Pälstyp/genetik?
Hej!
Har suttit och funderat lite och är mest nyfiken där av frågan, är själv inte så kunnig om genetik bland katter.
Om man t.ex. parar en bondkatt med en norsk skogskatt (eller andra långhåriga katter), hur stor chans är det då att ungarna blir långhåriga? Blir alla kattungar bärare på den "långhåriga-genen"? Eller det kanske inte funkar så alls..
Är nyfiken och som sagt men inte så kunnig.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Två korthåriga katter kan få en långhårig katt då långhår är recessivt. Så har den korthåriga långhårsanlag så kan det blii långhår. Men två långhåriga katter kan aldrig få en korthårig katt.

Norsk skogskatt är en huskatt.
Rasen heter Norsk skogkatt.
.
Stolt ägare till tre La permer
Om vi säger en korthårig bondkatt som inte bär på långhårsgenen. Då blir det korthåriga kattungar som bär på långhårsgenen. Om den bär på långhårsgenen, så kan de bli långhåriga.
Om vi säger en långhårig bondkatt (de kan vara långhåriga), så blir alla kattungarna långhåriga (korthåriga är då en genetisk omöjlighet)
Det beror ju på anlagen hos föräldrarna. Om de bär på anlag för kort hår trots att de är långhåriga så kan ungarna bli korthåriga.
Den här hemsidan ser ut att förklara det där ganska bra: http://www.dovienya.se/genetik.html

🤔
Näe,,,, det går isåfall emot allt jag lärt mej genom åren..
#4 Korthår är dominant och långhår recessivt, alltså inte möjligt om det inte sker någon sällsynt mutation. Ser inget på sidan som säger att två långhåriga katter kan få korthåriga ungar.
"var" betyder ju f.ö en korthårig som bär på långhårsgenen.
För att bli långhårig måste ungen få långhårsanlaget från båda föräldrarna. Långhårsanlaget kan vara synligt (långhårig katt) eller dolt (korthårig katt som bär på långhårsgenen).
Två långhåriga katter får bara långhåriga ungar.
Två korthåriga katter (som inte bär på långhårsgenen) får bara korthåriga ungar.
En korthårig katt (som inte bär på långhårsgenen) och en långhårig katt får bara korthåriga ungar.
Två korthåriga katter (som båda bär på långhårsgenen) kan få både korthåriga och långhåriga ungar.
En korthårig katt (som bär på långhårsgenen) och en långhårig katt kan få både korthåriga och långhåriga ungar.
En korthårig katt (som bär på långhårsgenen) och en korthårig katt (som inte bär på långhårsgenen) får bara korthåriga ungar.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Nej😃! En långhårig katt kan inte ha anlag för korthår!
En katt har två pälsanlag (ett från mamman och ett från pappan). Är det ena anlaget korthår är katten alltid korthårig. Båda anlagen måste vara långhår för att katten ska kunna bli långhårig.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för bra svar!
#7 Perfekt tack, där sa du allt jag undrade! 🙂
Tänkte lite på det med färger, på kaniner kan man ju räkna ut färg (på ett ungefär) på kommande kattungar? Förstår om det kanske inte går på bondkatter eftersom där oftast inte är någon blodslinje eller stamtavla, men på renrasiga katter kanske det går?
Mvh. Ida Lundahl
#10 Ja, har man stamtavla på katterna går det att räkna ut förväntat färgutfall inför en parning.
Sajtvärd Katter iFokus

Att räkna ut färger på ev kattungar är inte alls svårt.
Det finns egentligen bara två kattfärger.rött och svart.allt annat är kombinationer och dilutioner av dessa. Vit fläck är dominant lika så mönstergenen.För att få helvita kattungar så måste minst en förälder vara helvit.För att få maskade kattungar måste båda föräldrarna bära maskanlaget.Parar man två maskade katter med varandra blir alla kattungar maskade.
Man kan även oftast lista ut vad en okänd pappakatt har för färg.
Honkattsungar ärver en färg gen från mamma katt och en från pappakatt,
han kattsungar ärver sin färg från mammakatt.
med en röd hona och en svart hane blir alla honkattungar paddor och alla hankattsungar blir röda,
Med en svart hona och en röd hane blir alla honkattsungar paddor och alla hankattsungar blir svarta.
Med en paddhona och en svart hane blir honorna paddoe eller svarta.Hankattsungarna kan bli röda eller svarta.
Med en paddhona och en röd hane blir honkattsungarna paddor eller röda.Hankattsungarna blir röda eller svarta.
Blandar man sen in dilition så kan det bli blått och crem.Sen finns det en mängd andra färger men det är lite överkurs 😉
#12 Tusen tack!! 😃
Så att man behöver inte veta led längre bak om jag förstår det rätt? Min lill tjej är padda och det enda jag vet är att även hennes mamma är padda.
Om min kisse skulle fått kattungar, skulle det då betyda att hennes ungar skulle honorna (troligtvis) bli paddor eller röda och hanarna röda eller svarta, beroende på pappans färg.
Någon som kan fastställa vilken "typ" av sköldpadde färg min flicka har? Jag får det till lila padda, är det rätt eller fel?
Mvh. Ida Lundahl
Som #12 sa, "
Med en paddhona och en svart hane blir honorna paddoe eller svarta.Hankattsungarna kan bli röda eller svarta.
Med en paddhona och en röd hane blir honkattsungarna paddor eller röda.Hankattsungarna blir röda eller svarta."
Man kan förutspå färger hos en huskatt dock inte lika lätt som med en raskatt.
Med en raskatt har man ju stamtavla och ser flera led bakåt nedskrivna, och kan därmed förutspå dillutioner, recessiva anlag, osv. mycket lättare. Med en huskatt är mycket ett mysterium.
Och skulle vilja se fler bilder på henne, lite svårt att se på denna bilden.

#13 Din kisse är blåsköldpaddsmönstrad. Möjligen lilasköldpaddsmönstrad men det är extremt ovanligt på huskatter. Har du en bild på sidan så att man kan se mönster?
Bifogar en bild från sidan. Huvudet syns inte men det kanske inte gör något?
Mvh. Ida Lundahl
Hoppas att du inte planerar att avla på din hona.

Blåsköldpaddsspotted med vitt :)
#17 Var fick du det ifrån?
Mvh. Ida Lundahl
#18 Tusen tack, alltid kul att veta "rätt" benämning på färgen 😃
Mvh. Ida Lundahl
#20 Nej, jag tänker bara på ditt #13.
Går det att få fram en maskad sköldpadda?
#22 Sköldpaddsmaskat finns

Nja, men jag tänkte lite mer paddfärgat.
# 22 Du skriver maskad sköldpadda, det innebär att just masken i ansiktet är sköldpaddsmaskad och ja det finns flera kattraser som har dettta.

#6 Jag förstår! Jag trodde att det var likadant hos alla däggdjur, ursäktar mig! Man lär sig något nytt varje dag ;)

#28, principen för nedärvning är densamma för alla däggdjur. det gäller bara att hålla isär dominanta och recessiva anlag. precis som i princip all "enklare" nedärvning hos alla djur kan inte recessiva egenskaper bära på dominanta gener, eftersom den dominanta genen "konkurerar" ut den recessiva. långhår är recessivt och korthår är dominant. för att en katt ska kunna vara långhårig kan den helt enkelt inte ha några gener för korthår, utan kkorthårsgenen dominerar långhårsgenen. däremot kan korthår ligga ovanpå långhår, så två korthåriga katter som bär på långhårsgener får 25% (statistiskt) långhåriga ungar.
du hade inte fel i teorin i ditt inlägg 4, men du hade vänt på viken av långhår och korthår som var dominant :) hade långhår varit dominant hade du haft helt rätt! och ja, teorin är i princip samma på de flesta däggdjur, även om genetiken är olika och olika anlag är dominanta eller recessiva hos olika djur.

Svarta med och utan mönster. Bär honan på dilution så kan det även bli blå ungar.
Tack för svaret.
Så det kan inte bli några paddor? Hennes pappa är röd.
Kan det bli blå både honor och hanar?

Är du säker på att honans pappa är röd? Katten på bild #33 ser inte alls ut som en padda.Vilket hon skulle vara om pappakatt vore röd.

#35 det är inte nosen som är intressant. Den är tegeltöd för att katten är mönstrad.Har du inga fler bilder på henne.Vilken färg har hennes tår?
#35 Fanns det fler honkattungar i den kullen? Vilken färg hade de? Om pappakatten är röd blir alla honkattungar sköldpaddsfärgade. Om båda föräldrar är röda blir honkattungarna röda. Om mammakatten är sköldpaddsfärgad och pappakatten röd blir honorna antingen röda eller sköldpaddsfärgade.
Sajtvärd Katter iFokus
#33 menar du att föräldrarna är katterna i inlägg #30 och #31?
honan i inlägg #31 kan inte ha en röd med vitt men är tex pappan spottad kan den ha väldigt varma färger men de är inte samma som färgen röd. Har du bild på honom?
En kullsyster är svart med vitt. Det här blir mer och mer mystiskt.
Eftersom pappan är röd med vitt så trodde jag att systerns vita kom från pappan och att det beiga på min hona kom från pappans röda.
Är det helt säkert att de inte kan ha den pappan Röd med vitt?
I såfall måste jag ta kontakt med uppfödaren. Men då måste jag vara helt säker på vad jag pratar om.

Som jag förstår så planeras det en parning mellan hankatten i inlägg 30 och honkatten i inlägg 31.Honans pappa sägs vara röd-vit .
TS vill veta vilka färger kattungarna kan få.

Är en kull syster svart med vitt så kan inte pappan vara röd.
Rött och svart ärvs könsbundet.
Vitt är ett annat anlag och det är dominant och ärvs inte könsbundet.
Honkattsungar får en färg-gen från pappa och en från mamman
För att få svarta honkattsungar måste både mamman och pappan vara svarta.Det kan innebära en svart pappa och en svart mamma eller en svart pappa och en sköldpadsfärgan mamma.
Tack för all hjälp. Jag ska ta tag i detta nu.