Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2356 ggr
PaaatyPalm
0

Vad för katt ras?

Då har vi satt en käpp i kistan & ska nu om någon månad söka efter en kisse. Vilken ras tror ni passar oss? "om oss"; Vi är en familj med en son som blir 2 i aug & en Hund (chihuahua). Vi bor i lägenhet så katten får ingen utevistelse förutom någon promenad då & då kanske. Sonen är jätte van vid katter då min mor har flera stycken. Snäll & rar men har fortfarande att lära honom om hur man beteer sig. Springer runt här och ropar "slash" som en av min mors katter heter & blir helt till sig när han hör "mjau ljud". Vi kommer försäkra katten, kastrera/sterilisera osv. Blir även att inskaffa någon form utav "klätterstälning" där katten kan komma upp & få lugn och ro om hen känner för det. "om katten"; Gärna långhårig. Min dröm är en helvit skogis eller main Coon men känner att vi just nu inte kan lägga flera tusen på en katt (Max 2000?) Får inte vara nervös & rädd, även om jag vet att det kan bero på katt till katt så kanske marioteten olika i olika raser? Gärna en större katt som är väldigt tillgiven & kelig. Inte för "galen", haha :P Jag har inget emot att äga en blandras, men vilka blandraser tror ni då hade passat bra ihop? Vi vill även ha en kattunge, som kan vänja sig med oss, sonen & vovven.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Josefa
5

Kan ni inte betala mer än 2000 för katten, så får det bli en huskatt. Kontakta gärna ett katthem och se vad de har. Där kan ni se vad katten har för personlighet och välja efter era önskemål.

Gå inte på snacket om si eller så många % raskatt som det ofta står i annonser. Det är ett sätt att lura till sig mer pengar för katten.

Katthemsmatten
5

Det låter som om den katt ni tar hand om kommer att få det väldigt bra.

Blandras hos katt kallas huskatt (eller bondkatt) och det är oerhört sällsynt att man vet vilka raser som finns i katten. Eftersom du har en begränsad inköpsbudget tycker jag att du ska bege dig med familjen till närmsta katthem. Kolla gärna hemsidan innan och ta reda på vilka krav som ställs för att få adoptera en katt. Ett seriöst katthem har kastrerar, vaccinerat och id-märkt katten innan den är levererad. I alla fall om katten passerat 6-7 månaders ålder vilket jag tror kan vara bra för er med tanke på att ni har hund och litet barn. Priset för allt detta kan variera, men det katthem där jag är volontär tar 1300.- för en katt. Långhåriga huskatter är inte ovanliga, så det finns stor chans att du kommer finna precis den katt som stämmer för din familj.

Lycka till och uppdatera med resultatet så småningom!

Medarbetare Hittekatter iFokus

PaaatyPalm
2

Tack för era svar, ska ta och se om jag kan googla fram något katthem här i söder :)

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Katthemsmatten
1

På Kattpolisen iFokus finns följande mycket informativa inlägg:

http://kattpolisen.ifokus.se/discussions/4d714f3bb9cb462221062e90-lista-pa-alla-katthem-i-sverige?discussions-1

Du hittar en länk till en lista med alla, eller åtminstone de allra flesta, katthem i Sverige. Här finns en lista över de katthem som är medlemmar i Svekatt som är en förening som verkar för alla katters rätt till ett gott liv. Samtliga medlemmar har en no-kill policy. Det finns också andra katthem som arbetar enligt denna policy, men som inte är medlemmar för att de inte är ideella föreningar. Läs igenom stadgarna innan du besöker katthemmet så du vet om de stödjer en etisk och moralisk hållning som du kan sympatisera med. http://www.svekatt.se/index.php?ID=94

Wezza
1

Finns ju Blocket också ;)

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Katthemsmatten
3

#5 Tur att det finns folk som inser att man kan göra två bra saker på en och samma gång: Skaffa en älskad familjemedlem och hjälpa en hemlös katt! I själva verket hjälper man två katter när man köper en katt via ett katthem, den man själv köper och den som får en chans att ta den plats som blir tom. Dessutom får man en katt som redan är kastrerad, vaccinerad, id-märkt samt veterinärbesiktad. Vilket är i  högsta grad undantag för de katter som säljs via blocket.

Blocket är ett forum som i höggrad nyttjas av BYB vilket är något man definitivt inte ska stödja.

Wezza
1

#6 Sa bara att det finns, inte att h*n var tvungen att använda det.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Katthemsmatten
3

#7 Jag är fullständigt övertygad om att TS känner till blocket men ville ha litet vettiga råd!

fvanilla
3

Om ni inte är villiga att betala mer än 2000kr lär det inte bli en raskatt för er. Att föda upp raskatter är en väldigt dyr hobby och omkostnaderna därefter.

Jag tycker ni ska kolla inne på ett katthem, där finns det många trevliga katter. Undvik Blocket-annonser med "X raskatt utan stamtavla", för en raskatt är en raskatt om den har en stamtavla och är den utan är det en huskatt. Allt annat är lurendrejeri.

MrsBex
3

Men vem skall stötta alla stackars Blocketkatter som inte får något hem.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

JosefinGothe
3

Jag vill påminna om att det inte är helt kört angående renrasiga katter. Jag har två st maine coon-katter varav den ena var helt gratis från en riktig, seriös uppfödare. Han är en fertil hane, som vi har blivit fodervärd till, under tiden hon behöver honom i sin uppfödning. Han bor hos oss heltid och känns precis som vår, utom när uppfödaren hämtar honom i ca 2-4 dagar för parning. När han har gjort sitt i uppfödningen blir han vår, mot att vi står för kastreringen. Alltså får vi en superfin avelshane som är pappa till massa fina bebisar, mot kastreringskostnaden.

Samma uppfödare har just nu en superfin MCO-kattunge med underbart temperament till salu som säljs som sällskapskatt (ej avel) till reducerat pris då hon har ett smärre skönhetsfel. Du kan skriva till mig i PM om du vill ha en länk till uppfödarens hemsida :)

Det jag vill säga med detta är att man inte måste vända sig till exempelvis Blocket i första hand, utan man kan visa sitt intresse hos uppfödarna och se om de har något som passar det man söker.

För övrigt tror jag att en MCO skulle passa utmärkt i er familj! De är helt underbara katter <3

//Jossan

Katthemsmatten
1

#10 Ger man f-n i att köpa katt via blocket så kommer på sikt antalet oseriösa BYBs att försvinna. Det blir helt enkelt inte lönsamt att låta den okastrerade honan komma hem dräktig.

#11 Kul att ni blev fodervärd! Det finns säkert fler uppfödare som behöver det. Och det kan också finnas uppfödare som tagit den kull eller max 2 kullar från hane eller hona och som kastrerar katten. De kan ibland söka nya hem för dessa katter mot en reducerad kostnad mot att de får tillgång till att ställa ut katten i kastratklass.

Mullemu
3

Blocket används också för att omplacera katter så att förkasta det helt tycker jag är dumt. Även katthem annonserar ju där. Och uppfödare som söker fodervärd. Just saying. 😉

viktoria91
1

Vuxna katter kan lätt vänja sig vid barn och hundar! Min ena katt var 2 år första gången hon träffade en hund. Har aldrig sett henne så nyfiken! Sprang efter hunden och skulle titta vad det var för hårig sak. ;) Mina föräldrars 10 åriga hona har nyligen börjat träffat bebisar, går hur bra som helst.

Helena1978
1

Jag tvivlar på att alla hemlösa eller oönskade kattungar försvinner för att man ratar blocket, kan ju vara så att man hindrar en kattunge från att bli avlivad/hemlös genom att köpa den där oxå, liksom lite av ett tvåeggat blad det där.

Köper man katten från en blocketannons skulle jag starkt rekommendera att ni besöker kattungen och ser hur den bor etc. Själv gick jag på niten att köpa en "vildkatt" genom en blocketannons, 13v var hon när jag hämtade henne, fräsande och otroligt skygg.

Avskyr att det är en massa hemlösa oönskade katter som strövar omkring, alla katter förtjänar ett varmt hem
med omtänksamma människor som pysslar om dem.

Blir riktigt upprörd när jag ser "dyra" huskatter säljas utan att ens vara vaccinerade, bryr sig verkligen den som fött upp kattungarna inte mer om dem? Att köpa en "dyr" katt som kanske dör pga detta när den anländer till sitt nya hem skulle ju verkligen bli en stor besvikelse för den som ser fram emot en livskamrat i många år framöver.

Jag har ju även sett huskatter som säljs för samma summa som en rasren katt, skillnaden är ju att den rasrena är veterinärbesiktigad, vaccinerad och har stamtavla, och det ligger mycket planering bakom det hela från uppfödarens sida. Ursäkta om jag stal tråden, men är så less på folk som inte bryr sig☺️

Önskar er lycka till med valet av katt🙂

Katthemsmatten
1

TS verkar vara en person som verkligen vill veta och ta till sig information innan h*n skaffar katt. Det vore så skönt om alla tänkte efter före.