Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4759 ggr
annzoo
0

läsa urinprovsresultat

hur läser man av en urinprovsremsa då de gäller djur?
Om katten visar enbart positivt på leukocyter och protein är det ett säkert tecken på UVI? Nu kan den ge felslag då ytan kanske inte var sterilt utan plast. men 2 olika stickor vissade samma positiva saker.

ph var 6.5

[Mustangcab]
0

Nitrit ska var positivt vet jag vid en UVI. Leukocyter är vita blodkroppar och dessa är proteiner så det är nog därför du får positivt på protein också. Låt göra en odling och se. Det fick jag göra på min ena katt.

annzoo
0

#1 jag ska ligga på telefontiden då veterinären öppnar kl 7. Ska försöka få en tid i morgon men vill de ha ett urinprov får de gå in med nål eller så för denna felpissning var en ren slump. Ska be dem ta blodprov också.

då lärde jag mig något nytt om Leukocyter, jag hade ingen aning att de räknades som protein. Om det inte är uvi kan de vara någon annan infektion i urinvägarna eller i kroppen? med andra ord är det något speciellt som är bra för veterinären att kolla eller räcker de med urinprov och blodprov. Ska jag begära odling på samma gång om de får tillräckligt med urin för ett prov…

Whirlie
0

Vad är det för stickor du använder?

Det kan vara bra att kolla efter blod i urinen också för att utesluta inflammation. Jag har fått köpa ett gäng från min veterinär, så jag testar själv med jämna mellanrum då jag har en katt med kronisk urinvägsproblematik.

annzoo
0

#3 samma som veterinären använder: multistix 5 och multistix 7
Hittade ett ställe som säljer till privatpersoner. köpte den till hunden i första hand.

han hade neg på: Nitrat, blod, ketoner och glukos. ph 6.5 dock var detta inte ett morgonurin.

Har fått en tid i morgon för urinprov + blodprov =)

[Mustangcab]
0

Det finns stickor på apoteken som man  kan beställa 100 st för crika 800 kr. Då jag själv behöver dem så  köper jag dessa.Där ser du det mesta även blod. De heter Multistix och tillverkas av Siemens. Sen finns det s.k nitritstickor som ligger i en påse på 5 st och de kostar ungefär 35 kr. Det är bra att använda dessa först då det ger en hint om ifall det är en UVI.

Det kan också vara en urinvägsINFLAMMATION dvs inga bakterier men irritaion i blåsan då kan katten har leukocyter. Den kan ha olika orsaker. Men be din vette att odla och helst också resistensbestämma ifall katten har en UVI så att du får rätt antibiotka med en gång.

Själv ska jag ned imorgon och försöka att få katten att lämna ett kissprov vilket inte är helt enkelt då de måste trycka på blåsan medan hon är sederad. De går inte in med någon nål här.

Det kan vara idé att ge katten metacam under de första dagarna då den har ont både vid en UVI och en inflammation.

Whirlie
0

# 5 Har du provat om katten själv kan kissa i en rengjord låda? Jag brukar tvätta ur min låda ordentligt (och torka) och fylla med ett tunnt lager (opoppade) popcorn. Min katt drar sig lite för att gå och kissa, och ser lite missnöjd ut - men det fungerar! Sedan suger jag upp det med en pipett och droppar direkt på stickan eller i ett provrör som jag tar med till veterinären.

Om det behövs färskt urin så ser jag till att vara hemma när jag ska ta urinprovet. Om det kvittar, t.ex. för att bara undersöka blod i urinen, så gör det inget att jag suger upp urinet lite senare när jag kommer hem.

Lycka till!

[Mustangcab]
0

Min katt kissar en gång per dygn och hon håller sig om hon inte få ha sin sand att speka i. Dessvärre så är det så. Vi har en tid hos vetten imorgon. Hoppas på att UVIn har gått över.

Att jag märkte att hon hade en UVI var för att hon gick två gånger per dygn och att  det luktade om urinen.

Whirlie
0

Oj, en gång per dygn! Min går två i vanliga fall och tre nu när jag har börjat hälla vatten på blötmaten. Då förstår jag att det är svårt att få till ett vanligt urinprov :-( .

[Mustangcab]
0

Ja de lyckade idag hos vetten genom att sedera henne och så vätskade de upp henne också. Hon koncentrerar sin urin något så vansinnigt mycket. De har satt en odling till imogon. Visar det växt så skickar de till ett annat lab men urinen såg i  alla fall OK ut denna gången.

annzoo
0

#9 oj behövdes din katt sedas? här tömdes blåsan med kanyl utan lugnande och de gick finnemang=) ingen UVI men har fått en kur metacam för att se om det beror på smärta. ska se till attt han dricker mer då urinen var koncentrerad..

[Mustangcab]
0

Ja de tömmer inte med kanyl men även om de skulle göra det så skulle hon behöva sederas då hon både rivs och bits den "lilla jäkeln" 😃. Inte det minsta tacksam inte.