"Först till kvarn"
Fyfasen vad arg jag blir. Jag och min sambo har gärna velat ha en katt nu som kan flytta in till oss och vår hund. Så jag har länge tittat på blocket efter katter eftersom sambon vill inte ha en renrasig katt.
Så nu hittade jag äntligen kattungar som verkade bra, det stod att båda föräldrarna var norska skogskatter men eftersom säljaren inte var registrerad uppfödare så räknas kattungarna som "blandras". Hon skulle ha 1500 för en katt, rimligt pris.
Så jag skickade ett relativt långt mejl där jag berättade om mig och sambon, hur vi bodde, hur vi får in pengar så att vi har råd med katt och att vi ser det som självklarhet att katten har bra försäkring.
Till svar får jag "Finns en kattunge kvar och det är först till kvarn som gället".
Vadå först till kvarn? Det är ju för fasiken ett djur, ett liv, ingen soffa.
Så jag skrev tillbaka
"Om det är först till kvarn som gäller så avstår jag. Jag ser katter som mer värda än att man ska skynda sig för att få en.
Det viktigaste är väl ändå vem katten kommer till, och inte vem som är snabbast?
Jag körde inte ens med "först till kvarn" när jag skulle omplacera mig hamster, för mig är det viktigt
att det är rätt människor som djuret kommer till.
Så jag drar tillbaka min intresseanmälan, jag letar hellre katt där jag inte behöver fatta beslut som annars skulle behöva tänkas genom först.
Mvh Mary-Ann"
Vad är det med folk, inte tänker jag köpa en katt från den personen som verkar se katterna som möbler eller ett objekt. Jag hoppas personen får en funderare.
Fick svar av henne nu
"Jag förstår hur du tänker. Men jag har många bra "ägare" som är intresserad av den sista katten och jag tycker det blir rättvist för köparna på det viset. Dessutom sitter jag på jobbet lite i stressen. Jag önskar dig lycka till vidare med kattsök!"
Man ska ändå inte stressa folk i sitt kattköp, hon kanske ska prata med oss i telefon, låta oss komma och titta på katten innan man bestämmer sig. Jag vet ju INGENTING om katten mer än att dess föräldrar är norska skogskatter, är föräldrarna friska, kommer kattungen vaccineras innan, är de friska, har/ska de avmaskas, när är de leveransklara etc.
Ja det är hemskt och funkar säkert superbra att folk tingar för att inte missa chansen. :/ tycker det du gjorde var bra i alla fall och hoppas uppfödaren faktiskt tänker efter och tar åt sig.
På sätt och vis förstår jag henne att hon ger ett sådant svar, för om man svarar på flera mail från intressenter så är det många som uppfattar att katten är garanterad deras och blir hotfulla när någon annan hunnit före.
Att boka en kattunge är inte ett kontrakt skrivet i blod, resten hade hon kunnat ta med dig efter att du varit den som hann först.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Med det priset är det troligen långhåriga otestade huskatter. Jag skulle rekomendera er att söka katt på ett katthem Då får ni en katt som är vaccineras,ID märkt och besiktigas och ni gynnar ingen BYB uppfödare.
Stolt ägare till tre La permer

Lite off topic men bra information:
En katt som kallas Norsk Skogskatt utan stamtavla är oftast en vanlig långhårig huskatt. Många tror att så fort en katt är långhårig så är det ras i den. Man kan rättså lätt på just denna ras urskilja om det är raskatt eller huskatt det handlar om genom att kolla om de stavar rasnamnet rätt: Norsk Skogkatt, eller om de skriver Norsk Skogskatt som långhåriga huskatter oftast kallas.
Och man bör även fundera på varför kattungarna inte fått stamtavla. Man behöver inte vara registrerad uppfödare för att få ut stamtavla på en kull med renrasiga kattungar med renrasiga föräldrar. Tar man fler kullar så behövs det, men inte på första kullen. Frågan är då om föräldrarna verkligen är renrasiga? Eller om de är det, är det någon som är olämplig för avel (har avelsförbud) pga nån ärftlig sjukdom eller defekt men som ägaren avlat på ändå och därmed inte får regga ungarna?
Det är lite tänkvärt i alla fall!
Och tänk på att kattungarna oavsett pris bör vara vaccienrade x2, ID-märkta och minst 12 veckor gamla innan försäljning. Många missar detta!
#0 Jag kan inte se något seriöst alls i den annonsen.
Håller med flera inlägg ovan.
Köp hellre en katt ifrån ett katthem om ni inte vill ha en renrasig katt: man stödjer då inte oseriös avel, man gör en bra gärning, man får katten köpt ifrån seriösa människor där katterna har blivit vaccinerade osv.
#5 Inte för att jag brydde mig om att det var en "norsk skogskatt", men hon sa att kattföräldrarna hade stamtavla. Så det jag ville säga med att det var en "norsk skogskatt" oavsett med eller utan stamtavla är att man kan få ett hum om vilket temperament katten kommer att kunna ha i framtiden. Sedan vet jag mycket väl att den räknas som huskatt.
#6 Jag tror inte jag sa att "uppfödaren" var oseriös, däremot tycker jag det är fel tänk att tvinga folk att tinga en kattunge som man faktiskt inte vet någonting om och att låta okända personer tinga kattungen i all hast utan att man vet vad det är för person. Kattköp tycker jag inte ska vara så enkelt att bara för att man skickar iväg ett mejl och säger "jag vill ha katten" först så får man automatiskt katten. Om personen verkligen vill ha katten och är seriös så orkar man utfrågande säljare/uppfödare, och måste inte ha svar med en gång. Så funkar det inte i hundvärlden, så varför ska det funka så i kattvärlden? Jo för att katter har lägre status. I hundvärlden kan man tinga en hund från ett ställe flera månader innan men ändå inte få en hund för att det inte blev tillräckligt med valpar.
Vi vill ju gärna ha en kattunge, och inte en vuxenkatt. Så därför har jag inte gått till katthem. Det finns ju "Djurskyddet Karlstad" där de har massa hemlösa katter, men alla är vuxna och det brukar ofta vara nå speciellt med dem som "går inte ihop med andra djur" eller "är skygg, men går att jobba bort".
Finns många kattungar på katthemmen. Speciellt om ni nu kan vänta någon månad/månader eftersom det är många kattmammor som nu räddas och föder innte (om jag förstått rätt av det jag läst).
Jag har haft 2 kattungar och efter det vill jag inte ha kattungar mera, eller valpar. 😛 Jag vill ha en fullvuxen individ och pratar man med katthemmen så kan dom para ihop dig med det du söker.
#8 Jag säger i mitt #6 att uppfödaren är Oseriös. "Renrasiga katter utan stamtavla" är i regel inte renrasiga. Eller så är det avelsförbud på föräldrarna med stamtavla. Annars finns ingen anledning till att kattungarna inte får stamtavla. Ja såvida inte uppfödaren redan tagit kullar på honan tidigare. Och det är knappast seriöst det heller. Bara utnyttjande av djuret för egen vinnings skull.
Inlägget #11 säger allt.
Om de inte ens kan skriva ut rasens namn ordentligt, plus att de inte tar ut en stamtavla på kattungarna om nu deras föräldrar ÄR norska skogkatter, så är dom antagligen inte det. Många t.om fejkar stamtavlor till katterna. Och om de har stamtavlor, men ändå inte tar ut stamtavla på kattungarna, så kan en eller två utav katterna ha avelsförbud för en (oftast farlig) defekt man inte får avla på som kan vara ärftlig. En stamtavla kostar ju ändå bara en ynka 300kr.
Dessutom, så är inte kattraser lika hårt avlade som hundraser är. Kattraserna är många även relativt nya. Det kan vara lättare att förutsäga temperament, aktivitetsnivå, ljudnivå, pälsvårdsbehov, osv. med en raskatt, men det kan även finnas helt olika individer inom samma ras.
För 1500kr är de antagligen inte heller hälsotestade och hela paketet. Så varför stödja en sådan oseriös avel? http://www.kattstatus.se/sida41.html Här är en bra artikel att läsa om en som blev lurad utav BYB.
Det finns gott om kattungar på katthem, särskilt runt våren. Även långhåriga sådana. Köp hellre en katt där och gör en god gärning istället för att stoppa pengar rakt i fickan på en BYB.
#11 HAHA förlåt, läste fel :P
Trodde du skrev "Kan inte se något oseriöst alls i den annonsen" :P
Ber om ursäkt för att jag läste fel
#12 Är ny på detta med katter, så därför blir jag lite nyfiken…
Kan katter få stamtavla bara genom att man betalar 300 kronor och intygar att föräldrakatterna är av samma ras?
Trodde det funkade som för hundar, att man var tvungen att vara erkänd uppfödare för att få stamtavla.

#14 Inom SVERAK får man regga en kull utan stamnamn.Inom WCF är det lite olika Vissa klubbar kräver stamnamn för första kullen och andra klubbar har andra regler.
Man betalar alltså 300 kronor per kattunge i kullen för att få ut stamtavla.
Nej föräldrarna måste vara registrerade antingen i Sverak, Tica eller Ja vad nu det tredje förbundet heter. Då kan du skicka in om stamtavla betala 300kr ( 200 för diplomerade uppfödare) o få stamtavla på kattungarna. I vissa raser måste man testa föräldra djuren för vissa genetiska sjukdommar för att få ut stamtavlan.
Man kan föda upp 2 kullar utan att ha stamnamn ( erkänd uppfödare?) Men ändå få ut stamtavlor sen måste man registrera stamnamn för att få ut stamtavlor.
Kan väl säga så här ang först till kvarn.
Man tillämpar väl det lite även som seriös uppfödare. Jag själv resonerar så att de som varit här o tittat o vill ha katten får om dom verkar vettiga boka katten. Själv varken kan eller orkar jag ha flera som tittar på samma katt för att sen sålla bland dom som ev vill ha den. O riskera att sitta kvar med hela kullen sen.
Sen är det ju så att en kattunge säljer sej ofta själv. Får man bara hem spekulanterna så blir dom charmade o dom vill ha kattungen. Har under min tid bara sagt ifrån till någon tror jag. O jag tror o hoppas att jag haft rätt magkänsla inte sålt katten till fel person.

#16 Numera får man inom SVERAK bara ta en kull utan stamnamn.Vissa WCF klubbar kräver stamnamn från första kullen.
# 17
OK det hade jag missat. Inget jag hållit mej uppdaterad om då jag har stamnamn. Tack för upplysningen.