Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 918 ggr
mnilep
0

skygg katt ???

har två hankatter, bröder på 8 månader, kastrerade…

dom är jättegosiga, busiga osv när det bara är familjen hemma.. dom tyr sig till mig & säger alltid till mig när det är något & vill jämt gosa, fast bara mig mig mig…  Dom är dock alltid framme när mannen & hans dotter är här,..  men nu till saken, så fort det kommer annat folk hit så springer den ena & gömmer sig under sängen DIREKT. Går ej att få fram honom.

Idag var min mor & mormor här & hälsade på, och dom har han träffat förut (bodde hos mormor en hel vecka med dom för ett tag sen) och det gick bra efter ett tag när de vant sig i nya miljön, men nu när dom kommer hit så är det poff under sängen igen. Vem som än kommer så gömmer den sig och ligger och ser livrädd ut, till mig kan den krypa fram om ingen annan är i rummet, inte annars…

Han har alltid varit lite tillbaka när det är nya grejer, tog jättelång tid i början när vi fick honom innan han vågade komma fram & han försöker fortfarande snutta på kläder & annat… 

Annars är det inga problem, världens finaste & mysigaste katter som pratar konstant!  

Saken är den att jag blir lite orolig för honom, om han mår dåligt så fort det kommer gäster, vilket det gör ganska ofta så känns det inge bra.  Det är precis som att det är en helt annan katt så fort det kommer en annan människa hit. 

Skulle behöva lite tips på varför, om det kanske bara är så att han är lite blyg? Om det överhuvudtaget går att göra något åt det ?

Brukar gå in & försöka locka fram honom försiktigt som jag brukar, går det inte så låter jag honom självklart vara ifred & sitta där han känner sig trygg..  Men känns så dumt att han ska behöva vara rädd :(

Bellbooh
1

Jag hade samma problem med min katt när hon var kattunge. Så fort hon flyttade hem till oss när hon var 12 v gammal gömde hon sig under sängen. Därefter gömde hon sig fort på samma ställe varje gång vi fick besök, speciellt om det var barn och män med höga röster. Nu är hon inte så skygg längre. Lite i taget från och med när hon var ca 7 månader började vi se förbättringar och hon kunde så småningom befinna sig i samma rum som våra gäster. Bor hos mina föräldrar som är väldig gästvänliga och har en stor släkt så efter ett tag har hon vant sig. Nuförtiden kan hon göra det hon brukar i huset när det kommer gäster till oss.

Det viktigaste att tänka på när katten är skygg är att låta den komma fram frivillig och förvarna gästerna(allmänt sagt folk som inte katten bor med varje dag) om att din katt är blyg/rädd, och på ett fint sätt be dem att inte gestikulera för mycket framför katten samt att låta katten komma fram till dem innan de försöker klappa katten. Allt det här säger jag ju av egen erfarenhet och det behöver inte vara den bästa eller enda lösningen. Sen så ska man försöka skapa en så lugn miljö som möjligt när det finns gäster. Exempelvis om nu katten skulle efter en lång stund komma fram till rummet där de flesta befinner sig så borde man inte stirra och försöka kalla på kissemissen alla samtidigt så att säga. Utan allihop får försöka bete sig så normalt som möjligt.

Sen så kan det ju hjälpa med Feliway i början. Nu när din katt fortfarande är kattunge är chansen större att han kan bli mer social med dina gäster. Enligt instruktionerna får man sätta igång doftavgivaren ca 4 dagar innan det som är stressigt för katten kommer ske, och det är så jag också har gjort. Sen så lämnar man det på i några dagar efter att man fått besök t ex. För mig som bor i stockholm och har appen Rabble har det inte kostat så mycket att införskaffa Feliway. Med 40% rabatt på Arken Zoo har jag vid två tillfällen köpt den här dyra produkten och besparat mig en del pengar :) Hoppas att något av det jag skrivit kan hjälpa dig på något sätt.