Katten luktar kiss
Hej!
Jag fick hem min katttjej för 1,5 vecka sedan. Köpte henne från djurskyddet, som tagit hand om henne efter att hennes förra ägare påstod att hon hittat henne (egentligen var ägaren sjuk och kunde inte ta hand om henne längre)
i alla fall. Hon kissar på mattan ibland, och bredvid lådan ibland, men oftast i lådan. Men hon luktar kiss. Och eftersom hon luktar kiss, och stryker runt i lägenheten, så luktar allt fler platser i lgh också kiss. Katter skall ju vara renliga av sig? hur kunde det bli så här? Någon som varit i liknande situation, eller vet vad jag kan göra, eller vad det beror på?
Är katten veterinärsundersökt? Urinvägarna borde undersökas. Vanlig UVI är lätt åtgärdat med antibiotika. Luktar hon kiss pga av inkontinens, eller sitter lukten i sedan dålig hygien i förra hemmet? Om det är pga det senare, så skulle jag föreslå ett bad.
Äter hon och dricker som vanligt?
Hon verkar inte må dåligt för övrigt eller något sådant?
Katter är i regel som du säger, väldigt renliga varelser. Att en katt kissar utanför lådan har oftast med nervöst beteende att göra. Kanske har hon bara inte vant sig vid sitt nya hem än.
Det är viktigt att du gör rent allt ordenligt dock, när hon har kissat utanför lådan. Kanske till och med slänga mattan och så. En katt kissar nämnligen ofta där det luktar kiss sedan innan. Så om hon känner att det luktar kiss på mattan tex så är det stor risk att hon går dit och kissar igen.
Sen så eftersom katter är så renliga av sig (låter motsägelsefullt jag vet) så kanske det hjälper om du gör rent lådan lite överdrivet mycket nu i början, så att hon känner sig mer dragen att gå på just kattlådan.
Hoppas att det ordnar sig!

Är hon ensamkatt? Tänker på om det är protestkiss hon håller på med.

#1 hon kastrerades 3 veckor innan jag fick henne, mer än så tror jag inte att hon är undersökt, innan dess.
det är först de 2-3 senaste dagarna jag lagt märke till att hon luktar kiss. visserligen luktar det fortfarande kiss på mattan i v-rummet (men jag läste om tipset att tvätta med ättika nu så jag skall göra det idag) så det är väl möjligt att jag inte lagt märke till att det är hon som luktar innan.
#2 hon äter mycket, dricker inte så mycket, men kissar regelbundet ändå.
#3 ja, hon är ensamkatt. hon kommer från ett jourhem där det ett tag var 10 andra katter och en hund. varav 3 eller 4 av de andra katterna var hennes ungar. i det sista var där bara 3 andra katter plus hund (men också 2 chinchillor). hon har blommat ut ganska mycket sedan hon kom till mig. tar mer plats. hon var en ganska försiktig och blyg katt i jourhemmet. nu leker hon mycket och springer runt och jagar sånt som inte jag ser. och det märks att hon är sällskapssjuk. när jag kommer hem från jobbet (speciellt när jag jobbat natt) så vill hon ha väldigt mycket uppmärksamhet. jag har också funderat på om det är så att hon känner sig ensam, eller är understimulerad.
#4 Jag tror du satte fingret på problemet i din sista mening. Ensam och understimulerad är en vanlig orsak till protestkissande. Hoppas du har möjlighet att ta hand om ytterligare en katt.
Medarbetare Hittekatter iFokus

#5 åh, tror du verkligen? Jag har inte råd med en katt till :(
Katter som levt i koloni har oftast (inte alltid) behov av artfränder. Finns ingenting du kan dra in på för att kunna försörja ytterligare en misse?
Tycker du först och främst ska åka till veterinären och kolla så att hon inte har urinvägsinfektion. Då går de ofta och kissar på fel ställen, för att de förknippar kattlådan med sveda. Mjuka saker är speciellt lockande att sätta sig på. Även att de inte hinner fram till lådan i tid är vanligt.

#7 jag är redan rädd att den här missen kommer få min ekonomi att ligga på +/- 0, så nej…
men pratade med jourhemmet nu, och hon påpekade att det var problem med att gå på lådan även där, vilket jag ju faktiskt visste, trots så mycket sällskap. men det kanske var för mycket, vad vet jag? men hon lade i alla fall aldrig märke till att hon luktade där, så det är nytt i alla fall. positivt eller negativt… ?
nu har jag i alla fall tvättat eller sprayat alla mattor och golv med ättika. även filtar som legat i soffan och mina kläder, för att undanröja så mycket kisslukt som möjligt.
#8 ja, det får nog bli en vända dit imorgon
9# tvätta katten med?=)

Det KAN ju faktiskt vara så att hon läcker, har svårt att hålla tätt :/
Lite off topic: Att hon dricker dåligt är inte alls bra. Ställ ut fler vattenskålar! Mina 4 dricker knappt om jag har vattenskål i köket. De måste ha i vardagsrummet och helst även i sovrummet. Blötmat är bra för hälsan (om magen klarar det, annars får man vänja in extremlångsamt) och för urinvägarna eftersom det innehåller så mycket vatten.
Hur många lådor har du och vilket lådmaterial och utseende har lådorna

#11 om hon läcker, vad finns att göra då?
hon har en vattenskål i v-rummet. dricker inte om den står i köket. får ställa en i sovrummet med. hur viktigt är det hur fräscht vattnet är?
Jag barfar
#12 jag har en låda inne på toaletten. en vanlig plastlåda. 20x50 kanske. Ica basic kattströ - icke klumpbildande. kanske inte det bästa. kan det bero på en sån "skitsak"? jag köpte det billigaste, för jag visste inte om jag kunde behålla henne, för jag har varit allergisk och visste inte hur det skulle gå. men det går ju bra, så jag kanske skulle byta då. tips?
det var lite mer att tänka på än jag hade räknat med, måste jag erkänna
#10 det slår mig plötsligt att hon inte luktar nånting längre! :) men hon hade kissat bredvid lådan nu när jag kom hem på morgonen, fast jag hade sprayat handduken som låg där med ättika. det slår mig nu att det kanske inte är så smart att ha en mjuk handduk under lådan? Fick tipset från jourhemmet, för att skydda golvet kanske?
#13 icke klumpildande sand är faktiskt ganska ofräschst och oekonomiskt eftersom de är svårt att rengöra lådan och du måste byta all sand dagligen.
Testa att köpa klumpbildande sand fyll lådan med mycket sand skaffa gärna en till låda tex plastback så katten har 2 val. Båda lådorna ska fyllas med minst 10cm sand.
Ever clean, Tidycat, extreme classic är dyrare men bra och ekonomiskt eller olivers som du kan beställa till dören. de är klumpbildande och du mockar dagligen och se till att sandnivån håller bra nivå så räcker sanden även längre.
En veterinärundersökning är på sin plats. Med minst urinprov men gärna även ultraljud av urinvägarna. Så försök hitta en klinik som har god kattkompetens och gärna utrustning för att göra nödvändiga undersökningar. Att kissa utanför lådan är ofta ett tecken på att något är fysiskt fel med kisseriet.
Kan man blanda ut BARF-mat med vatten? Jag har börjat spä ut blötmaten med lite extra vatten då det är bra för urinvägarna. Du behöver dock fortfarande veterinärundersöka!
Hoppas det blir bra för din lilla tjej!

Tack för alla svaren!!! :)
Det verkar som att det var kattsanden som var boven i dramat. Jag har bytt till pussi nu, och hon har gått på lådan varenda gång. vilken skillnad i kvalitet! :)
Jag avvaktar med en vet-undersökning
det enda jag funderar på nu är hennes drickande. det står nu tre skålar med vatten i lägenhet, igår tror jag att hon drack ca 1 dl - högst. ofta nosar hon bara på skålen. är det nåt fel på mitt vatten? finns det nåt man kan göra för att locka henne att dricka mera?
Jag har hört att katter inte gillar helt färskt vatten, om man bor med kommunalt vatten. Det kan smaka klor och annat "konstigt". Men om man låter vattnet stå ngt dygn så dunstar detta bort. Jag vet inte hur det är med det, men jag har iallafall börjat med att inte byta vattnet varje dag (om det är rent i övrigt). Utan t.ex. så byter jag vatten i köket på måndagen, i vardagsrummet och sovrummet på tisdagen, köket på onsdagen och de andra två rummen på torsdagen. Så finns det alltid en kopp med färskt vatten och en med dygnsgammalt vatten så min katt kan få "välja".
Jag använder också koppar eller glas då min katt verkar tycka att de är roligare att dricka ur än sin vattenskål. Speciellt om de står på mitt sängbord…
Vattenfontän brukar få katter att dricka mer vatten.
#16 Skönt att det löste sig med bättre sand. 1 dl är rätt mycket vätska för en liten katt, så jag tycker inte du ska oroa dig. Katten väger kanske 4-5 kg, jmf med en människa på 60-70 kg som ska få i sig 1,5-2 liter vätska per dygn inräknat det som finns i vår mat så ser du att det inte är så dåligt.

Jag byter inte vatten mer än när det börjar bli för lite i skålarna. Äter katten blötmat kan man blanda i lite extra vatten i det.
#20 Skönt att höra att du inte byter vatten mer än när det behövs. Har ibland känt mig som en dålig matte som glömmer att byta i den stora krukan de föredrar och bara gör rent och fyller på när det är litet i den.

#21 Kan ge ännu ett exempel på att inte alla katter gillar färskt vatten, ens vecko-färskt: Mina pärons katter var tidigare tvugna att ha en vattenskål ståendes på golvbrunnslocket i bastun. Om det var för lite vatten i skålen eller när vi provade att ta bort skålen så plockade de upp golvbrunnslocket och drack vattnet däri. Bastun används typ 1 gång varannan månad och det helt stillastående vattnet däri är det som runnit ner när man suttit där och svettats och hällt vatten på sig. Rätt äckligt alltså! Men det vattnet var smaskens.
#22 Ungefär som när man vattnat blommor för mycket och växten dör, glömmer att ta bort krukan och katten dricker upp vattnet. Att de inte blir magsjuka övergår mitt förstånd! 🙂
ett tips, när det gäller kranvatten i vanliga bostäder, där fick jag lära mig en sak i Spanien. Häll upp vattnet i en karaff och vispa vattnet och ställ i kylen. Då vispar du ur kloret. Funkade på oss i alla fall, vi köpte aldrig en vattenflaska utan drack kranvatten. och dricker kisse så pass, så är det ju ingen fara.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#22 örk, så gjorde mina två marodörer i duschen förut, näst intill varje dag när inte vattenskålen dög 😛
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Färskt kallt vatten duger enbart om ett är i en människas glas. ;)

Oh, tack för alla vattensvar! :) Härligt, då skall jag genast sluta byta vatten varje dag :)