Kattkompis vid kastrering?
Hej!
Ska kastrera min lilla tjej nu om ett par veckor, och jag har en till katt hemma (hankatt, kastrerad).
Ska jag lämna bort honom ett par dagar efter hennes kastrering?
Hon kommer att ha tratt. Eller är det bättre att han är med ifrån början?
Han hatar förändringar…
Tänker om dom kommer busa så det blir nåt strul med tratten eller såret.
Jag kommer vara hemma helt dom första tre dagarna.
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Använd avklippta strumpor eller strumpbyxor över såret istället för tratt. Fungerar mycket bättre även för den kastrerade katten.

Absolut ingen plasttratt! Min grannes katt hade det och höll på att skrämma slag på den andra katten då han for ut ur transportburen med tratten på, sprang runt med tratten i panik, krockade med väggar osv. Kattkompisen anföll då honom och det var väldigt nära att deras vänskap var över för gott. Ägaren befarade omplacering. Som tur var löste det sig till slut. men de fick vara uppdelade i över en vecka och bara ses genom galler. Den kastrerade katten ströks över hela kroppen (utom vid såret) med babyvåtservetter för att få bort sjukhuslukten, men det gick inte över förrän katten var läkt och helt nybadad.
Så antingen en kroppsstrumpa eller möjligen en blå, uppblåsbar krage (under uppsikt) om hon måste pga att hon är på såret mkt. Babyvåtservetter kan jag dock rekommendera för att få bort den värsta sjukhuslukten från den nyopererade katten. Stryk med dem över hela katten men inte på eller för nära såret.
Mm jag gillar inte alls tanken på tratt i 10-12 dagar!!
Men hos vet sa dom ju såklart att tratten måste vara på…
Hur sätter ni strumpan? Runt kroppen, alltså magen o ryggen, eller trär ni in benen på nåt vis också?
*Det blir som det ska*
Var försiktig om du ska använda kroppsstrumpa bara, och håll uppsikt över såret.
Det verkar finnas lika många råd som veterinärer här i landet.
Du kan ju testa med att inte ha någonting, varken tratt eller kroppsstrumpa, tills du ser om det behövs. Ganska ofta behövs det inte och då är det ju onödigt att stressa katten i onödan. Kroppsstrumpa kan vara bra ibland men kan också göra såret mer känsligt för infektion genom att det blir instängt istället för luftat. Jag kastrerade en hona med en ung hane (då okastrerad) i huset i somras och han brydde sig inte alls om henne mer än att han luktade ordentligt på henne när hon kom hem. Om du märker att intresset för såret blir stort från henne själv eller hanen så kan du vidta åtgärder då med tratt eller strumpa.
#5 Tack!
*Det blir som det ska*
Jag har alltid plasttratt på mina katter när de har sår som ska läka ifred eftersom jag inte vill riskera ytterligare sjukhusbesök och ännu längre läkningstid. De har inte varit överlyckliga i början, men ändå accepterat tratten förvånansvärt fort och kattkompisarna med. Att kattkompisen luktat sjukhus har mina katter aldrig reagerat på.
Sajtvärd Katter iFokus
Så ni tror det är bättre att min andra katt är hemma än att jag lämnar bort honom de första dagarna?
(När jag hade med mig den lilla tjejen, hon som ska kastreras, till mor o far härom veckan blev han jättearg när vi kom hem…fräste och morrade åt henne i flera dagar. Trots att han borde känna igen doften väl eftersom han själv varit där jättemycket… Därför jag tänker på detta med förändringar.)
*Det blir som det ska*
#8 Ju längre tid de är ifrån varandra desto större är risken att de har svårt att ta vid i relationen där de slutade, så jag rekommenderar inte att hålla dem åtskilda någon längre tid. Vänta tills honan kvicknat till ordentligt efter narkosen innan de träffas och se till att det är lite space mellan katterna när de ser varandra igen, men annars tycker jag att du ska låta dem vara tillsammans precis som vanligt. Viktigt är också att du själv är som vanligt, så att de inte påverkas av din egen anspänning och oro inför katternas reaktioner.
Sajtvärd Katter iFokus
#9 Tack, det var precis det jag ville veta 🙂
*Det blir som det ska*
Mina två katter kastrerades men en veckas mellarum.
När killen kom hem tyckte tjejen han lukta konstigt och fnyste/fräste ett tag (nån-några timmar) innan det var som vanligt.
Tänk om att ha tratt på killen också om han brukar tvätta henne.
Skulle inte riskera att ha hon/dem utan tratt och hoppas att hon inte är på det när du inte ser.. Då kan det gå illa.

Testa en sån blå uppblåsbar tratt istället om du har möjlighet. Ger katten en större frihet och den ser inte lika hemsk och läskig ut för kompisen.
Dessutom slår man sig inte i pannan när man vill hälsa;)
När de kommer hem så luktar de konstigt och starkt av antiseptiska medel och annat som kompisen inte känt förut. Så inte så konstigt att de blir lite fundersamma.
Jag har alltid låtit den kastrerade katten komma till sans i lugn och ro, inte nödvändigtvis i eget rum utan bara på en plats där det är lugnt och skönt.
När min senaste pojke kastrerades i november så tog jag med mig hans säng och filt upp i soffan. Där kom de andra lite försiktigt och sniffade och hoppade sen ner igen. Dagen efter var allt som vanligt igen.
Det tar ju längre tid för honan att återhämta sig än hanen, är ju lite svårare ingrepp. Beror ju också på ifall de kastrerar med långt snitt eller med flanksnitt. Så där har jag haft uppsikt längre. Inget bus så att inget händer.
Jag har kastrerat ganska många katter och jag har faktiskt aldrig upplevt att det blivit någon osämja mellan katterna någon gång. Enda problemet jag hade en gång var när jag kastrerade en katt vars mamma jag hade hemma också. Mamman envisades med att hon skulle slicka och tvätta såret och jag fick säga nej. Då blev hon lite sur, mamma vet ju bäst:)
Tack för jättebra info! Ja jag får ju helt enkelt avvakta och se hur dessa två pälsbollar reagerar.
Ångrar dock lite att jag bokat på ett ställe där det är tratt som gäller, vet en annan veterinär som gör på nåt sätt där man inte behöver ha tratt på katten efteråt. Hur nu det går till…
*Det blir som det ska*