu imorse och ligger just nu på 61 gram. Tabletterna är avsedda för ungar som är minst 3 veckor så att ge den tabletter är inget alternativ just nu. För övrigt så äter mamman men diar fortfarande inte ungen såg även att hon har väldigt korta spenar vilket gör att inte ungen fastnar ordentligt! Vi har även funnit extra mammor i närheten som är villig på att ställa upp för henne så vi får se hur vi gör om vi fortsätter kämpa på detta vis eller låter en annan kattmamma försöka!
All heder till dig Pimey 😍 😍 😍 😍 😍
Så oerhört fint av dig att ta hand om dem!! Jag hoppas och håller alla tummar jag har för att allt går bra!!
Varma Hälsningar Helene Andreasson 
Lycka till
Tack så mycket
18#
Menar du att man inte ska ge dem till "vanliga kattungar"? Jag har 2 kattungar som så vitt jag vet inte har några sjukdomar eller näringsbrist. Jag ger dem kattfoder från mataffären blandat med ett dyrare mera näringsrikt foder. Borde jag inte ge dem multivitamin också? Jag vill verkligen att de ska få alla näringsämnen de behöver. De är typ 13 veckor gamla.
Kan berätta att jag fick kontakt med en tjej som bor 5 km härifrån och som har 4 veckors kattungar och var villig att hjälpa mig och då kattmamman tidigare adopterat ungar förut så såg hon inga problem med att det skulle gå bra! Håller tummarna att det går vägen för dom
Åh vad bra , då får vi hoppas att den lilla krabaten får snutta på dennya mamman.. All heder åt dig som fixat det här.🌺🌺🌺
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Tack! Hoppas jag med! Ska ringa imorgon och fråga hur det går :)
#29 Innebär det att vi kan låsa ditt upprop om hjälp på Hittekatter iFokus?
Medarbetare Hittekatter iFokus
Japp det kan ni!
#31 Då gör jag det - skriver att ärendet är löst. Och lycka till med den lille.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Bra jobbat! Såg att du hittat amma också.. hade det blivit akut så skulle vi kunnat testa min hona, fick henne att ta sina egna ungar som hon tidigare ratat och sköter dem nästan för bra nu ;)

Hur går det med den lille killen? Klarar han sig?
Hatar cancer och älskar vårlökar.