Smittar magsjuka?
Jag har en liten fråga om tillfällig diarré hos katter. Jag och min sambo skulle titta till min väns två katter igår. Vi märkte att den ena katten var lite dålig i magen, och när vi skulle titta till dom igen senare på kvällen så fick vi stå och rengöra honom ett bra tag för att det hade fastnat så mycket avföring i pälsen.
Idag är vår katt lite sämre i magen, kan möjligtvis vi ha fört vidare smittan till vår katt? Vi försökte vara noga med att tvätta händerna.
Om det är smittsamt hur ska man gå vidare? Kan man lämna avföringsprov hos veterinären eller ska man köpa en kollamaskenlåda på apoteket?
Det kan ju vara magsjuka hos katt och det är smittsamt. Så han kan ha blivit smittad. Bara avvakta o se om han blir sämre. Har han mycket diarré så sätt han på svält ett dygn o börja sen ge lite mat, tex kokt torsk, och sen om det går bra lite foder. Se till att han dricker ordentligt.. Om det inte går över eller om han blir dålig så ring veterinär..
#1 Tack för hjälpen, men det var falsk alarm :). Dock har min väns katter blivit jättedåliga så det var tur att jag inte förde vidare den smittan till vår katt! Bra att veta att man kan smitta vidare, hade ingen aning om det.