Ögonen på katt
Imorgon blir det att ringa veterinären ang min huskatt Bezz..
Tycker att hon blivit lite annorlunda och misstänker att det är hennes syn som kan ha blivit dålig..
För det första så är hon väldigt rädd för fötter men har hänt att hon legat mitt på golvet så man nästan trampat på henne när man inte sett henne och hon flyttar inte på sig, förr sprang hon iväg..Tycker dock hon borde reagera på vibration i govet och ljud (??)
Tycker även hon beter sig lite annorlunda när man leker med henne med laserpekaren..Har svårare för att upptäcka pricken och tappar den lätt när hon leker plus att hon brukar kunna jaga den VÄLDIGT snabbt men det gör hon knappt längre och jag upplever att det är för att hon inte ser den i vissa vinklar..
Förutom detta så tycker jag att hon inte är lika social längre, förut kom hon alltid och skulle gosa när man satt vid tvn och la sig jämt på min mage när jag låg i sängen men detta händer nästan aldrig längre..
Tror ni det kan vara hennes syn som gör detta ??
Ska ringa imorgon och boka tid hos vetten för att kolla igenom henne och kolla ögonen..Ska även be dom ta ett blodprov för att utesluta någon invärtes då hon är ganska smal med..
Hoppas allt är okej med min tjej då detta är min ögonsten !!
Hur gammal är din missa? Tycker du resonerar alldeles riktigt kring att det är dags att kolla upp henne! Just det här med att hon har blivit mindre social tycker jag att du ska ta upp med veterinären. Det låter, tycker jag, inte som att det skulle ha med synen att göra. Även det att hon har blivit smalare gör förstås att man blir fundersam. Hon kan ju även ha flera olika krämpor som behöver kontrolleras och ev. behandlas. Försök få en tid så snart som möjligt så du slipper gå o oroa dig! Håller tummarna för att allt går bra!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hon är bara 2,5 år..Men "tyvärr" eftersom hon är just huskatt så har jag ju ingen koll alls på eventuella sjukdomar osv från föräldrar och släktingar..
Ne precis, det att hon har blivit mindre social menar jag just med att hon ska få en ordenlig undersökning för + blodprov, Ursäkta att jag skrev lite otydligt :) hon har alltid var en väldigt smal kisse men hon är avmaskad, vaccinerad och så efter ordning..
Ringer imorgon innan jag börjar jobbet och bokar en tid..
Funderar på om det kanske kan vara njurarna som det är fel på ? Eftersom hon är så smal, men samtidigt så har jag hört att dom ofta är matta i pälsen och fäller mycket, har aldrig sett en långhårig katt med så fin och glansig päls och den ska ju säga mycket om hur en katt mår ? .. Efter att ha lyssnat lite på kattbeteendevetare så har jag även stallt vattnet på ett annat ställe en sovrummet och har nu upptäckt att hon dricker ganska mycket…
Usch får upp världens värsta scenario nu :'(
Hon är bara 2,5 år..Men "tyvärr" eftersom hon är just huskatt så har jag ju ingen koll alls på eventuella sjukdomar osv från föräldrar och släktingar..
Ne precis, det att hon har blivit mindre social menar jag just med att hon ska få en ordenlig undersökning för + blodprov, Ursäkta att jag skrev lite otydligt :) hon har alltid var en väldigt smal kisse men hon är avmaskad, vaccinerad och så efter ordning..
Ringer imorgon innan jag börjar jobbet och bokar en tid..
Funderar på om det kanske kan vara njurarna som det är fel på ? Eftersom hon är så smal, men samtidigt så har jag hört att dom ofta är matta i pälsen och fäller mycket, har aldrig sett en långhårig katt med så fin och glansig päls och den ska ju säga mycket om hur en katt mår ? .. Efter att ha lyssnat lite på kattbeteendevetare så har jag även stallt vattnet på ett annat ställe en sovrummet och har nu upptäckt att hon dricker ganska mycket…
Usch får upp världens värsta scenario nu :'(
Vid njurproblem minskar katten i vikt, den tappar i muskelmassa/muskelstyrka, får ökad törst, kissar mer än tidigare, blir mer kräsen med maten o s v. Min kattpojke som jag hade tidigare fick problem med just njurarna, men hade världens finaste päls in i det sista. Han reagerade inte med att bli mindre social (tvärtom faktiskt), däremot hade jag en annan sjuk kattpojke där jag uppmärksammade sjukdom bla p g a att han blev mindre social.
Håller tummarna för er!!!!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hon har ju inte minskat just i vikt utan har alltid vart väldigt benig och tunn, ca 2 kg väger hon som fullvuxen hona..Hoppas verkligen att hon är frisk..Har fått tid den 28:onde, då ska hon få en grundligundersökning + blodprover..
tack !
2 kg låter lite, är hon "normalstor" i övrigt i storlek? Mina nuvarande katt-tjejer är "genomsnitts-stora" och väger ca 4,5 kg (ej överviktiga huskatter). Hur har du vägt henne? Jag brukar väga mig + katt på en bra personvåg. Därefter väga bara mig själv och räkna ut skillnaden. Det blir ofta missvisande om man försöker väga enbart misse på t ex en personvåg.
Vad har hon vägt tidigare? Tyvärr blir man lätt "hemmablind" och missar hur tunn misse faktiskt har blivit "under all päls". Därför är det viktigt att väga sin katt regelbundet så att man märker om katten börjar gå ner i vikt. Jag för in i almanackan då och då vad missarna väger för att ha lite koll på det.
Vad och ffa hur mkt äter hon per dygn?
Låter jättebra att du har fått en tid hos veterinären! Skulle du uppleva att hon verkar må sämre under väntetiden får du se till att få komma in akut.
Tänk också på att en smal katt kan bli frusen av sig och behöva extra värme. Men kanske är hon helt enkelt bara en liten katt och normalviktig i förhållande till sin storlek?
#6 Mina katter är också "små" i storleken. Den största väger 2,7 kilo och veterinären blev överlycklig av hennes vikt och sa att den var helt perfekt. Den minsta väger kanske liiite över 2 kg, men inte alls mycket.. kanske 2,3 eller nåt. Men det är normalt för henne eftersom hon är så liten.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#7 Precis som du skriver så måste man alltid se vikt i förhållande till storlek i övrigt. Hade en kattpojke som vid sin njursjukdom gick ner under 3 kg. Då var det bara "skinn och ben" kvar ("anorektisk" enligt veterinärens bedömning, missen var mkt tunn!), redan vid 3,7 kg var han en smal katt… Kollar man på mina nuvarande katt-tjejer ligger de kring 4,5 kg och är i lagom hull enligt veterinärens bedömning nu i januari.
#8 Ja precis. Mina katter är rätt så små i kroppen så de har perfekt vikt för just dem.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Ja hon är normal stor ..Enligt min våg så väger hon 4 kg när jag väger mig med och utan henne för att se..Och det kan jag sätta min högra hand på att hon inte gör då min skogis väger 5 kg och det är STOR skillnad på att bära dom osv (skogisen är vägd hos veterinären) Man känner varenda kota på henne och nära 4 kg är hon inte…
Svårt att veta hur mycket hon äter då det är 2 katter i hushållet men dom äter Porta 21 varvat med Mjau blötmat + råttkött…Även kastrerad så tycker det är mycket skumt att hon är så sjukt benig..
#10 Väg om dig+misse några ggr. Och sedan väger du dig+skogisen några ggr. Stämmer skogisens vikt borde även hennes vikt stämma? Jag skulle f ö aldrig gissa att mina missor väger 4,5 kg om jag inte hade fått samma vikt både hemma och hos veterinären på dem.
Alltid svårt att veta exakt hur mkt de äter när de är två, jag försöker väga/mäta upp foder o servera varje katt på "egen plats" för att få lite koll de ggr jag vill/behöver få veta.
Nu har ju inte vi haft någon våg på väldigt länge men lyckades väga min snutta själv nu och det gick bättre, vågen landade på 3 kg men då ska det ju tilläggas att hon precis ätit kvällsmat..Alltså har hon gått upp i vikt sedan hon blev vägd sist (vilket skamset nog var ett tag sen) tycker dock hon blev liiiite bättre när hon avmaskades
Det gör mig dock nästan mer orolig till varför hon är så smal när hon ändå gått upp 1 kg:(
Kotorna precis nedanför skuldrorna sticker ut SJUKT mycket och alla andra kotor kan du utan problem räkna om du klappar henne, plus dom på rumpan också är sjukligt utstickande..
Kan vara lite vanskligt att väga misse utan människa. En del vågar visar mer fel när man väger på det sättet.
Försök kolla lite hur mkt mat hon faktiskt får i sig de här dagarna fram till veterinärbesöket. Kolla också HUR hon äter. Kan hon ha problem i munhålan, t ex med någon tand (inte helt ovanligt hos katter). ÄTER hon blötmaten eller slickar hon bara på den?
Hon äter utan problem, tuggar massor på kött och äter hårdare godis osv tuggar torrfoder och blötmat..Så problem i munnen kan jag utesluta själv..
Skogisen har lite problem med inflammerat tandkött så vet hur en katt som har lite obehag äter..
Njurar? Sköldkörtelproblem? Diabetes?
Det är ju sån´t man kan fundera över när misse är smal (min misse kollades med avseende på de sjukdomarna när han började tappa i vikt).
Men jättebra att det finns en veterinärtid bokad! Jag hoppas det inte är ngt allvarligt och att det blir bra för er!!! ❤️
Får be dom kolla allt ! Hur kollas dom andra ? också genom blodprov ??
Tycker dom är mycket bra dit jag går och tror dom kommer sköta detta galant ..
tack så jätte mycket, hoppas sjävklart med att hon är <3 frisk <3
Man kollar med blodprover till att börja med. Sköldkörtelproblem och njursvikt är vanligast hos äldre katter, som jag förstått det, men kan förekomma även hos yngre. Diabetes kan jag inte mycket om, men har förstått att en del av de katterna har en ganska diffus sjukdomsbild till att börja med.
Hör gärna av dig här när ni har varit hos veterinären. Är alltid lärorikt att få höra hur det går! Lycka till! ❤️