Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1082 ggr
[FriidaMariie]
0

Skygg katt + flytt?

Jag har ett dilemma. Det är nämligen så att jag för ca 3 år sedan "tagit hand om" en vildkatt. Hon kom till mig som kattunge men har aldrig blivit tam. Jag kan klappa henne men inte mer än så.

Eftersom att hon har fortsatt att komma tillbaka till mig (jag har alltid låtit henne komma och gå, in och ut som hon vill) så har jag inte avlivat henne då jag antar att hon mår bra trotts att hon är väldigt skygg mot människor.

Jag har flyttat med henne 1 gång och då flyttade jag bara några hundra meter från tidigare bostad. Hon gick tillbaka till den gamla lägenheten 1 gång men sedan har hon stannat i den nuvarande lägenheten.

Hon är ute varje dag och kommer alltid tillbaka om kvällarna då hon sover inomhus. Några gånger har det hänt att hon fått vara inne hela dagar då jag varit bortrest och då har hon kissat i smutstvätten (annars går hon på lådan) men hon kissar inte inne när hon får vara ute som hon vill. Jag kan tillägga att jag har två andra katter som hon trivs bra med. Grannens katter har hon heller inga problem med.

Nu till mitt dilemma. Jag har fått ett erbjudande om en ny lägenhet som jag verkligen inte borde tacka nej till men jag är rädd att min lilla Kajsa (som katten är döpt till) inte kommer att klara av ytterligare en flytt. Jag är rädd att hon kommer att må dåligt och bli väldigt stressad av denna flytten. Lägenheten kommer att ligga på andra våning vilket gör att katterna inte kommer kunna vistas ute lika mycket utan endast när jag är hemma.

Borde jag försöka att ta med mig lilla Kajsa och riskera att hon mår dåligt eller ska jag överväga att låta henne somna in? Att låta henne somna in är något jag verkligen inte vill då jag kommer att sakna henne fruktansvärt mycket men det är ju endast av egoistiska skäl.

Vilket tror ni blir bäst för Kajsa? Att hitta en ny familj är inget alternativ då hon knappt har tillit till mig.

Tack på förhand.

Mvh Frida