Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1311 ggr
LillPom
0

Tandsten massor

Hej!

Jag har sen en tid tillbaka tagit hand om min pojkväns katt då han inte kan ha honom för tillfället.

Men han ska flytta in med mig runt sommaren.

Men då jag brukar kolla min hund Inez tänder mycket och borsta så upptäckte jag att nära jag tittade på Suddis(katten) att han hade mycket tandsten.

Så nu undrar jag…. är de inte bäst att åka in till vet och skrapa tänderna?? Sen hitta nått foder eller liknade för att förbygga tandsten i framtiden?

De är ju inte bra med mycket tandsten. Men vad brukar de ligga på att skrapa tänder? Någon som gjort det på katt och kan berätta lite hur de går till??

vinteralvan
2

Jag skulle rekommendera veterinär om det är mycket tandsten och sen ge katten rå kycklingvinge 1-2 ggr/vecka. Det är jättebra för tänderna.

IceJossan
1

Priset är extremt olika. 400-2000 skulle jag säga beroende på vart man tar katten. Lämpligt foder är blötmat och som tillskott ger man rått kött och råa kycklingvingar för det är jättebra för tandhälsan och helt naturligt för en katt att äta. Men värm inte på nåt vis, för då blir benen livsvarliga. De måste självtina/tinas i ljummet vatten.

Sarah-S
1

De flesta veterinärer skrapar inte tänderna eftersom det finns risk att man skadar emaljen, det är ett lite förlegat sätt så att säga
Munsanering görs bäst under narkos och med ultraljud. Och när man har gjort det är det lättare att förhindra ytterligare tandstensbildning genom tandborstning och att ge råa kycklingvingar att tugga på

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[silkesnosen]
1

Borsta tänderna! Sedan finns det olika tillskott som man kan ge.

SuperLimm
0

Min farmor och farfar hade sin katt inne för att ta bort tandsten förra sommaren, det gick på några tusen men då fick dom även dra ut några tänder som var riktigt dåliga. Minns inte exakt vad det kostade men runt 3000 var det iaf.

Mvh Linn

IceJossan
0

Det finns PlaqueOff att ge för att förhindra tandsten men detta "fodertillskott" sägs vara skadligt för njurarna.

Sarah-S
0

PlaqueOff är inte skadligt för njurarna, däremot innehåller det jod så man bör inte ge det till en katt som har hypertyreos

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Uppkatten
0

Diskuterade det här med "min" veterinär alldeles nyligen. Hon sa att det absolut bästa sättet att förebygga tandsten hos katt är att borsta kattens tänder (hon rekommenderade det hellre än t ex råa kycklingvingar).

Jag gick därefter till foderbutiken på djursjukhuset där jag fick rådet att testa med en Oral cleaner, microfibre finger cloth. Det är en liten fingertuta som man trär på ett finger och gnuggar försiktigt med. Köpte också en "tandkräm" för katt. Ärligt talat så har jag inte påbörjat projektet med att lära misse borsta tänderna ännu. Jag drar mig lite för det, för jag tror inte att det kommer att uppskattas… Men snart så ska vi testa iallafall…

På min skyggare misse lär det dock överhuvudtaget inte bli möjligt…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[silkesnosen]
1

Jag har köpt en tandborste för bebisar. Jag tror att det är lättare med ngt litet. Det går bara bra. Det finns en del tandkrämer som smakar gott, så började jag.