Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1866 ggr
MiiaaK
0

Honkatt, innekatt?

Hej! 

Vill veta lite mer ang honkatter. Själv har jag inte haft någon hona, bara hankatter.

Jag tänker skaffa kattunge till sommaren. Det bli då en innekatt och fundera på en hona.

• Måste man kastrera/sterilisera? Hur är deras beteende? Kan de markera om man inte kastrera/sterilisera dem?

• Funkar de tillsammans med kastrerade hankatter?

• Jag har lite planer på en hona, och hade vilja ta en kull på henne. Har en kompis med en fin hane. Men efter hon fått kullen är de ett måste att kastrera/sterilisera?  Alltså kan dem bli oroliga och bli " sken dräktiga" efter de fått en kull med kattungar? 

Tacksam för all information och tips!! Har läst lite på olika sidor men vill veta lite mer från kattägare. 

Mvh Maria

chade
4

Måste och måste, men det är bäst för katten att slippa löpa, det är ganska så jobbigt och stressfullt för dem att löpa "ständigt". Min honas beteende ändrades ingenting efter att jag kastrerade henne. Ja, och det gjorde min kisse, men hon slutade direkt efter att jag kastrerade.

Här funkar det finfint med kastrerad hane och hona!

Den sista frågan tänker jag inte svara på, då det finns andra kunnigare som kan lägga fram fakta på ett bättre sätt än jag

Små stjärnor lyser också i mörkret.

viktoria91
4

Dem kan markera som okastrerade! Det gjorde mina. Och löpskrek gjorde dem något fruktansvärt, kastrera så fort den blir 6 månader gammal eller allra bäst, ta en redan kastrerad, märkt och vaccinerad katt från katthem.=)

[sakring2]
5

Glöm det där med att ta en kull på din honkatt. Det finns alla redan minst 100.000 hemlösa huskatter. Hör av dig till något katthem och se om du kan får köpa en katt där, kattunge alltså. Då gör du en god gärning och ger plats åt en ny katt som så väl behöver den istället för att producera ännu fler kattungar.

Tyrisen
2

1. Ja det "måste" man, eftersom de gärna markerar annars, löpskriker och blir oroliga. Det är stressande för en katt att vara fertil. Så för både katten och dig, ja.

2. Ja, könet är inte avgörande utan mer personlighet, såvitt jag vet och sett. Finns dock de som tycker att hanar är mer accepterande än honor. 

3. Du bör absolut inte ta en kull på din hona. Det finns väldigt många hemlösa huskatter, och ägda katter som redan behöver hem. Väldigt många tar tyvärr kullar utan att inse att det redan finns massor som behöver hem. Dessutom ska man inte avla om man inte har läst på väldigt mycket innan, eftersom det är en hel vetenskap med lämplighet, sjukdomar och mycket mer. Det kostar mycket pengar att utföra det seriöst, och det vill man ju att det ska vara. Läs mer på t ex http://kattstatus.se/sida1.html

På katter.nu finns mycket bra info om för kattnybörjare, jag läste mycket där när jag skaffade min första katt 🙂

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Missne
1

Förutom att en fertil honkatt löper och gastar, kan urinmarkera och blir stressad av att löpa så kan hon också få livmoderinflammation av att löpa. Det kan hon också få av att äta p-piller. Kastrera henne när hon är sex månader. En katt som börjat urinmarkera - både hona och hane - kan fortsätta med det även efter kastrering så det är bäst att kastrera vid sex månaders ålder innan de hunnit sätta igång med sådant.

En kastrerad hona och kastrerade hane brukar gå bra ihop. Allt är förstås individuellt, men det brukar gå bra.