Avleda oönskat beteende
Jag har en kattunge på 19 veckor med ett beteende jag gärna vill ha tips på hur jag kan träna bort.
När vi leker och hon har fångat leksaken vill hon många gånger lägga sig i mitt knä eller vid mina fötter, beroende på om jag står eller sitter, och brottas med leksaken. Det gör att jag får klor och tänder i mig. Puttar jag bort henne kommer hon tillbaka, och kastar jag iväg leksaken hämtar hon den och gör samma sak igen.
Har någon ett bra tips jag kan använda för att "avleda" henne att göra detta?
Jag tror du bara får fortsätta att lyfta ner henne tills hon ger sig. Man kan inte bara visa det en gång för att katten ska förstå.
Gulligt att hon apporterar, det har min ena gjort förut också. Hon vill säkert leka med bytet hos dig för att visa vad duktig hon har varit :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Nöta, nöta, nöta. :) Jag ska försöka få henne att släppa leksaken innan hon börjar brottas med den, utan att göra det till en dragkamp. Jag är lite nyfiken på klickerträning för att lära henne tricks. Det kanske också kan hjälpa till att få henne att släppa leksaken i knät/vid fötterna vid apportering?
Klart du kan klicka in att hon ska släppa den vid fötterna/knä :) ..Först och främst så måste du klicka in henne :) Lära henne att klicket betyder något gott, så sitt och klicka - ge favorit godis osv tills hon förstår grejen med ljudet :) Sedan ska du leka med henne och ha klickern med, så fort hon släpper leksaken vid dina fötter under lek så klicka..
Till slut så kommer missen förstå om du bara är tillräckligt envis :)
#3 Toppen! Då ska jag läsa på lite grann och gå på jakt efter en klickerdosa. Kul! Hon har lärt sig "sitt", men vi kommer inte så mycket längre då hon mer fokuserar på belöningen i min hand än någonting annat. Hoppas att klickern kan göra det lättare för oss båda.

Kan du inte blockera ditt knä bara, så att hon inte får chans att gå upp när hon har leksaken med sig?
#5 Blockera med vad till exempel? :)
Din arm?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#7 Jaha. haha. Det är så jag gör nu men hon tröttnar inte. Hon ska prompt i knät, och kryper in/hoppar över/smiter förbi på något vis. Det blir lite till en kamp som hon verkar uppskatta som en del i leken. Jag ska försöka göra det till en bättre apportering istället, utan brottningen och lirkandet. Försöka få henne att släppa leksaken innan brottningen. - men tack för förslag.

#8 Sätt upp knäna?