Sjuk katt?
Hej jag är rätt ny här inne, och jag behöver lite råd/tips! Min katt har börjat bete sig jätte konstigt! Och hon har kräkts några gånger. Hon har alltid varit lite speciell och skiftar lite i beteende men hon har aldrig förr varit såhär! Hon har börjat vara mycket mer för sig själv och om hon ser något t.ex. På andra sidan rummet så kan hon stå och stirra med upp spärrade ögon jätte länge, och vara "rädd". Och hon brukar alltid sova i min fönsterkarm och nu när jag skulle gå upp och lägga mej så kom jag bärandes på en dator in på rummet och då sitter hon och trycker in i hörnan mes stora svarta ögon och värkars vara jätte rädd men sen när jag sätter ner datan så blir hon kung igen.. Någon som vet vad det kan vara? (Försökte para henne förra vecken men tror inte det lyckades, de kan kanske ha med saken att göra)? Jätte tacksam för svar! :)
Mobilen rättar ord.. Mes = med Kung = lugn :p
Du kommer med största sannolikhet att bli påhoppad för att du har försökt para din katt.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dej med ditt problem
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#2 Håller med om att det kanske kan hända. Men hoppas det inte. TS har ju inte skrivit något om det så allt är kanske som det ska på den fronten.
TS
Det kanske har att göra med parningen. Hon kanske blev skrämd av det. Hur gammal är hon?
Att hon spyr kan bero på många saker, men om hon gör det flera gånger per dag skulle jag kontakta veterinär. Du kan ju iaf ringa och få råd och så av en veterinär.
Hur ser spyorna ut? Är det mycket galla eller är det mat och hårbollar(korvar) i?
Varför försöker man avla på en katt med instabilt beteende?
Ta katten till veterinären. Hon kan ha ont.
Hon har kräkts 2-3 ggr och de e hela genomskinligt. Hon blir två år i sommar och hon har nog inte blivit skrämd av parningen, då hon trivdes och var "glad". Hon har inte instabilt beteende! Veterinären har sakt att det är pga att hon inte är kastrerad, för det handlar om att hon bara vill vara hos mej och nästan aldrig vill kela med resten av familjen men så i perioder på kan hon gå efter andra i familjen med. Jag har pratat med min veterinär och dom har tittat på båda katterna och sakt att det inte är några problem. Jag har läst många forum där folk hoppar på andra som ska avla på sona katter och är beredd på de. Men jag tycker det är onödigt att lägga energi på folk som faktiskt tar hand om sina katter och är seriösa med kattungarna! Dom kan isåfall lägga sin energi på att hoppa på folk som inte kastrerad sina katter och släpper ut dom och inte tar väl hand om dom! Och låter dom få kattungar gång på gång, och bara slänger ut kattungarna till vem som helst som sedan slänger ut dom katterna! Och jag utbildar mej till djurvårdare och har full koll på vad jag gör!
Ändrat beteende samt kräkningar tycker jag låter som det är läge att kontakta veterinär om du inte gjort det.
#5 Tydligen är djurvårdutbildningen väldigt dålig här i landet, om de inte lär ut hur det står till i dagens kattsverige. Kanske något de borde tänka på. Och full koll har du ju tydligen inte , eftersom du behöver fråga om råd.
Jag vet hur "kattsverige" ser ut och därför säger jag att ni ska lägga energi på dom som inte tar hand om sina katter och slänger ut kattungar överallt! Full koll när det gäller kattungarna, och nä tyvärr så vet jag inte alla möjliga sjukdomar och virus katter kan få!
#8 Och var tror du att alla de hemlösa katterna härstammar ifrån? Det Kan jag tala om för dig om du inte kunnat räkna ut det själv. Jo, från början kommer de från en mindre vetande som absolut måste ta en kull på sin honkatt. Kattungar är ju så söta och det blir en sådan härlig upplevelse för både kattmamman som längtar såå efter att få kattungar och en själv som får vara med ända från början. Och man ska vara såå seriös och inte kasta ut ungarna. Men man lämpar iväg dem till någon annan som sedan också kommer att ta kull på ungarna, som också lämpar iväg nästa generation som också får ungar. Och hur kan du då garantera att inte någon av avkomman från din så seriöst uppfödda kull inte hamnar på gatan. Men sånt struntar du i, för det är ju inte ditt ansvar längre. Fast det var du som startade det hela. För jag antar att du inte kommer att sälja ungarna kastrerad.
Och om nu du är så seriös och veterinären har sagt att allting är ok med båda katterna. Vilken blodgrupp har de? Hur löd FIV och Felv-statusen? Vad sa HCM-skanningen? PKD-testet? Eller veterinären TITTADE på katterna och avgjorde att allt såg ok ut.
Jag vet mycket väl om allt det du har skrivit! och jag kan säga som så att jag redan har skrivit köparavtal! Där det står att om dom inte kan ha kvar katten så skall den tillbaka till mig och jag kommer ha kontakt med dom som köper kattungar från mig och när dom är redo för att kastreras så skall dom göra det!
Eftersom jag skrev att dom hade tittat på dom så jaa! Dom har "bara" tittat på dom och undersökt dom. Och vad dom kunde se så var dom friska, men eftersom jag snart ska jobba hos en veterinär så kan jag ju passa på och göra alla tester.
Bara en fråga om jag skulle haft stamtavla på båda katterna så skulle säkert dom flesta tyckt att det var helt OK med det?
Det enda jag ville ha svar på här inne var om någon annan kanske hade varit med om något liknande?? Och inte bli påhoppad av otrevliga människor för jag har skulle para mina katter!
#10 De där köpeavtalen är inte värda någonting rent juridiskt. När du har sålt katterna så har du inget att säga till om, vad som än står i dem.
Och nej, jag hade inte tyckt att det var ok att ta kull bara för att båda katterna har stamtavla. Det ska vara lite mer tanke bakom en kull än att kattungar är söta.
Så länge man "känner" de som köper katt av en och har deras adress och telefon nr så kan man få tag i dom (för jag tror knappast att dom kommer flytta och byta nr bara för att dom ska kunna avla på en katt).
Om det nu inte är okej att avla på någon katt.. Så kommer alla katter tillslut att utrotas..? Man vill inte bara ha en kull på en katt för att kattungarna e söta.
#12 Jaha, vad har du tänkt dig att tillföra rasen huskatt med din avel då? Du är väldigt dåligt påläst. I Sverige finns bortåt 150 000 hemlösa katter. Hur lång tid tror du det tar för dem att "dö ut"? Det lär knappast ske under din livstid.
Så vad hade du tänkt göra om en av dina bekanta som köper en kattunge av dig, en dag säger att den är dräktig eller har gjort en honkatt dräktig? De kommer ju såklart att tycka att du inte har med det att göra. Du tog ju själv kull på din katt.

Tycker du ska åka till veterinär för råd och medicinering. Har idag fått lov att ta bort en katt för att han började spy och sedan fick han problem med kisseriet. Idag var han helt apatisk och detta har skett på 5 dagar så det kan gå fort. Våran kisse vart också "konstig" rädd och ängslig för allt. Även sådant han var van vid som kattunge.
MVH Erika :)
Om man nu kastrarar alla katter och fångar in alla hemlösa katter och gör samma saker på dom och man måsta antagligen avliva mins hälften av alla för dom har sjukdommar, är skadade, förvildade och inavlade. Och då finns det inte så många kvar.. (men det kommer aldrig hända)
Man kan inte få världen att se perfekt ut men man kan försöka, men nu är det inte bara katter som är ett problem! Och de kommar antagligen aldrig att hända att man kan fånga in alla katter för det har sett ut så här sen man fick tam katter och vi människor kan antagligen inte göra så mycket åt det i heller. För så länge det finns människor så kommer det antagligen finnas folk som slänger ut katter och får dom att ha ett dåligt liv!
Alla vill kanske inte ta in hemlösa katter för dom inte vet vad dom har varit, gått igenom, om dom har sjukdomar, in avlad osv. Och man får faktiskt ha önskemål om hur en katt ska se ut, det finns folk som kanske inte vill lägga ner flera tusen på en renrasig katt som dom bara vill ha som sällskap men kanske ändå vill ha från någon seriös "uppfödare" och inte från någon som råkade få sin katt parad och säljer dom för 200 kr. Och sätter man ett pris på en kattunge som typ 2000kr så kommer det knappast så många oseriösa köpare.
Min familj har själv tagit in hemlösa katter och där har varit många vi har varit tvungna att avliva pga att dom varit in avlade eller så pass sjuka så det har varit humanare att avliva dom. Min mosters ena katt var tvekönade, och min mormors katt har diabetes, nästan döv pga han har haft problem med sina öron sen han va liten, och det är fel på hans ögon. Och det är "hitte katter", men det finns självklart finna och friska katter oxå det är väll bara att vi har haft en enorm otur..
Oj det lät inte så bra Erika :( Jag har kontakt med veterinär (då min morbrors fru är veterinär) men vi ska avvakta lite för hon verkar vara sitt gamla vanliga jag idag och har inte kräkts så många ggr och det var någon dag sedan, så jag får se om det blir en vändning igen.
Men tack för svar! :)
#15 Precis. Världen kan inte se perfekt ut, men man kan försöka. Och det är precis det du INTE gör. Antar att du inte sopsorterar heller eller försöker dra ner på energiförbrukningen osv heller.
Att katter är inavlade är allra oftast inte någon orsak till att avliva en katt. Inte att de är tvekönade eller döva eller har fel på ögonen heller. Och diabetes är en sjukdom som oftast beror på fel utfodring. Ni har inte läst mycket om katter på din djurskötarutbildning? Men det kommer förhoppningsvis.
Hm. Helt bra blir allt aldrig, men det kan nog bli nästan helt bra. Och enkelt kan det vara också. Det är bara att införa en lag på att alla katter som går ute på egen tass ska vara kastrerade, märkta och registrerade. De två senare delarna är på väg och förhoppningsvis får vi snart en lag på den första också. Kombinerar man sedan detta med metoden att fånga in, kastrera, släpp ut, så kommer snart katter att hanteras som vi idag i Sverige hanterar hundar.
Läs gärna tråden" Det här med avel" (tror den hette så) så får du höra en massa argument för och emot att ta kattungar på huskatter.
Angående din katts hälsa just nu så kan det bara vara tillfälligt. Men det är alltid en risk att dejta katter precis som när katter träffas över huvud taget - smittor överförs lätt genom saliv och kroppsvätskor t ex. Förutom vanliga kattförkylningsvirus finns andra sjukdomar. Så länge hon äter, dricker och går på toa och inte har feber (ta tempen på henne) så kan du avvakta några dagar. Hoppas hon mår bra snart!
Jag hjälper bl.a. Kattjouren när det är "fall" som finns i närheten, då jag bor ute på landet och inte kör bil! Jo du ska ha jävligt klart för dej att jag både sopsorterar och försöker dra ner på energiförbrukningen! Men det är inte så jävla lätt när man är en stor familj! Och jag försöker så gått jag kan för att miljön ska bli bättre! Om de syns att katten är in avlad och om den inte kan leva ett "normalt" liv så är det inte snällt att ha kvar den, men alla inkavlade katter behöver inte må dåligt och kan leva ett bra liv! Och det va inte det jag menade med mina släckningars katter, att dom ska avlivas, men dom kan inte ha deras tvekönade katt inne för han kissar överallt och är helt "tom" i huvet, och det är inte kul att ha en katt med massa besvär. Och dom katterna har dom haft länge så dom tänker inte avliva dom förrens dom blir gamla. Jag kan mycket om katter men man kan inte kunna allt och bara för att jag kanske inte är någon som tar hand om flera hittekatter så betyder de inte att jag inte kan något om katter, och vi lär oss inte direkt vad du tycker om dagens katt problem utan vi lär oss om själva katten!
#18 Jo allt skulle varit mycket lättare då och jag hoppas på den lagen snart kommer! Katterna är vaccinerade och avmaskade och bor tillsammans, så skulle det varit något virus eller sjukdom så skulle dom nog redan haft de :) men jag ska ta tempen på henne när jag hittar tempen :) Tack för trevligt svar! :)
#19 Tydligen vet du inte om katterna slutar att kissmarkera om de kastreras. En katt som är tvekönad får man så klart ta bort både testiklar och äggstockar/livmoder. Då kommer den att vara som vilken annan kastrerad katt som helst. Fast har den sprungit fertil länge så har den redan lagt sig till med ovanan att kissmarkera och då får ägaren skylla sig själv och inte på att katten är inavlad.
Sen förstår jag mig inte på många av Kattjourens anhängare. De ojar och har sig över alla deras tusentals nödrop, men verkar inte förstå att det är pga alla snåla kattägare som inte vill betala för sina katters kastreringar som de öht behöver göra nödropen. Och varför kastrerar de inte alla katterna de söker hem till innan de omplaceras. De jublar ju så över att dessa underbara kattvänner som är villiga att ta emot katter. Om nu alla dessa kattvänner vore så underbara så hade de väl villigt betalat vad det kostar att få katten kastrerad istället för de fjuttiga 400 kr som de nu tar för katterna. Där finns ju tom puckon där inne som erbjuder sig att ta emot de lite mer attraktiva katterna just för att de vill ta kull på dem.
Du ska ju fan inte säga något om att man inte kan något om katter! Katten är kastrerad och de gjorde dom när han va ca.6mån och det var efter det han började strila överallt! så ojdå! kunde du inte allt om katter? vad ska du komma med för förklaring nu, kanske kan hjälpa dom så han kan få bo inomhus?
#23 Då skulle de kastrerat tidigare. Finns katter som blir fertila redan vid 4 månader.
Dom kastrerade honom när han var i rätt ålder/vikt, och han strilade inte innan!
Men har det kollats upp om all vävnad från äggstockarna är borttagen?
#26 Det var ju en hankatt… Så vitt jag vet, har dem inte äggstockar…..
Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig
han hade inga äggstockar
Du skrev ju att han var tvekönad. Då har den liksom både testiklar och äggstockar.
#9 så det e mitt fel/ansvar om min kompis tar kull på sin katt, om man granne tar det, eller liknanade?
#30 TS skriver att hennes kattungar minsann inte ska bli hemlösa. Men för den skull kan hon inte garantera att hennes avel inte är starten på nya hemlösa katter. Så länge hon säljer sina kattungar fertila så kan ev avkomma till hennes honkatt och frukten av hennes avel ändå bli hemlös. Det hjälper inte även om hon sedan visar den hemlösa avkomman sina köpekontrakt.
Det våras för huskattsavlarna, ser man. Jag undrar också vad du - ts - uppnå med din avel som inte redan finns bland Sveriges alla huskatter. Ditt inlägg känns lite skrattretande, måste jag säga.
- Du har inte testat föräldradjuren för sjukdomar, har ingen koll på om de är friska (en veterinär kan ju knappast avgöra fiv eller hcm bara genom att titta på katten)
- Du bidrar till att utöka det redan alltför stora överskottet av huskatter som är Sveriges största djurskyddsproblem
- Du försöker lura köparna med olagliga hemmagjorda kontrakt.
Och du vill kalla dig "seriös" ?? Skämtar du?
de behöver inte vara så, han hade bara testiklar och "slida", inget annat. Veterinärerna hittade iallafall inget annat.
bara för jag inte har testat mina katter så betyder inte de att jag är "oseriös"! gå du ut och kolla på alla jävlar som föder upp katter med stamtavla, där är inte många som testar sina katter heller och brys sig inte vart dom hamnar, bara dom får sina pengar! Och det är inte bara huskatter som är hemlösa, de flesta är det men det finns även folk som slänger ut raskatter!
Känns som om ni lägger ner onödig och negativ energi på något ni inte kommer komma någon vart med! jag kommer få EN kull och jag kommer sälja mina kattungar till människor som kommer ta väll hand om dom och jag kommer ha kontakt med dom under katten liv! Och dom kommer vara avmaskade, vaccinerade, besiktade och chip-märkta. Och kommer vi personligen överens om något och skriver under på papper så gäller det för oss! Ingen annan behöver bry sig förutom dom som köper katten. Och era sjukt negetiva kommetarer och åsikter kommer inte ändra något, de kommer bara kosta er energi!
Tack o hej!

#34 "gå du ut och kolla på alla jävlar som föder upp katter med stamtavla, där är inte många som testar sina katter heller och brys sig inte vart dom hamnar, bara dom får sina pengar!"
Har aldrig fött upp katter men tror att vissa tester krävs för att du ens ska få sälja katter med stamtavla. Det går ju genom en förening.
Alla går inte genom en förening, det är oftast seriösa uppfödare som gör det, och när man har pratat med någon som säljer renrasiga kattungar så är föräldrarna inte testade.
#34 "gå du ut och kolla på alla jävlar som föder upp katter med stamtavla, där är inte många som testar sina katter heller och brys sig inte vart dom hamnar, bara dom får sina pengar!"
1, en raskattsuppfödare testar sina katter då SVERAK och eventuell rasklubb kräver att det görs.
2, Raskatts uppfödare gör ingen större vinst på sin avel, det är en hobby och inget man kan tjäna pengar på. Föda upp en kattkull kostar i genomsnitt 25 000kr om man gör det på rätt sätt.
3, Tagga ner din attityd och svordomar. ;)

#36 Inlägget #37 förklarade det bättre än mig.
Att Josefa alltid måste ge sig på nya medlemmar på katter iFokus, skulle inte bli förvånad om fredricakarlsson tar bort sitt konto på iFokus..
Hon ville ha råd och tips och om du inte har några tips till henne så behöver du inte kommentera alls! Känns som att du ägnar dig åt personangrepp.
Katter iFokus ska vara en sajt där alla känner sig välkomna. Det betyder att alla som skriver och behöver råd eller hjälp ska få det av andra medlemmar på ett artig och hövligt sätt.
Vi/jag vill att stämningen i forumet ska vara positiv, lärande och hjälpande och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar, det ända du gör är att ge dålig stämning och negativ energi. För att undvika att olämplig text kommer på pränt är det en god vana att du alltid läser igenom vad du skrivit en eller två gånger innan du publicerar det.
Om du blir osams med någon annan medlem ska du inte ta upp det öppet på forumet. Lös istället detta privat via PM funktionen
#34 Så du menar att bara för att andra är oseriösa så kan du också vara det?
Eller menar du på fullaste allvar att det är seriöst att avla fram Katt-HIV, hjärtsjukdomar och sånt?
Har du ens kollat blodgrupperna på föräldradjuren så de inte krockar? Eller det kanske inte gör så mycket om alla kattungarna dör vid födseln? Och detta kallar du "seriöst"?
Jag tycker detta vittnar om en väldigt nedvärderande syn på huskatter. Varför skall huskatter behandlas sämre än raskatter?
Vad gäller raskattsuppfödare med stamtavla så har de faktiskt regler att följa, annars blir de uteslutna från sitt förbund. Men sen finns det ju förstås byb-are med låtsasraskatter. Kanske det är de du tänker på som bara är ute efter pengar. De kränger huskatter men annonserar ut dem som diverse olika raser och kostar vare sig på tester eller något annat.
Jag vet hur det går till, min moster föder upp La perm :) och det är klart att hon går med vinst.. :)
Jag svär inte åt alla här.. Men man blir inte så glad direkt när man blir medlem på en ny sida så kommer det någon som är fruktansvärt otrevlig mot en…
kommer nog inte ta bort mitt konto (kan vara bra om man har något att fråga), men jag kommer antagligen aldrig skriva om kattungar här igen pga otrevliga människor, men det är tur att det även finns trevliga för annars så skulle jag varit borta för länge sen :)
#41 Det tror jag nog inte hon gör direkt, i alla fall inte varje gång eller ens i större summor. Om du räknar att en kull kostar 25 000kr ungefär att föda upp och kattmamman kanske får 3 kattungar som säljs till priset av 6000kr så får uppfödaren in 18 000kr vid försäljning vilket är en förlust på 7000kr.
Kostar en kull 25 000kr att föda upp och kattmamman för 3 kattungar och de säljs till priset av 9000kr så får hon in 27 000kr och går endast i vinst med 2000kr vilket inte är en större summa.
Sen kan vi börja räkna på huskatterna där inga hälsotester görs. Låt säga att kattungarna vaccineras, id-märks, avmaskas och veterinärsbesiktas innan leverans vilket är en summa på ca 2000kr (då har jag avrundat uppåt i pris) på 3 kattungar och sen säljer man kanske kattungarna för 4000kr/st vilket ger 12 000kr totalt och en vinst på 10 000kr. Det är att gå med vinst.

#41 trevligt med en La perm uppfödare som går med vinst. Berätta gärna hur det går till.
Stolt ägare till tre La permer
klart hon inte går med vinst direkt, och hon blir inte rik av det men hon tjänar några tusenlappar, För jag kan säga som så att hon skulle defenitift inte varit uppfödare om hon skulle gått med förlust!
#43 skicka du gärna och fråga. som sagt så blir hon inte rik på det.
#41 Är det din La Perm - uppfödande moster som är uppfödaren som tar kullar utan att testa föräldradjuren först? Eftersom hon går med vinst menar jag.
#39 danitza du är störd av mina inlägg bara för att du innerst inne vet att jag har rätt.
#44 Då är hon ingen bra uppfödare om det enda hon skulle tänka på är att tjäna pengar på katter. Skulle jag köpa La Perm skulle jag aldrig vända mig till en uppfödare med den inställningen. ;)
#41 De personer som du kallar otrevliga här skulle jag snarare vilja beskriva som engagerade och måna om katten och ungarna! De har uppenbarligen stor kunskap och erfarenhet av katter och avel, och blir oroliga för kattens och ungarnas skull, när de läser att du tänker ta en kull på en katt som inte mår bra, och utan att kolla blodgrupper eller testa för allvarliga sjukdomar! Jag har full förståelse för deras oro!!
Försök tänk ur kattens perspektiv! Vad är bäst för katten? Skulle tro att det bästa för katten är att bli kastrerad snarast och sedan få leva ett långt och lyckligt kattliv.
Alla kan inte vara experter på allting, men man kan lära sig lite i taget om man vill. Hoppas du har kvar ditt konto här, för här finns mycket kunskap och hjälpsamhet.
#42 #Låt säga att kattungarna vaccineras, id-märks, avmaskas och veterinärsbesiktas innan leverans vilket är en summa på ca 2000kr (då har jag avrundat uppåt i pris) på 3 kattungar #
Det blir inte 2000kr på 3 kattungar.
Man vaccinerar katterna två gånger per styck och varje vaccination blir 300. För dom 3 kattungarna blir det 1800kr. Sedan ska man avmaska dom och det kostar ca 200 för de tre kattungarna och sedan ska de blir id-märkta och det kostar ca 250 kr per kattunge. Sedan ska kattungarna blir veterinär besiktade och det kostar ca 300 kr per styck.
Allt blir ca 3700 kr och sedan den dyra maten. 😉
#49 Olika från veterinär till veterinär, en del veterinärer har att erbjuda kullpris för vaccination, id-märkning och veterinärsbesiktning.
Men ändå, huskattsuppfödare går likförbaskat med jätte vinst om vi ändrar summan till 3700kr. 😉
#46 Haha! Det var ett roligt skämt.
Nej, för att du bryter mot regler och attackerar nya medlemmar.
Känns som jag skrivit detta tidigare, men att vara raskattuppfödare är snarare en hobby än ett vinstdrivande företag. Med alla kostnader för stamtavlor, registrering, alla tester, vaccin, veterinärbesiktning och allt som kan komma till med akuta kejsarsnitt, sjuk kattunge m.m så i slutändan går de oftast plus minus noll och till och med minus. Jag är inte uppfödare men av de jag känner som är det, så är det ingen som går med någon större vinst. Ska de göra det så får de nog starta en kattfabrik. Mindre trevligt!
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
klart som f** att hon inte vill tjäna massa pengar på sina katter, men man vill ju inte bli fattig på dom heller!?!?! (skulle iallafall inte jag vilja) Hon föder upp fina och friska kattungar MED TESTADE föräldrar (#45) och det är själklart hennes måk med uppfödningen oxå, att få fram fler friska och fina la perm katter!
Kan ju säga att ni är väldigt bra på att omformulera det jag skriver! (kanske ni fattar varför man blir arg)??????
som sagt så mår hon bra nu, det var precis efter löpet och hon kräktes två ggr för två dagar sen, har precis möblerat om och haft tre kalas på rad så det kan ha varit det som har gjort henne nervös! och hon har ingen feber heller.
#53 Lugn nu. Jag har inte huggit mot dig så då behöver du inte sätta taggarna utåt mot mig. Arg blir jag sällan ska du veta. ;)
Blev bara fundersam när du sa att hon inte hade hållit på med uppfödning om hon inte gått med vinst och har man den inställningen blir man snabbt utesluten ur kattvärlden i seriösa köpares ögon och hos andra uppfödare.
Jag har själv priser från min veterinär och om jag nu ska testa mina katter så kommer jag gå minus efter som jag kommer ta 2000kr för dom.
Som sagt så blir man inte rik av det och jag menar att man tjänar kanske någon tusenlapp!
För att jag "vänder taggarna utåt" är för att man tar sakar förgivet och skriver så som du gjorde! Klart hon har gått förlust oxå men de gör hon inte hela tiden!
Kanske formulerade svaret dåligt men som jag sa så vill man ju inte bli fattig på sina katter (men man vill inte tjäna massa pengar heller) och det är inte det hon är ute efter!
#55 Ja men testar du både honan och hanen innan parning så kan du också öka priset vid försäljning (rimlig summa då är runt 4000kr) även om jag nu helst ser att folk kastrerar sina huskatter.
Hela grejen är ju att man ska ha som mål att föda upp friska katter om man ska hålla på med avel och enda sättet att få reda på om en katt har eller har anlag för tex HCM (en allvarlig hjärtsjukdom) är genom tester. Blodgruppera gör man för att se till så inte blodgrupperna krockar då sådant kan leda till en plågsam död för kattungarna. Alla tester har ett enda syfte vilket är att kattungarna ska födas friska, utan medfödda sjukdomar.
Du har ju en moster som är uppfödare skrev du, då har du också guldläge att ta henne som mentor. Hon hjälper säkert dig. ;)
#49 3700 kr är ju för 3 kattungar. Då blir det 1233 kr för varje kattunge. Så om du då tar flera tusen för en enda katt så tjänar du ju multum på din kattfabrik. Det är att utnyttja katter.
Tänk om katterna du föder upp blir sjuka (för du gjorde väl inga hälsokoller vad jag förstod?) Då blir det väldigt dyrt och trist för köparna som betalat en förmögenhet på en sjuk katt. Och framför allt synd om katten förstås.
Men jag vill inte ta 4000kr för mina katter, jag tycker att 2000kr är ett bra pris för människor som inte vill ge ett så högt pris för en katt, för ska dom ge 4000kr för en huskatt så kan dom ge de för en raskatt..
Det är klart hon hjälper mej, men hon har själv uppfödning med en annan och hon bor i Trelleborg och jag bor i Tomelilla. Vad menar du med mentor?
#59 mentor =lärare =vägledare ;)

#59 Med tanke på hur engagerade Jenny och Ida är i Hittekatter så har jag lite svårt att tro att de hurrar över dina uppfödarplaner.
Stolt ägare till tre La permer
Ja ja du menar så, jo de mesta har jag lärt mig genom alla hennes råd, böcker och uppfödning :)
Jenny är definitivt inte min moster! Min moster är med i deras uppfödning! Om du kollar på deras katter och läser om Amazing Maja så står det Ingrid Foschi, hon är med i deras uppfödning och det är min moster! Så hon har ingen "egen" uppfödning utan är tillsammans med deras! :)
Lite skamsen kliver jag in här och berättar att när jag skaffade min första egna huskatt så funderade jag på att para henne, la ut en annons om att jag sökte en hane på blocket och där var det en tjej som svarade mig, men inte ang en hane att låna ut, utan hon berättade för mig hur det ser ut för huskatten i dagens samhälle - TROR denna person är medlem här och är väldigt aktiv i denna fråga..Jag ringde samma dag och beställde kastration till min honkatt och jag TACKAR denna människa idag ! Och nu sitter jag här med massor utav kunskap + en Norsk skogkatt som jag är glad över att jag skaffa då hon kommer från en seriös uppfödare som sjävklart gjort allt genom konstens alla regler..
Vet exakt vilka katter som finns i hennes släkte + att alla tester osv är gjorda..
Min huskatt har jag dock problem med då hon inte är helt 100% frisk och kommer ALDRIG få reda på vad som finns bakåt leden med sjuksomar osv…ÄLSKAR självklart min huskatt lika mycket som skogisen men tummen ner till huskatt avel :(
Tycker det låter helt otroligt om din moster som är La Perm uppfödare tycker det är okej att du föder upp huskatter..Hon som är seriös uppfödare bör ju ha en insikt i varför man inte bör avla på huskatter..
Känner mig iaf stolt över att jag tog till mig av alla information som finns idag och kastrerade min huskatt, ingen bra början men ett otroligt bra slut…
Jag antar att min moster respekterar min åsikt!
Nu lämnar jag detta inlägg då den har spårat ut!
Tack & hej.
#59 men om man förklarar att det är hälsotester för att göra allt för att kattungarna ska bli friska borde väl dom vilja betala det som det kostar? :) Om inte, är det då rätt köpare? Och vill inte du som uppfödare hellre göra det du kan även fast kattungarna kommer bli dyrare? Eller att du eventuellt går minus. Vill man ha huskatt borde man ju vilja ha huskatt ändå, inte ändra sig och skaffa raskatt så fort priset ökat.
#59 Det är just det som är dilemmat med huskattsavel. Det kostar pengar att avla seriöst, och många vill inte betala så mycket pengar för en huskatt som seriös avel kostar.
Om du gärna vill ha en kull, men inte vill bidra till oseriös avel så finns ju alltid möjligheten att ta sig an en hemlös dräktig kisse. Då får du avel och gör en god gärning på samma gång. Hör dig för på katthemmen i närheten så hjälper de dig säkert. 🙂
Testar ALLA raskatter emot HCM eller bara dem man vet har HCM inom rasen? Om inte alla raskatter testas emot HCM varför ska man då göra det på huskatter? Har ni någon statestik att huskatter ofta lider av HCM? Ev borde huskatter få en normal häslo koll med blodprovet som vissar att njurar och allt är okej och funkar som dem ska + ett ev ultraljudet för att se att allt SER okej ut, tex på min husis såg blodproverna bra ut men man såg på ultraljudet att hans njurar såg konstiga ut och han kan få njurproblem i framtiden :) Ang att gå plus på att avla raskatter: om jag bara räknar ut vad det kostar att testa min hona, låna in en hane, skillnaden mellan vanliga försäkring och avels försäkring, och sen vad det kostar att göra ungarna leverans klara med mat, vaccination, avmaskning, besiktning, märkning och stamtavla blir det INTE 5.000/kattunge om honan får 4 kattungar vilket jag förut hört är genomsnittet på vad en katthona får. Om jag dock räknar in katthonanas mat, sand, hela hennes försäkring, vaccination osv på honan DÅ blir det mer, men förhoppningsvis skulle ju uppfödare ha honan även om hon inte avlade på den? för vi har väl katterna för vår skull inte för att få ungar, det gäller väl även uppfödare? ungar är väl bara ett +?
#70 HCM är ungefär lika vanligt bland alla raser och även då huskatter.
Vet inte om alla raser testas för det, men personligen tycker jag alla borde göra det eftersom det är något som finns bland alla katter.
Tyvärr kan det ju lika gärna dyka upp efter några år, så risken finns ju ändå att man hinner avla på någon katt som drabbas av hcm, men då har man åtminstone gjort det kan man.
Vissa av sjukdomarna är vanligare hos vissa raser. Men problemet med en huskatt är att man inte vet om vilka ev raser som finns i den. Så ska man göra det bästa möjliga för kattungarna så ska alla tester tas.
#71 okej :)
#72 du tycker TS är oseriös om hon inte testar emot allt men raskatt uppfödare är seriösa om dem testar emot det som krävs, även om dem inte testar emot HCM osv?
Bra länk 🙂
Visste inte att det var ungefär samma förekomst i alla raser. Synd att det är så svårdiagnostiserat.