Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 957 ggr
NettanLindholm
0

normalt beteende?!

Jag har en honkatt som är runt året nu. för ungefär 4 veckor sen började hon löpa. sprang runt och gnydde/jamade, rullade sig, stod och trampade med bakbenet och allt sådant, så helt klart löp! 

Det höll i sig i en vecka ungefär och sen började hon återgå till sitt normala jag igen. men efter ungefär en vecka normal, började hon likadant igen i ungefär en vecka, som att hon gick in i en andra vecka med löpet. Sen var det lugnt en vecka och nu sen igår har hon börjar IGEN! 

Hon springer bara runt och skriker på nätterna, trampar med bakbenen, rullar runt och är verkligen döjobbig! en vecka kan man ju stå ut med, men TRE? är det här helt normalt? har aldrig hört talas om  det förut, och verkligen inte med en veckas uppehåll mellan varje gång ? Någon som varit med om liknande förut? :)

Ninja
10

Ja, det är helt normalt. Honkatter kan löpa väldigt ofta, därför är det bra att kastrera då det blir en enorm stress att löpa så tätt. (förutom alla andra fördelar med kastrering, dvs)

LinaLj
1

Det är helt normalt, speciellt nu när det går mot vår. Vissa honor löper väldigt ofta (speciellt under den ljusare tiden på året) medan andra löper mer sällan. Har man dessutom en granne som har en hankatt som "svarar" när honan löper så kan det också bidra till att de löper ofta.

Om en hona löper så ofta och man ska spara henne till avel så kan det vara en bra idé att sätta henne på p-piller tills hon är redo för första kullen. Om hon inte ska användas i avel så är de ju bra att kastrera henne så fort som möjligt.

NettanLindholm
0

hon ska kasteras absolut! 
en till fråga isåfall: finns det risk att hon "fastnar" i det beteendet om man kasterar henne snart ? eller spelar inte det någon roll? :)

vissa hingstar tillexempel kan ju vara hingstiga hela livet om man kasterar dem när de är som värst om man säger

Katthemsmatten
2

#3 Ju fortare hon kastreras ju större är chansen att hon inte fastnar i beteendet. Du borde ha gjort det redan för ett halvår sedan egentligen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

NettanLindholm
7

#4 okej. då ska jag boka tid direkt! 

tack för snabba svar :)

Sagolika
0

Jättebra att du får gjort det snarast. Täta löp och ingen parning kan leda till livmoderinflammation, vilket kan bli mkt. allvarligt. De kan dö av det om man har otur.

AgnetaB
0

vissa hingstar tillexempel kan ju vara hingstiga hela livet om man kasterar dem när de är som värst om man säger

Jag har haft hästar i hela mitt liv o aldrig hört detta ovan som du säger.

Det är större risk att hingsten fortsätter att vara hingstig om man kastrerar sent precis som med katter. Med katter så kan de även börja kissmarkera inne o det är ett av skälen till att kastrera innan det blir ett beteende. Hingstar som är sent kastrerade kan också få ett otrevligt beteende, bitas mm.

Det snällaste du kan göra för din katt är att kastrera den, hona som hane:)

NettanLindholm
6

har en tid bokad på fredag , så då blir det gjort :)

Katthemsmatten
0

#8 Det är nog det bästa du kan göra för din katt! Jättebra beslut. 🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

[EmmaSofieRoos]
0

Förstår dig.. Min katt va PRECIS lika dan innan jag kastrerade henne! USCH va jobbig hon va!! :P