Hur gammal?
Hur gamla blir egentligen katter? đ±
"Det Àr inte mÀnniskor som hatar mig, det Àr jag som hatar mÀnniskor"
det Ă€r olika, jag skulle sĂ€ga ungefĂ€r 15-20 Ă„r kanske⊠men sen sĂ„ kan de dĂ„ bli Ă€ldre som min grannes katt,hon Ă€r 21âŠ
En kompis katt blev 30 Är tillochmed
Okej! :) Kommentera gÀrna hur gamla era katter, nÄgon annans katt blivit! :)
min Àldsta Àr 10 Är nu, min kompis katt Àr 13-12 Är
Ăldsta katten jag har lever Ă€n och hon Ă€r 6 Ă„r!
Har sen haft massvis med katter innan henne och ingen har dÄ hunnit fyllt 4 Är dÄ pga mÀrkliga försvinnanden :s
VĂ„r Ă€ldsta blev 15,16? Men tyvĂ€rr inte p.g.a. av Ă„ldern som han gick bortâŠDen nuvarande Ă€r 7 kanske.
Medarbetare pÄ Hundparkour.ifokus
Min mormors katt blev 25 :-) men de blev tvungen att ta bort henne. Hon va frisk för att vara sÄ gammal. Men hon blev blind, och stel. De tyckte de va elakt att lÄta henne leva nÀr hon inte kunde hoppa upp i sÀngen som hon gjort i alla Är, hon blev ju ledsen av att inte kunna sova med mormor
Det blir inte lÀttare, men DU blir bÀttre.
Tack för alla svar! Kan dela med mig jag med, Min mormors katt (Mammas frÄn början men nÀr hon skulle börja plugga sÄ tog mormor och morfar över den) blev ca 20 tror jag.
Varför jag spekulerar i detta sĂ„ mycket Ă€r för att jag sjĂ€lv har en liten kise pĂ„ 10 mĂ„nader och min stora dröm Ă€r att jag ska kunna ta med henne nĂ€r jag flyttar hemifrĂ„n, hehe.. đ
Katter kan som sagt leva vĂ€ldigt lĂ€nge, innekatter lever oftast lĂ€ngre Ă€n utekatter, vilket inte Ă€r sĂ„ konstigt. Utekatter utsĂ€tts för faror varje gĂ„ng dem gĂ„r ut sjĂ€lva, medans innekatter som man gĂ„r ut med i sele lever ett mer sĂ€kert liv och utsĂ€tts för betydligt mindre faror. Dessutom sĂ„ blir innekatter inte sjuka lika lĂ€tt som utekatter, dvs om man vaccinerar dem, vilket man ska göra. Sedan sĂ„ beror det ju pĂ„ kattens hĂ€lsa för övrigt, men en frisk katt kan bli up till och till och med över 20 Ă„r, vilket Ă€r rĂ€tt fantastiskt tycker jag đ.
Vi har en pÄ 13 Är just nu som Àr frisk och aldrig har varit sjuk sÄ förhoppningsvis fÄr han leva ett par Är till :)
VeterinÀrer betecknar katter som fyllt 10 som 'gamla'. Innekatter blir ofta 15 Är medan utegÄende katter hinner dö före 10 Är i allt för mÄnga fall. Olyckor Àr dÄ boven, medan innekatter dör av olika sjukdomar.
Medarbetare Hittekatter iFokus
i snitt kan jag gissa att katter blir en 10-12 Ă„r⊠vist att en del blir Ă€ldre (och yngre)âŠmen om man ska ta "ett snitt" för Ă„ldern pĂ„ katter. (max 15 Ă€r de vanligaste⊠och som sagt sĂ„ finns de alltid undantag me yngre och Ă€ldre, men efter 12-15 Ă€r de rĂ€tt ovanligt.. men de hĂ€nder)

Intressant Àr att man (i Agria iaf) inte kan teckna försÀkring pÄ katter som Àr sju Är eller Àldre.. Varken liv- eller veterinÀrvÄrdsförsÀkring. DÀrför kommer min katt att förbli oförsÀkrad, han Àr 13 Är nu.
Skynda lÄngsamt sÄ gÄr det fortare.
#13 DÀr Àr jag tÀmligen övertygad om att du har fel. Man kan, om man har ett fÀrskt veterinÀrintyg, teckna veterinÀrvÄrdsförsÀkringar för katter som passerat 7 Är. Jag har gjort det sÄ sent som för ett Är sedan. Dessutom Àr katter över 7 Är idag möjliga att ha vet.vÄrdsförsÀkrade till maxbelopp, dvs 50 KSEK. Det kostar dubbelt mot för katter som Àr yngre, men det gÄr.
#14 Agria Àr det enda försÀkringsbolaget som inte sÀnker vet. vÄrdsförsÀkringen nÀr katten blir Àldre sÄ den har 50 000kr livet ut.
Varma HĂ€lsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

#14 DÄ har dom Àndrat det. Jag kollade nÀmligen nÀr han var sju Är och enligt deras info sÄ gick det inte.
Skynda lÄngsamt sÄ gÄr det fortare.
#16 Jag har för mig att det Ă€r ett Ă„r sedan de gjorde en riktigt stor förĂ€ndring nĂ€r det gĂ€ller Ă€ldre katter, sĂ„ det kan löna sig att kolla igen. Ăldre katter har jag fĂ„tt veterinĂ€rintyg pĂ„ och sedan fĂ„tt försĂ€kra tidigare ocksĂ„.