Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4906 ggr
blondiie
0

Kattmynta/kattgräs?

Jag ha en dum fråga. Vad är skillnaden på kattmynta och kattgräs? Har sett kattgräs i mataffärer, är de något man ska köpa? Va ska dom ha de för?

vinteralvan
2

En del katter vill äta gräs för att det gör det lättare för dom att kräkas upp hårbollar. Kattmynta är något helt annat, en växt som gör katter lite berusade. Torkad kattmynta brukar ofta finnas i leksaker för att göra dom roligare för katten.

blondiie
0

Okej. Då förstår jag. Min katt är 7 månader behöver hon kattgräs? (Hon är innekatt och ha aldrig haft de förut och ute katter behöver ju inte kattgräs då dom kan äta ute)

Tarotstollan
1

Jag sår kattgräs ofta till mina innekatter och de brukar kasta sig över det och göra slut på en kruka i veckan, så jag måste så nytt hela tiden. Märker att det går lättare att få upp hårbollarna när de har gräset att äta än om de inte har det!
Eftersom de hela tiden slickar i sig päls tycker jag att du skall ha gräs till din kisse, du märker om den inte är intresserad av att äta det.
Om du  köper gräs så så inte allt på en gång, de fröerna som är med i bunkarna eller paketet räcker till många blomsterkrukor med gräs.

Så inte i plastlådan utan att göra hål i den för annars ruttnar och möglar gräset, inte bra för katten och det luktar något fruktansvärt.

Jag sår alltid i blomsterkrukor och använder vanlig blomjord.

Mina älskar kattmynta jag brukar lägga lite löst på golvet och sitter sen och tittar på "tokstollarna" när de ligger och rullar och gör roliga miner!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

blondiie
0

Okej. Då ska jag kolla upp om hon gillar gräs 😊 Äter dom ur krukan när de växt upp lite? Vart kan man köpa kattmynta, är de dyrt? (De är 10mil till närmsta djuraffär) varför ger man dom kattmynta?

Tarotstollan
1

Om jag glömt att så gräs på ett tag och det börjar komma upp ca 1 cm i den nya krukan är mina där och rycker i de små stråna, så fort vet de att det är till dem. I dag stod krukan i fönstret och jag hade inte sett att gräset hade börjat komma upp, så när jag kom hem var krukan på golvet och så en massa jord. Det var ju bara att stoppa  tillbaka i krukan och låta det fortsätta att växa.
Att ha det i en blomsterkruka är bra på flera sätt bl.a. så vissnar det och då är det bara att så nytt. Dessutom så kan man ju vattna utan att det ruttnar eftersom vattnet kan rinna ut.

Jag har köpt kattmynta i Ica affären, kanske inte den bästa kvaliteten precis, men den duger. Även på My On har jag köpt. OBS: att alla katter inte gillar kattmynta! Det finns fröer att så egen kattmynta också. Titta bland blomsterfröerna och de grejerna som kommer fram i affärerna nu inför våren. Där brukar också finnas påsar med kattgräs att så, jag brukar köpa några påsar på en gång så har jag hela året.
Kattmynta  är ju inget som katten behöver utan något man ger för locka den till att leka eller om den äter dåligt strör lite på maten osv. I det sista fallet funkar det ju bara om katten gillar mynta annars har det ju motsatt effekt.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Djurenimittliv]
1

Min katt ÄLSKAR kattmynta.. Hon blir helt tokig.. :D Så det rekommenderar jag skarpt.. Om inte annat så får man sig ett gott skratt förhoppningsvis.. :)

blondiie
0

Okej. Tack då ska jag se om jag hittar nå kattmynta och om hon gillar de.

[Djurenimittliv]
0

Och det är väldigt väldigt billigt.. Jag köpte en "stor" förpackning (räcker väldigt länge) för 25 kr på djurmagazinet. Så kan inte kosta så fasligt mycket mer i andra butiker :)

Minerad
0

Kattgräs är för övrigt helt vanlig havre, avena sativa. =)