Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1374 ggr
Nova12
0

Obehaglig doftmarkering

Hej! När en av mina närmaste vänner kommer på besök vill vår katt ibland doftmarkera på ett lite obehagligt sätt. Det börjar med att hon gnider sina kinder mot hennes knä, nästan lite stressande tills hon öppnar gapet och sätter tänderna i hennes knäskål. Min vän har två katter, en hane och en hona. När Nova blev könsmogen var första gången som hon gjorde på det här viset men då var det ännu värre. Då kunde inte min vän ha sin kofta ifred Nova kunde inte sluta doftmarkera och bita i koftan. Nu är hon kastrerad och det var första gången som hon gjorde så på henne efter sin kastrering. Det händer alltså inte varje gång hon är på besök. Jag förstår att hon vill sätta sin doft, men det är just när hon börjar bita som det blir obehagligt. Någon som har erfarenhet av detta?

IceJossan
3

Hon blir lite överexhalterad bara. Se till att hon inte får gnida sig så länge att hon börjar bita. Om hon biter så sjasa genast bort henne. Ett kraftigt och vasst "SSSH"-ljud brukar få katten att hajja till ordentligt och avbryta det den hålls med.

Nova12
0

#1 Okej vad bra att få en förklaring på vad det är som händer :) Vi sa skarpt nej och då slutade hon inte så min vän gick ifrån henne och då verkade det som hon fattade för hon blev förvånad sen la hon sig tillrätta istället.

IceJossan
1

#2 Vissa katter fattar när man säger ifrån, vissa måste man ryta till åt, vissa måste man putta bort och vissa fattar bäst om de blir lämnade/ignorerade. Man får hitta det som funkar bäst, du verkar ha hittat det :)

Jag har en hittekatt som från första stund fattade att en fingerknäpp betyder "fy". Jag behöver inte säga nånting och kan även stå på avstånd. Himla behändigt :)

Nova12
0

#3 Låter perfekt, katter är verkligen egna individer :). Tyvärr har det här inte räckt till alla gånger, men det är bara Julias knä som hon gör såhär på. Och Julia har två katter, en hona och en hane. Det verkar som att det är någon av deras dofter hon reagerar starkt på. Sist Julia var på besök fick vi fya Nova tre gånger, sen testade jag att spreja Julias knän med feliway och när Nova skulle komma för att gosa och lägga sig i hennes knä igen var det inga problem. Aldrig upplevt detta problem med någon annan katt jag haft men det funkade iallafall med feliway!

Nova12
4

Skriver en till kommentar ifall någon i framtiden skulle ha nytta av det här. 

Feliway avdunstar rätt fort märkte vi, och då blev det samma visa igen. Efter mycket efterforskning så hittade jag en del sidor på engelska som beskrev precis det här problemet som vi har fått handskas med i ett år.

Tydligen är det så att hankatter luktar och doftmarkerar mycket mer än honor gör. Om det är en dominant katt, som min väns hankatt är, kan det bli problem. 

När min vän då kommer in i vårt hem och luktar dominant hane, vet inte Nova hur hon ska konfrontera denna katt (för hon ser honom inte, känner bara lukten). En del katter gömmer sig i flera dagar, andra som vår katt Nova börjar doftmarkera intensivt. 

Vi bad min vän tvätta sina kläder och lägga dom i en plastpåse i sin garderob, så hennes hankatt inte kunde komma åt dem. Hon tog på sig kläderna precis innan hon skulle komma och hälsa på oss och rollade dom extra mycket (allt katthår försvinner ju inte i vid tvätt). När hon kom hit så använde vi en filt som luktar Nova som min vän gnuggade sina kläder med. 

Och det funkade! Nova betedde sig inte alls konstigt och äntligen när hon kom för att gosa med min vän så kunde hon ligga lugnt och tryggt i hennes knä hela kvällen, hon somnade gott där :).