Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2190 ggr
Zorbaaa
0

Dosering aktiv kol?

Min katt har satt i sig murgröna och kräkts en 5 gånger.
Nu har hon inte kräkts sen tidigt imorse och det var först nu jag fatta att det va pga murgrönan.

Jag har köpt aktiv kol men hittar inga doseringshänvisningar på burken eller på nätet. Har pratat med flera veterinärer, först säger en att jag ska ge en halv tablett, sen säger nästa 20 tabletter (!?) och nästa en halv eller hel morgon och kväll. Har ni gett era katter det? Hur mycket gav ni? Jag gav en tablett iaf..

Nu har hon druckit och inte spytt så jag hoppas att spyningarna är slut och att hon inte blir dålig. Hennes allmäntillstånd är som vanligt, det enda jag märkt på att nåt är tok är kräkningarna..

Minka040
0

Till människor brukar man ordinera 6 tabletter per dag vid magbesvär, men man kan ta fler vid behov. Kol är inte giftigt.

Om det var min katt hade jag gett en hel tablett i början och sen en halv tablett per gång, ca fyra-sex ggr per dag. 20 tabletter är ju en hel måltid för en katt, tycker det var ett konstigt råd… 🤔

Hoppas att det ordnar sig snabbt med din katt, det låter ju bra att kräkningarna verkar ha upphört. :)