Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6156 ggr
Mojma
0

Enbart tex Bozita blötfoder?

Ni som ger enbart (främst) blötfoder till era katter vilket ger ni då? Är blötmat bra att ge som helfoder dvs ensamt? Av tex bozita som väl är det bästa på marknaden? Jag har tänkt att jag vill ge blötmat, lite torrfoder men även gärna något färskt och rått. Men är ändå intresserad av hur man ska ge om man mest ska ge blötfoder. Tänker eftersom det innehåller så hög andel vatten-hur får katten i sig allt den behöver i det? Måste vara stora mängder de ska äta i så fall för att få i sig så mycket som behövs?

Wezza
0

Min katt har torrfoder hela tiden och får blötmat när man varit och handlat tills den tar slut ;) 1 gång om dagen.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

IceJossan
0

Jag har en katt på enbart blötfoder. De andra äter även torrfoder (Orijen) dels pga att en matvägrar annars och dels pga ekonomiska skäl.

Men hon som enbart äter blötmat äter Mjau, Bozita, Pussi och Whiskas.

Wezza
0

Just det, blötmaten hon äter är Gourmet, Friskies och Whiskas, men mest Gourmet Gold.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

[[pimey]]
1

Mjaus blötmat endast här hemma tycker den är bäst!

Mullemu
2

Blötmat t ex Mjau och Bozita är helfoder så det går alldeles utmärkt att ge enbart det. Dessa innehåller dessutom rena köttprodukter vilket är utmärkt för katten.

Det är också bra för kattens tänder att få "gnaga" lite så ger man bara blötmat så är det bra att också ge t ex kycklingvinge ett par gånger i veckan. Den kan man med fördel banka sönder och dela upp i bitar om katten tycker den är svår att äta hel.

Scorpio97
4

Härhemma ger vi enbart blötmat (efter mycket tjat på mamma). Dock Pussi, som ej är det bästa, men men. Tidigare gav vi även Icas torrfoder (inte bra) men efter att två av katterna kissade blodblandat, samt att torrfoder inte är så bra så lyckades jag övertala mamma. (Tyvärr lyckas jag inte övertala henne att byta blötmat till Mjau eller Bozita)

Det går utmärkt att ge enbart blötmat (: Lite rått kött (exempelvis en kycklingvinge) i veckan är också bra, så att tänderna får jobba.

Det som är bra med blötmat är just att det innehåller mycket vatten. Katter är gjorda för att få i sig merparten av vätskan ur maten dom äter, och har därför inte samma törstkänsla som oss. Ger man torrfoder är det därför lätt hänt att dom dricker för lite (det är bra att ha flera vattenskålar i hela huset/lägenheten, då dricker dom oftast bättre). Om man jämför med kattens naturliga mat, exempelvis en mus - vad är då naturligast? BARF är  så nära man kan komma, men blötmat är också närmare än vad torrfoder är.

I dom flesta torrfoder finns mycket spannmål, vilket inte är bra. Katter kan inte ta upp näring ur spannmål, vilket leder till att dom får äta väldigt mycket för att få i sig det dom behöver. Sen finns det naturligtvis bättre torrfoder också, men det finns ytterst få helt spannmålsfria torrfoder (: I bra blötmat finns det inge spannmål alls (exempel Mjau eller Bozita) vilket gör att katten inte behöver äta så mycket, den får i sig det den behöver, trots vattenmängden. 

(Nu vart det en hel novell, och säkert lite smått OT, men jag hoppas inte det gör något!)

//Jessie

[NinaCrown]
0

Oftast är det inga som hellst problem att ändast ge blötmat som tidigare skriver. På Bozitas förpackning står det att en katt på 4kg i regel ska ha 300g av deras foder. En förpackning ligger på 370g så en burk räcker oftast för de lite större katterna per dag med 🙂

Dock är det viktigt att tänka på katternas tänder (dyrt med katt-tandläkare, och även jobbigt för katten med dåliga tänder), så man kan förutom rått kött ge lite torrfoder som godis då och då för att hålla igång käkar och tänder. Självklart rekomenderas ju bättre fodersorter här med 😛 Är ju precis som att det är bättre för människor att smaska nötter och morötter än chips och karameller till fredagsfilmen.

fvanilla
0

#7 "På Bozitas förpackning står det att en katt på 4kg i regel ska ha 300g av deras foder." Det låter lite mycket i mina öron.

Torrfoder gör knappt något för tänderna då de inte tuggar det utan oftast bara biter i det med deras tandspetsar en eller kanske ett par gånger och sväljer, men det kan vara bra att ha som godis, i foderbollar/foderlabyrinter t.ex, så att hjärnan får jobba mentalt för att komma åt lite extramat!

[NinaCrown]
0

#8 Sitter med en lådda här vid datorn, ville läsa på den först innan jag skrev något dylikt 🙂

Edit: 300g gäller då per dag, inte måltid. Ville bara förtydliga det! :Slut-edit.

Alla katter är då olika, mina tuggar sitt foder en hel del så vart nog lite hemmablind ^^

[Anyniel]
0

Jag använder mig utav Bozita (Finns att köpa hem billigt på zooplus.DK i storpack!) blötfoder, en del BARF (råföda) när orken finns. Dock maler jag all min BARF då min ena katt är till större delen tandlös. :)

[RMSLiners]
2

Jag ger Bozita blötfoder som jag köper från arken zoo. Sen får han också kyckling, oxkött, köttfärs mm. Men har också Bozita torrfoder som godis då vi har en foderlabyrint han älskar att klura på och blötmat funkar inte så bra då. ;)

fvanilla
0

#9 300g per dag låter väldigt mycket för en 4kgskatt. Men foderangivningarna/foderrekommendationerna på sådana paket är oftast överdrivna. Jag tror min ena katt på 4,5-5kg äter runt 250g (beroende på om det är paté/sås osv.).

http://www.kattstatus.se/sida97.html Är ett bra sätt att räkna ut fodermängd med.

[NinaCrown]
0

#12 Kan jag hålla med om, men är bra att ha koll på för att få ett litet hum om vad det kan komma att kosta framöver. Mina två katter delar på en burk var annan dag då de får torrfoder andra dagen och de klarar sig finfint på det. Då är ändå den ena en Norsk kastrathane på ca 5.5-6kg 😛

pebb
0

Just nu äter mina både torrfoder och blötmat pga att en är dräktig så jag vill att det ska finnas mat hela tiden och hon kan bli lite lös i magen av blötmat, men tidigare så gav jag enbart blötmat, mjau i första hand men även pussi (tycker bättre om konsistensen på den, mjau är så slaffsig..), jag gav ingen speciell mängd utan så pass att jag märkte att katterna blev mätta. Sen fick dom lite torrfoder i en sån boll så dom kunde pilla lite med det om dom ville ha mer mat när jag jobbade.