Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2168 ggr
Cockerspaniel
1

Banta en katt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har hört att man kan "banta" en katt på enbart blötmat. Min Lukas får ju Mjau burkmat just nu varannan dag och ibland kött varannan dag, men ska jag kunna ge honom blötmat 3 ggr om dagen fast i mindre portioner?

Han är inte direkt överviktigt på så vis, men han visar ju att ha en rund mage. Han är 10 månader och väger 5 kilo för tillfälle. Matvrak, ja som alltid, men jag håller alltid på med motion med dem så som leka och busa tills vi alla blir andfådda (har ju Dooleys med).

Lukas är den ända av mina 3 katter som jag har som går upp i vikt. Min första katt, som är mammas katt, är en 6 årig super liten hona, kastrerad, och hon väger 4 kilo och är slank och fin i kroppen och muskulös. Hon är innekatt och går aldrig ut.
Dooleys går ut 1 gång om dagen om vädret tillåter det och han är 1 år och 4 månader och väger 7 kilo. Han är också i väldigt god form och muskulös.

Lukas däremot är muskelös, men med en rund mage, haha.

Skulle jag kunna ge han 3 portiner blötmat om dagen i mindre portioner i hopp om att hans mage minskar? :p

Missne
1

Blötmat brukar fungera bra att banta med utan att portionera ut utan ge så mycket de vill ha. Det är mer mättnadskänsla av blötmat. Du kanske kan prova annan mat lite försiktigt om inte Mjau fungerar på det sättet för din katt, till exempel Bozita. Man brukar känna på en katt om den är överviktigt genom att den har en så kallad fettrand på magen, alltså en "sträng" mitt på som sticker upp lite. Din katt är ju bara 10 månader och växer fortfarande och han kanske bara ska bli en stor katt. Jag skulle ge honom bara burkmat alla dagar så mycket han vill ha ett par månader till. Jag tycker inte han ser rund ut på bilden, men jag har ju inte sett den fina magen.

Cockerspaniel
0

#1 Jo men han får ju bara burkmat medan den andra bara får torrkulor (Dooleys äter bara det tyvärr) så det slutar ju med att det finns torrkulor med för honom som han inte är så fäst vid utan äter om han bara "sugen" på något! :)

Inte på den bilden nej, men jag kan ta lite bilder idag och lägga in här så får vi se då! :p Sidan, framifrån ovanifrån och bakifrån kanske så får ni avgöra :)

Cockerspaniel
0

Puttar upp min tråd!

Ger er en bild på honom nu. Håller nu på med alla möjliga test med att försöka han att gå ner i vikt åtminstone lite grann. Han väger 6½ kilo nu och kommer bli 1 år nu den 20 April! :p

Lily8223
0

Det går säkert jätte bra med bara blötmat, men se till att det är ett helfoder då. Har kommit över en sortiment av Applaws blötmat som jag blev rekommenderad och som är jätte bra iofs, men fick sedan reda på att det inte var helfoder utan bara kompletteringsfoder!

Cockerspaniel
0

#4 Han får Mjau just nu, men eftersom jag med har en katt som inte äter blötmat (men får iaf) så finns det bara EN skål med ungefär 90 gram torrkulor för resten av dagen till dem båda med.

Dock måste jag medge att han är mycket mättare om dagarna än han var innan. Nu får han både blötmat på dagarna och på kvällarna så att han ska hålla sig mätt och det fungerar väldigt bra. Trots det så måste han ju äta kulorna också, men bara lite grann på morgonen äter han och sen på kvällarna. Han håller sig mätt väldigt länge så låt bara hoppas nu att han iaf gå ner lite granna! :p

Cockerspaniel
3

Jag puttar upp min tråd lite!

Har testat ett annat torrfoder till Lukas nu och denna gången testade jag Brit Care Light och det är ett foder som både Lukas och Dooleys älskar och sen som vanligt får de alltid runt 90 gram om dagen att dela på. Det låter lite men båda två är duktiga att dela på detta så en sådan skpl räcker hela dagen ända in mot kvällen.

Ut över det får de båda blötmat 2-3 ggr om dagen och det har gett resultat! Lite iaf, Lukas har minskat lite runt magen så snart kommer han likna en stor kille med bara en lite mindre mage! Haha :p

Tyrisen
0

Du kan absolut ge bara blötmat till Lukas och både och till Dooleys men då krävs ju förstås att man måste plocka bort torrisarna mellan måltiderna. Låter som det går bra för dig ändå TS :) Och visst tror jag det mättar mer med blötmat!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Cockerspaniel
0

#7 Kan inte bara plocka bort kulorna, Lukas skulle kunna överleva på blötmat men det gör inte Dooleys eftersom han äter enbart bara torrisar!

Han äter blötmat då han får det absolut, men han äter aldrig upp sin portion utan bara slickar i sig lite av det innan han är nöjd och går sen och äter torrkulor. En del dagar vägrar han äta blötmat så ska jag sluta helt med torrisarna så kommer han minska i vikt för han vägrar äta blötmat (tro mig, har testat det med!) :)

a0kargra
0

Katten är ju fortfarande en kattunge. De växer ju tills de är ca 2 år gamla. Varför överhuvudtaget banta en katt som inte växt klart, om man inte vill att den ska sluta växa? Man vill ju i regel att de ska bli så stora de bara kan. Byta till magrare varianter kan man väl göra när de växt klart… utan att ransonera maten och riskera näringsbrist?🤔

Cockerspaniel
0

#9 Han är tjock! Han är bara 1 år och ja jag vet att han växer fortfarande och han kanske inte ska äta fodret han har nu för att han fortfarande är kattunge!

Jag har planerat ställa ut honom m.m så jag vill gärna att han håller sug fin i vikten. Han väger just nu (efter att ha minskat några cm i midjan) 7½ kilo och är 1 år och 1½ månad gammal.

Dooleys, ragdollen som jag har är muskulös och fin och har inga tecken alls på att vara tjock. Det tjocka man ser på honom är pälsen och han är snart 2 år gammal och väger exakt lika mycket som Lukas gör nu! :)

Lukas är ett matvrak bland annat kan jag nämna och älskar mat. Så skulle han få välja så skulle han äta mat hela tiden!