Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8315 ggr
Sweelin
0

Bajs i pälsen

Hej! Jag har en "liten" Maine coon hane på 21 veckor som har ett litet problem… Varje gång han hat varit och bajsat på lådan så kommer han ut med bajs i hela baken i pälsen. Vi får varje gång duscha rumpan på honom vilket inte är uppskattat för att inte hela golvet ska vara insmetat. Det är inga hårda korvar vi pratar om, utan kladdiga ;) Han äter mjau tetra och lite scienceplan kattungetorrfoder. Hur gör man åt detta problem? Med vänlig hälsning, Elin

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

jbe
0

Så tråkigt :(

Jag tror att konsistensen beror på maten, min katt bölir lös i magen av mjau så jag är inte förvånad att din är det.

Du kanske kan tänka dig att ge råfoder istället för mjau?

Vad är Scienceplan? Torrfoder?

annzoo
2

åt den samma mat hos uppfödaren eller har du börjat ge annan mat vid köpet?

De kan vara maten katten blir halvlös av, hade testat ta bort blötmaten och se om de är den som ställer till de.

Uppskattar inte kissen duschen kan du klippa bort lite päls där bak för att de inte ska fastna lika lätt

Ninja
6

Varför just ta bort blötmaten? Är han dålig i magen är det mycket viktigt med den extra vätskan den tillför. Det är dessutom ett av de bästa kommersiella fodren rent näringsmässigt. Jag hade hellre gått över helt till Mjau, eller som jag kör här hemma, Bozita (som även det har bra innehåll men mina katter tycker bättre om), dvs uteslutit torrfodret till att börja med (förutsatt att det är science plan-torrfodret du utfodrar med, och inte blötmaten).

Undvik Mjaumaten som innehåller fisk, då fisk är allergent för katter (gäller såklart alla märken, men eftersom det är just Mjau du ger).

annzoo
5

#3 just av den anledningen att många katter blir lös i magen av blötmat därför är det smart att testa att inte ge någon blötmat och se om de hjälper.

Ninja
3

Nu hänger jag inte med.. av vilken anledning menar du nu? För att det innehåller vätska? Varför skulle det göra en katt lös i magen? En katt (liksom andra djur) urinerar av vätska, och det är heller inget dåligt då det är mycket svårt att få i sig för mycket vätska via blötmaten.. och i synnerhet då det är allmänt känt att katter vanligtvis är relativt dåliga på att dricka. Tvärt om är det ett bra komplement, speciellt vid diarré eftersom det lätt leder till uttorkning.

annzoo
5

1. Blötmat är den vanligaste orsaken hos diarre hos katt

2. Är det blötmaten katten reagerar mot blir katten sämre om du ger den mer blötmat och risken för uttorkning ökar. Även om blötmaten innehåller vätska.

3. bättre att få katten uppvätskad hos veterinären om katten är uttorkad än att ge den mer av saker den blir dålig i magen av.

4. Ger man bara torrfoder och katten blir bra i magen bevisar de den teroin att katter reagerar på blötmaten. Dvs att man ska undvika blötmat helt och hållet

Ninja
3

Var hittar jag mer information som stödjer att blötmat orsakar diarréer? Snarare bör det väl vara något specifikt som katten inte tål, i så fall. Inte blötmaten i sig.

Thaeri
1

För snabb omställning till blötmat kan orsaka diarré, även att ge blötmat katten inte tål. Lösningen heter antingen att backa rejält i foderomställningen, eller byta till något som fungerar bättre.

Mrn diarré kan även bero på parasiter eller obalans i magen, så det bör man utesluta först.

MouIIyo
0

Har köpt kattmat från veterinären som ska vara bra för magarna, och kosttillskott. Både blöt och hårdmat!

BARFmycat
3

Har problemet börjat nyligen?
Vad åt kattungen hos sin uppfödare?

(äggskals)kalk och kol stoppar upp diarréer, det kan även vara värt att ge någon form av probiotika som typ prokolin, finns massa olika sorter och kan tyvärr inte svara på vilken som är bäst då jag inte har någon erfarenhet av att ge det själv.

Ninja, som annzoo och thaeri säger så kan katter reagera med diarré på blötfoder om de är känsliga. Tänk dig själv att de är vana vid att äta mat med 8% vätska och helt plötsligt blir det 82% vätska. Det tar tid för en del att ställa om systemet och lära sig att absorbera vätska istället för att utsöndra den, även om den naturligtvis på det stora hela är bättre för katten att äta blötfoder än torrfoder. Men man får vara försiktig på vägen dit, vissa behöver fasas in långsamt innan de tål det bra.

Att blanda spannmålsfoder med spannmålsfria foder kan också ge orolig mage.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sweelin
0

Han har absolut inte diarré, men inte lika hårt som våran annan katt har. Vi har haft honom i 4 veckor och innan åt han typ… Hundtorrfoder, lite mjukmat och friskies torrfoder så det var något jag vande av honom snabbt. Fick bara med en liten påse med torrfoder. Men annars mår han bra och detta började inte förrän nu denna vecka? Han äter mer mjukmat än torrfoder

Vixxen
0

Vilket torrfoder åt han hos uppfödaren? Science plan? Prova att ge honom bara kattunge-torrfoder ett tag och se om det blir bättre! Lycka till! Glad

jbe
0

Är lite nyfiken.. Äggskalskalk, ska man bara krossa äggskal och ge? Kokt eller rå?

Och kol, är det samma kol som för människor?

Kommer om bara några dagar få hem en ny kattunge, och de små kan ju bli lite lösa i magen av miljöombytet. Bra att ha några huskurer i rockärmen ;)

Slashignore
0

Vi hade en liten birma pojke här för ett tag sedan (fick tyvärr avlivas Gråter) Han hade i allafall stora problem med diarré och vi fick ofta duscha honom i rumpan efter toalett besöken. Men vi gjorde ett stort misstag att vi gav den vanliga "ICA maten" och besutom höll vi oss inte till ett märke utan bytte ofta (fick maten gratis).

När vi sedan bytte till Royal Canin Longhair indoor torrfoder så försvann alla problem. De andra katterna här hemma har varken innan eller efter haft problem… Kan kanske vara så att du bara får försöka stå ut ett tag tills hans mage har "vant" sig vid det nya fodret. Om han dessutom fick hundfoder innan så kan jag tänka mig att det blir en stor omväxling som kan störa magen…

Skulle dock ge dig tipset att försöka hålla dig till ett foder ett tag, för av min personliga erfarenhet så är det lugnare för magen om man inte introducerar en massa olika matsorter samtidigt…

Don't attack me om du inte håller med om vad jag säger, talar endast ur egen erfarenhet och har inga källor för mina tips! :)

Ninja
2

#10 Fast så är det väl med foderbyten överlag? Att magen måste få tid att ställa om sig, för snabba byten går sällan helt smärtfritt. I synnerhet om det är en katt med lite känslig mage.

BARFmycat
1

Ja naturligtvis, men det är liksom lite lättare hänt på blötfoder. Du förstår säkert att även jag instämmer i att blötfoder är bättre på alla sätt och vis, men en del katter är väldigt känsliga mot blötfoder i början.

Hur förklarar du att bajset fastnar i pälsen om katten inte har lös avföring? Diarré som i att det rinner ur honom förstår jag ju att det inte är, men kattens avföring ska inte vara så pass kladdig att den fastnar i pälsen, något är ju helt uppenbart fel då.

Med det fodret han levt på måste han ha en mycket känslig och irriterad mage och tarm, inte så konstigt att hans mage inte mår bra. Men bytte du foder på en gång du fick hem honom?

Bäst är att mixa och sila så man får ett fint pulver, katterna gillar inte att äta skalbitar.

Japp, samma kol som för människor. Suger även ut gifter vilket är värdefullt om katten fått i sig något farligt.

Sweelin
0

#16 nej han fick vänja sig under en vecka med foderbytet. Kan väl tillägga att han får vitaminer varje dag, aptus multicat

Sweelin
0

Han får också olika mjau smaker varje dag, kan det påverka?

BARFmycat
4

Det kan ta flera månader att vänja en katt vid nytt foder, särskilt om magen inte mår bra.

Tror du gör klokast i att byta tillbaka till ett torrfoder, lugna dig tills magen är stabil och sedan mycket försiktigt fasa in blötfoder, lite lite åt gången, och inte gå vidare om du märker reaktion.

Sweelin
0

En liten uppdatering!

Jag provade morotspuré nån vecka men det blev inte bättre så nu har jag varit hos veterinären!

Jag ger honom just nu Hill's prespection diet i/d som ska vara bra för magen eller nått. Veterinären tycker iaf att han skall äta det i två veckor nu tillsammans med FortiFlora pulver. Blir dte inte bättre efter två veckor så skall jag fylla tre burkar med prover så får de göra en bredare undersökning.

Får hoppas att det blir bra nu Rynkar på näsan

Sweelin
0

Tillägger att vi även har skaffat avmaskningsmedel

MonicaLagerquist
2

#21 Har katten mask?Annars är det dumt att avmaska.

Stolt ägare till tre La permer

Sweelin
0

#22 Veterinären tyckte att vi skulle göra det… Jag tror personligen inte det, men känner att jag borde lyssna för att utesluta det.

Kan veterinären annars kolla det?

vinteralvan
0

#23 På apoteket finns det ett test som heter "Kolla masken". När du får svar får du också tips på vilket maskmedel som ska användas om katten har mask.

Sweelin
0

Hej igen! 

Vi avmaskade honom som sagt och gav honom veterinärsfodret vilket han blev bra utav, men sen när vi försiktigt övergick till Mjau mjukmat igen så började han bli sämre 😕 Men efter att jag hade läst på några sidor så skulle jag prova mig fram lite mer först innan jag åtke in igen då veterinärerna oftast inte kommer fram med något och att det bara kostar massa pengar. 

Så jag provade att köpa lite torrfoder (Royal Canin, Feline Care Nutrition, Digististive Comfort 28)

Och hittills så har han inte varit dålig i magen🙂

Men funderar på att köpa Zoogillet Petbac och möjligtvis byta till ett "bättre torrfoder" som lugnar ned magen och hjälper till med matsmältningen. Då jag nu märker att han måste ha lite torrfoder i sin kost.

Så har ni några idéer på bra torrfoder utan massa spannmål och skit? 😉

Uppkatten
1

Fungerar RC för misse så skulle jag inte hålla på och testa mer utan låta misse få äta RC i lugn o ro. Även om inte du tycker att det är "det bästa fodret" så är det uppenbarligen ett foder som misse mår bra av just nu och då ska man inte hålla på och "störa" den där lilla magen i onödan tycker jag. Ibland får man nöja sig med att det är "bra nog", och är det RCs foder så är det ju ändå långt mkt bättre än många andra billigare märken. Jag hade själv en kattpojke med känslig mage och det enda han tålde var RC:s foder. Mellan RCs olika sorter kunde jag dock välja i stort sett "fritt" vad jag gav honom (han blev inte dålig i magen av ngt av dem).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

woopwoop
0

Vi trimmar pälsen där bak på vår långhåriga katt, för vi har haft samma problem! :)

Sweelin
1

#26 Okej tack 🙂 Vi fortsätter med RC så länge

#27 Jag funderade också på det, men även en långhårig katt ska ha en balanserad mage och kunna gå på kattlådan även fast att han har lång päls 🙂

Thaeri
0

Hur gjorde du vid övergången till blötmat?

Det man ska tänka på är att det ska gå LÅÅÅÅÅÅNGSAAAAAMT, i alla faser.

1) högst 1 tesked per dygn, tills katterna accepterar förändringen, sen väntar man några dygn till.

2) lagom ökningstakt om man verkligen vill vara på den säkra sidan för dagsgivan är 10 g i veckan.

Ja, det tar tid, men det ger också magen en chans att vänja sig, om det ändå går åt skogen backar man, och när magen har varit OK i en månad introducerar någon annan blötmat på samma sätt.

Sweelin
1

#29 Jag gjorde det låååååångsamt ja 🙂 Hans mage har varit bra nu ett tag, inte ett enda magproblem sedan vi började med det faktiskt 🙂