Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1284 ggr
PimTheGreat
0

Hur tänka vid flytt??

Efter sommaren ska vi flytta till ett annat hus. Vi har 2 katter som är kastrerad resp steriliserad. Fyller 1 år i sommar. De är utekatter och går ut och in som de själva vill. Min frågan är hur tänker jag vid flytten för att göra flytten så liten som möjligt för dem? Tacksam för råd.

MonicaLagerquist
0

Jag skulle hålla katterna inne fram till våren då vädret blir bättre.

Hur kommer det sig att du har steriliserat katten? Och vem gör det nu för tiden?

Stolt ägare till tre La permer

[nettaahs]
0

Hur menar du? :)
Finns inte så många sätt att flytta på..
När jag flyttat har jag alltid flyttat katterna när det mesta redan är gjort.. :)

[Nightcat]
0

Bor du i Sverige? För här slutade man sterilisera katter för drygt 20år sedan??

a0kargra
0

Håll dem inomhus några veckor i det nya huset. Först instängda i ett rum, där de har mat, vatten, låda och sällskap. Där kommer de att känna störst trygghet.. och dit kommer de att springa om de blir skrämda när de vänjer sig vid övriga omgivningen. Därefter fritt i hela huset. Släpper du ut dem för tidigt så kommer de inte att känna sig som hemma.. och kommer att försöka ta sig "hem" igen… och alltså försvinna. Ha gärna en radio på dygnet runt, på låg volym.. så att de ständigt hör ljud. Då blir de inte så skärrade vid plötsliga nya främmande ljud. :)

[nettaahs]
3

Men varför hakar ni upp er på det?
Hon frågade om flytt, inte om sterilisering.

MonicaLagerquist
2

#5 En steriliserad katt har ju kvar könsdriften och den bör man ju öht inte släppa ut då lär den ju försvinna.

Stolt ägare till tre La permer

[Nightcat]
0

#5 För att man blir nyfiken såklart? Sterilisering av katter är inget vi gör i Sverige längre. Då blir man ju nyfiken om det finns någon gammal tjomme som gör det.

Tyrisen
6

Men hörrni, det här är larvigt. Ni vet mycket väl att personen menar en kastrerad katt, fast många använder fel ord när det gäller honkatter. Sluta göra er "roliga" över sånt och upplys istället snällt om ni måste säga det.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

[Nightcat]
3

#8 För ett tag sen var det en tjej på ifouks som kom från Japan och där steriliserar man katter. Jag var mest nyfiken om TS kanske inte bodde i Sverige. Det var inget illa menat.

Tyrisen
0

#9 Ja OK då du frågade ju faktiskt om personen bodde i Sverige 🙂Men i 999 fall av 1000 menas nog kastrerad.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!