Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1637 ggr
CatchFatch
1

Nu börjar förberedelserna!

Hejsan!
Nu är snart våren och sommaren här och det är dags att börja förbereda för innekatternas utgång på balkonger/altaner.

Har ni några tips på vad man ska ställa fram eller ta bort?

Jag har börjat kolla upp växter man kan ha på balkongen eller i fönstrerna - lite svårt att veta vad man kan ha då jag har en katt som biter på alla växter som han kommer åt.

Sedan hade jag tänkt att ordna några fina korgar att ha på balkongen med filtar i och även en låg korg eller kruka med kattgräs.

Vad ska ni ha?

Lägg gärna in bilder om ni har det. :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Katthemsmatten
0

Du glömmer väl inte det viktigaste - att näta in balkongen så katten inte riskerar att ramla ut?

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Emma--]
1

Jag har inte plats för så mycket på balkongen utan katterna får ha sina sitplatser där jag ibland lägger filtar och så en matta på balkongen :)
Men det är ett tag kvar när man bor i norr :P

Myrrami
0

Har någon testat rådjursnät? Ät det hårt eller mjukt nät?

Jessicahagstrom94
0

Jag har några kattplaner för våran stora härliga balkong! Vet inte om pappa går med på det men… ändå! ;) jag och katterna lär gilla det.
För katterna:
SKA ha ett klösträd med några olika sittställen, kattgräs och några sköna liggställen. Någon matta så det blir lättare att städa golvet och hemtrevligare..

Även min mamma ska näta in balkongen nu så dom katterna också får gå ut, men den balkongen är pytteliten så jag har inga planer.. kanske hon har, men inte vad jag vet. 

Synd att det är så dyrt med klösträd och nya små bord och stolar..?

Julle-A
1

Vi nätade in blakongen förra året, men jag tänker göra om det i år, vilket blir intressant eftersom att jag aldrig har gjort något liknande helt själv innan. Sedan så ska jag odla lite egen kattmynta som jag kan ha på balkongen, är väl dags att sätta igång med det nu om det ska bli något tills sommaren. Tänkte även försöka mig på att bygga en liten koja/hus åt katterna på baklongen, så dem kan vara ute där även när det regnar om dem nu vill det. Har en hel del saker som jag vill göra, men eftersom att jag inte har någon som kan hjälpa mig så får jag väl se hur mycket jag faktiskt klarar av att göra själv 🤔.

LoAEmma
0

Heja heja, man klarar mycket mer än vad man tror! Jag lever också själv, man får testa och kanske ta hjälp av vänner om det känns vanskligt :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Julle-A
0

#6 Jag lever inte själv men jag kommer att vara ensam från 7-18 nästan varje dag under sommaren, tur att man har sina djur annars hade jag nog blivit väl ensam 🙂

CatchFatch
1

#1  Jadå våran balkong är ordentligt in nätad! :D Faktiskt så ordentligt att vi börjat undra om vi ens kan komma ut den vägen..

Jag har planer på att göra om våran balkong med rådjursnät - hittade en jätte bra sida med många olika sätt att näta in både balkong och trädgård så den ska jag följa då :) Vi har dock en kisse som gärna försöker rymma så vi vill testa rådjursnätet i en nät dörr först :)

Jag skulle vilja ordna ett jätte fint katträd att ha på balkongen men det kommer jag inte göra för vårat förra blev mögligt och äckligt efter att vi glömt det ute i regnet. Och dessutom var det väldigt jobbigt att bära in och ut det varje gång katterna skulle ut eller in :)

Sist vi var på IKEA skaffade vi två hyllor i zink, dessa har jag ställt vid nätet så våra katter kan se ut bättre ( innan hade vi bara en enda hylla och där blev det väldigt trångt ibland :P ) och på hyllorna lägger jag örngott och liknade så de inte fryser om rumpan eller tassarna :)

jollycox
0

I höstas glasade vi in våran altan så i vår/sommar ska jag fixa ett(eller två) nätfönster och hyllor under fönstrena som katterna kan sitta på. Kanske hittar jag någon begagnad klösmöbel att ha där ute, men vet inte om den blir förstörd även om den står där inne i skydd för väder och vind?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

CatchFatch
0

Hej igen!

Igår ordnade jag balkongen så katterna kan vara ute! Tog bort allt vi lagt ut under vintern ( Bland annat en stege som bara var ivägen i klädkammaren, en julmust flaska vi glömt ute osv ) och dammsög hela balkongen + våran lilla balkongmatta.

Kollade igenom så nät och allt var helt och så katterna inte kan klämma sig igenom till grannen.

Nu sitter jag och kollar igenom växter som är ofarliga för katter och går igenom varje växt på giftinformationscentralens hemsida. :)

Hur går det för er?

grandma
0

Ampelliljan funkar väl jättebra om du har en katt som äter på allt. Blommande växter är jag dålig på. Det finns ju så många som kanske inte är direkt livsfarliga men ändå är frätande och ger obehag. Bra att du kollar upp. Även Agria har en sida med giftiga växter.😃

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

CatchFatch
0

#11  Jo många har sagt att ampelliljan är bra och det står även på många sidor men på giftcentralen står det att den är "sannorligt ofarlig" så man blir ju lite vaksam ändå. :)

Hittills har jag iafall hitta några som enligt giftcentralen är ofarliga. Tyvärr har de ju syftat på människan eller rättare sagt, barn, och inte katter men jag ska nog köpa de ändå :)

Jag råkar nämligen ha en katt som äter allt! Hittills har jag som tur är bara haft rosor och en aloe vera växt som han har bitit i men han har även försökt äta upp andras växter och även de löv som har lyckats komma in på våran balkong..

grandma
0

Många av mina vänner har flera ampelliljor just för katternas skull. I stället för kattgräs. Ingen har dött ännu eller fått besvär av dem. Du kan ju tänka dig vad snygga de är ibland när katterna har ätit på dem. 😉Det är dock en tålig och snabbväxande växt.

// Nalle Puh// 

mitzerl
0

Åh, vilken inspirerande tråd! Jag har hönsnät på min balkong, men skulle gärna vilja ha rådjursnät. Men jag är beroende av att någon hjälper mig att sätta upp, så jag lär inte kunna byta hur som helst. 

Jag brukar ha lite kattgräs i en kruka ibland på balkongen, men det är ibland just. Det är nyhetens behag över det hela för katten, när jag sätter ut det är hon jätteintresserad, i någon dag typ, sen struntar hon i det. Så därför blir det lite periodvis jag odlar sånt. 

Jag har en trädgårdssoffa med dyna på balkongen som kissen brukar ligga på. Har börjat fundera lite på att skaffa någon form av klösträd eller -bräda, men är lite rädd att sådana skall bli förstörda av regn eller så.

grandma
0

#14 Sätt upp några hyllor som du lägger dynor på med breda resårband undertill som håller fast dynan, eller så kan man limma fast kardborrband på hyllan och ha kardborrband på dynan. Då kan du ju ta bort dynorna när det regnar. -Sa hon som är ganska så opraktisk av sig.😃☺️

// Nalle Puh// 

mitzerl
0

#15 Tack för tipset. Skall undersöka detta närmare. Har du själv något sådant på balkongen får du gärna sätta in bild så man kan se hur det kan se ut. 🙂

grandma
0

Nää jag kom på det nu. Går nog att utveckla🤔.

// Nalle Puh// 

CatchFatch
0

#14  #15  Man kan även sätta fast en florerad (?) vaxduk runt om brädan med häftklammer på under sidan^^ 

Det har vi gjort på en av våra brädor, hur den ser ut under vaxduken vet jag dock inte.. Satte upp den i somras.

Vi hade som sagt en klösmöbel ute, men den blev jätte förstörd av regnet så har ni inte inglasat så tycker jag att ni ska skita i klösmöbeln :P  Kan tillägga att våran var ganska liten men ändå sjukt jobbig att flytta in och ut varje dag och vid regn!

Vi köpte två såna här --> http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103727/ i höstas och på deras hyllor lägger jag örngott nu. :)

grandma
0

#18 Kanonbra! Alla sätt är bra utom de dåliga.🙂Är den stadig? Mina burmor leker ganska vilt ibland.

// Nalle Puh// 

CatchFatch
0

#19 Nja.. Jag har kilat in den ena i ett hörn ( Där den kläms fast av en bräda) så den är ju stadig och den andra är väl sådär..

kan säga att den är ett j*vla hel vete att sätta ihop! Alting vrider sig och vänder på sig och man måste ta i jättehårt för hålen för skruvarna är lite små osv osv :P

Men den är ju jätte bra när den väl är uppe och katterna föredrar den framför våran trä hylla :)