Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1576 ggr
Mantissa
6

Tidig kastrering?

Jag vet att det är standard att vänta tills katten är runt ett halvår gammal innan kastrering. Men har också sett att det är vanligt med kastrationer redan vid tre månaders ålder i amerika. Sedan har jag läst på svenska sidor att det är en god ide att kastrera katten innan den blir könsmogen, och de kan de ju bli redan vid 4 månader?
Jag frågade min veterinär och hon sa att det egentligen inte fanns någon anledning att inte kastrera kattungarna redan innan leverans. Att det var gamla missförstånd och fördommar som låg till grund till det nuvarande systemet.
Vad tycker ni? För visst vore det en klar fördel om uppfödare och katthem kunde sälja alla ungar som skulle till "sällskapshem" färdigkastrerade?

Rafflan
6

Det är ALLTID en risk att söva ett djur, och ALLTID ökad risk om djuret är väldigt ung/gammal.

Så det är ju dumt att riskera extra i onödan ;)

+ blir det komplikationer, tex en blödning blir det lättare allvarligt ju mindre djuret är.

Nej kommer aldrig kastera min djur när dem är så små som 12 veckor, då väntar jag heller och håller dem inne tills dem är kastrerade :)

Gatukorsning
2

Jag vet faktiskt inte mycket alls om detta utan gissar bara. Jag tänker att det kanske kan vara så att man i Sverige inte vill operera en liten katt (tänker mest på honkatter då) innan de har vuxit till sig lite mer. En tremånaders kattunge är ju ganska liten fortfarande. Men som sagt, jag gissar bara.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Mantissa
1

#2 Fast håller det? Jag menar, man opererar ju på marsvin och möss?

Rafflan
1

#3 och det är större risk att operera ett marsvin/möss än en katt vilket man gör på rutin typ ;)

Gatukorsning
3

#3 Fast jag menar mer på att de inte har vuxit färdigt ännu. Jag vet inte hur organen växer i en katt, i vilken takt, och vad som kan påverka vad. Kanske är det därför som man i Sverige inte velat kastrera för tidigt? Utöver att en narkos alltid är att utsätta ett djur för en viss fara.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

JossanH
3

På något vis måste ju kattstammen reduceras och ett sätt är ju att kastrera alla kattungar som säljs om de inte är tänkta till avel. Då har du 100% säkerhet att katten inte kommer få några avkommor. Det bästa är att skaffa bra rutin när det kommer till att söva känsligare djur. Tex använda gas när man söver då de sover lättare på det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Djupdal]
2

Här är en länk till en ganska bra sammanställning över tillgänglig forskning och kunskap i ämnet, och slutsatsen är väl att det inte finns någon större anledning att vänta till 6 månader:

http://stud.epsilon.slu.se/184/3/magnusson_j_090522.pdf

grandma
0

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Jessicahagstrom94
3

Alltså det vore bara bra om det gick att kastrera en kattunge innan den kommer till sitt nya hem. :)

Starfall
4

Jag tycker det är bra att de finns veterinärer som kastrerar tidigt. Men jag tror ändå det är väldigt olika från katt till katt när den är redo att kastreras. En viss kattunge kanske är redo att bli kastrerad vid 12 veckors ålder medan en annan kattunge kanske är mindre och lite klenare än den förstnämnda. Då kan det kanske vara en idé att vänta lite med kastrering tills kattungen är redo. Dock tycker jag att det är heltokigt att man i regel måste vänta till katten är 6 månader gammal innan kastrering. Väldigt många katter hinner ju bli könsmogna långt före dess. Så - tummen upp för tidig kastrering! Önskar att fler veterinärer får upp ögonen för detta.

grandma
4

Många raskattuppfödare gör ju det innan de säljer till sällskap just för att de inte ska användas till BYB. Jag har varit emot det tidigare men ändrat mig efter att ha läst den här kattsidan och tagit del av de erfarenheter och rön som finns i det här ämnet. Sen kan man väl få tycka att det är läskigt att söva en liten kattunge men vad sjutton, jag tyckte det var lika läskigt när min vuxna hona sövdes.🙂

// Nalle Puh// 

Gatukorsning
2

#11 Jo usch ja, jag tycker det är lika läskigt varje gång någon av katterna hemma måste sövas. Det är ju en risk i sig. Och min honkatt fixar verkligen inte narkos alls, hon blir helt förstörd i många dagar efteråt.

MonicaLagerquist
9

De katter härifrån som av hälsoskäl inte ska gå i avel kastreras innan de flyttar. Kattungarna har varit 12-16 veckor när de kastrerats och flyttat ca två veckor efteråt.

De kattungarna har haft navelbråck och det har åtgärdats samtidigt. Båda var honor och de återhämtade sig väldigt snabbt efter op.

Jag ser inga problem med att kastrera katter som inte ska gå i avel.

Stolt ägare till tre La permer

Mantissa
6

Om kattungen är för klen gentemot sina syskon för att klara narkosen så kanske den ska vänta några veckor till med att flytta också. Eller tänker jag fel?

Om det blev standardiserat at sälja kattungar "kastrerade och klara" så tror jag att vi kommer en god bit på väg mot målet att bli av med de förvildade katterna. Får man dessutom till en lag som gör det olagligt att släppa ut en intakt katt så är vi verkligen på väg åt rätt hål!
Här är tyvärr mentaliteten så hos många att när honan går i löp för första gången så släpper man ut henne för att hon är jobbig(!), och då går det ju som det går. Att sedan ha mage att beklaga sig för att man var tvungen att "dränka katungarna", då slår det lågor😈

[trh]
1

#7 vilken bra länkning, nu har iallafall jag fått bättre förståelse :)

Mantissa
1

#7 Gud vilken bra artikel! Jag hade inte trott att det var mycket fördelar med tidig kastrering! Bara det där att katter som kastrerades före 12 v hade minst komplikationer och snabbast återhämtning, häftigt! Tyckte det var roligt också att en av anledningarna som veterinärerna som vägrade tidig kastrering gav var ökad tillväxt hos katten samt minskad tillväxt, noll koll? Jag fick höra när jag var yngre att om man kastrerade katten före könsmognad så slutade huvudet på katten växa!

grandma
1

Jag vet uppfödare som inte släpper kattungarna förrän de är runt 14-20 veckor. Så de kastreras ju inte när de är pyttesmå.

#7 Din länk var jättebra och man önskar att fler tog till sig den.

// Nalle Puh// 

Mantissa
0

Men det var tydligen en fördel att kastrera före 12 v, så varför vänta?

grandma
1

#18 Ja jag ska inte svära på att de kastrerar senare än 12 veckor men de håller de kanske längre för att se att allt utvecklas som det ska. Snillet spekulerar.🤔😃

// Nalle Puh// 

majvi
6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hos Cat protection i Storbritannien kastrerar de kattungar från 9 veckor.I videon visar de hur det går till

De rekommenderar att folk kastrerar sina kattungar vid 4 månaders ålder.Det är många unga katter som får kattungar där ägaren egentligen hade tänkt att katten skulle kastreras.Tänk om det kunde förhindras.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

grandma
0

#20 Det hände min väninna vars katter som hon köpt var syskon och de blev könsmogna tidigt. Så där stod hon med 5 kattungar.

// Nalle Puh// 

Silvestris
2

Jag kastrerar sällskapskattungar innan de flyttar. De kastreras vid ca 14 veckors ålder och flyttar vid 16 veckors ålder. Jag finner inga skäl (andra än ekonomiska) att låta bli. Det är INTE mer riskabelt att kastrera kattungar. Inte efter 12 veckors ålder iaf när deras njurar klarar av vanlig injektionsnarkos.

Scorpio97
0

Jag tycker tidig kastrering är bra. Om jag vore uppfödare skulle jag utan tvekan kastrera alla ungar innan dom flyttade (:

Tyvärr är min mamma av annan åsikt, så våra två katter vart kastrerade vid 1,5 års ålder. En hona och en hane, utekatter… Honan gick på p-piller nästan ett år (trots att jag flera gånger nämnde risken med det, och sa att det var bättre att kastrera). Ren tur att hon inte fick ungar i alla fall!

Ska visa henne länken i #7, hon kanske börjar fundera lite i alla fall (:

//Jessie

Thaeri
1

Som jag har sagt innan: jag går efter vad studier visar, och nuförtiden verkar det som att dödligheten är mindre om man kastrerar vid 12 veckors ålder än vid 6 månaders ålder.

Men ja, det kan bero på att de som kastrerar vid 12 veckor verkligen har koll, medan vilken klant som helt kastrerar vid 6 månader då den allmänna rekommendationen i Sverige är just 6 månader.