Frågor om uppfödning?
Hejsan svejsan. Jag är ny här på iFokus och jag och min mamma ska börja och föda upp bengalkatter och läser på som en galning om uppfödning och hur man gör och vad det kostar. Men jag har inte hittat ett par svar om mina två frågor så snälla ni som är uppfödare kan ni svara. 1. Ska man lämna över alla kattungar samma dag till köparna eller ska man ge bort en eller två kattungar om dagen? 2. Hur många gånger kan en hona vara dräktig? Jag tar imot andra tips och lite saker att tänka på som t.ex konsekvenser :) Har även två andra katter en huskatt och en helig birmakatt så bild kanske kommer upp senare om ni vill se :)
instagram: felicia_1djb
Är ni medlemmar i en kattklubb och var är denna medlem i för något förbund ex SVERAK. Där kan ni få mycket hjälp med frågor kring uppfödning.
Nej vi är inte medlemmar än i någon klubb har inte kommit så långt ännu. Vi letar lite efter bengaluppfödare i stockholm. Men tycker du man ska bli medlem nu eller sen när man har skaffat katten?
Det bästa är att bli medlem i någon klubb och därigenom får kontakter. Du måste var medlem i någon kattklubb för att bli registrerad uppfödare och ska du köpa bengal till uppfödning så vill nog den som säljer till dig att du är registrerad uppfödare också. Alternativet är att du söker efter en uppfödare som vill ha en fodervärd till en katt.
Ska ni börja föda upp bengaler är det några saker ni bör göra innan ni föder upp:
Har ni ej köpt era tänkta avelskatter tänk på att köpa från uppfödare som pk-def testar och HCM scannar sina katter. PK-def är (blodanemi) en nyligt upptäckt sjukdom hos bengalen (och andra raser) och är en recessiv sjukdom. HCM är en hjärtsjukdom.
mer info: http://www.bengalkatten.nu/ombengalen/index.aspx
Är man intresserad av bra avelskatter måste ni utöka letandet, inte bara kring stockholm. Lusläs stamtavlor, prata med uppfödare, skaffa en mentor. Att tänka på att avelskatter (beroende på kvalite, linjer mm) kan kosta från 14.000kr och uppåt. Vet de som betalat 20.000kr för avelskatter (ej import). Att köpa en sällskapskatt och avla på är ingen bra början på en uppfödning.
Köp inte på er för många avelsdjur på en gång.
Skaffa stamnamn - många uppfödare säljer bara till andra med reg stamnamn.
1. som svar på din första fråga, det beror helt på honan men alla på samma dag bör man undvika.
2. Hur menar du? Det finns regler då du är tex anslutning i SVERAK och hur tätt kullarna får tas. Sedan beror allt på honans kondition, arv mm alla honor är inte bra att avla på.
Okej bra och veta om att man ska vara medlem i nån kattklubb för att bli en registrerad uppfödare. :) Måste nog prata med min mamma om stamnamn då och tack för att ni svarade var mycket jag inte riktigt visste om.
Jag kan rekommendera boken Kattuppfödning: avel och genitik av Ylva Stockelberg. En utmärkt nybörjarbok där man lär sig de grundläggande sakerna. En bra början.

Fundera också på varför ni vill bli uppfödare? Vad vill ni tillföra rasen? Har ni ekonomin för att föda upp katter? Seriös kattuppfödning är inget man blir rik på, tvärtom går man oftast minus.
Håller med #6, den boken är verkligen värd att läsa.
Ett råd är att börja vara fodervärd. Ni har hand om en katt som får antal kullar hos er och ni får erfarenhet och har en uppfödare som backar upp er.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Okej boken ska jag köpa och fodervärd låter bra. Tack :)
Rekommenderar att åka på utställning och träffa diverse uppfödare och kolla vad de har för avelsmål, "drömtyp" på bengal o bilda er en egen uppfattning och ta djupare kontakt med de uppfödare som tilltalar er. Det gör massor att träffa flera uppfödare och se sig om vad man vill ha för mål med sin uppfödning, standarden kan tolkas så olika och det kan vara bra att lyssna på domarna när de bedömmer bengaler. Dyk upp på utställningen i Västerås i maj, det är bengalspecial på lördagen och mängder av katter på plats! (Jag själv bland annat) http://www.vasteraskattklubb.se/images/stories/utstallningar/2013/inbjudan-hela.pdf
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Men vad roligt då kanske vi fräffas hehe :)
Ett tillägg som är bra att veta då man ska ha sin/sina bengaler okastrerade. Honor kan bli könsmogna tidigt, redan vid 4-5månaders ålder (men de är absolut ej mogen för att bli dräktig då) och normalt intervall på löpperioderna är ca varannan vecka, en vecka åt gången). Under löp kan de också strila.
Hanar kan börja strila redan vid könsmognaden, det är mer regel än undantag att de gör de. Få hanar är strilfria då de börjat para.
#9 hade åkt dit själv men har ej möjlighet men känner en hel drös som ska dit. Tror det blir något aldeless extra=)
En av mina katter som heter pixi är huskatt och är tio månader och löper två gånger i månaden nu i 3 dagar. Först tänkte vi att vi kanske kan para henne, vi läste på och så läste jag att det finns massor av huskatter för mycket av dom så vi tänkte nej vi skaffar en bengal för det är mindre bengaler än huskatter. Så sådär tänker vi att vi ska föda upp bengaler för att den har så vacker täckning och att folk ska se den på ett bättre sätt att den inte är så JÄTTE vild som folk tror att den är. :)
#12 Dax att kastrera Pixi innan ni funderar på att avla på renrasiga bengaler samt läs på allt om avel och uppfödning. För det verkar finnas många glapp i kunskap om rasen, avel och uppfödning.
Bengaler är en väldigt aktiv katt som kräver en del från sin ägare, inte bara vacker. Sedan kostar det att avla. Det låter inte som ni tänkt igenom allt riktigt.
Det känns som om jag har lästjätte mycket för har läst om all fakta som finns känns det som även har jag skrivit upp fyra sidor papper på uppfödning. Pixi ska vi kastrera så snart som möjligt. Men vad är det vi ska tänka på? Tar imot allt ni säger :)
Skynda att kastrera för annars så får katten livmoderinflammation eller så blir hon dräktig inget av det är önskvärt.
Okej tack för varningen.
#14 då de är du och din mamma som skulle starta uppfödning så är det kanske hon som har huvudansvaret och den ekonomiska ansvaret?
Vad kan hon om bengalen, dess sjukdomar, avel, genetik, stamnamn mm? Tar hon till sig infon som finns i bla den här tråden och all info du hittat?
Det finns en uppsjö av saker man måste tänka på innan avel och har ni inte ens skaffa en avelskatt ännu så är det minst 1-2 år bort innan honan är mogen att få kull. På det året bör ni fördjupa er i ämnet. Kanske gå första pawpedskursen?
Min första bengalkull gick jag fetback på med både kejsarsnitt och både mor (en kull) och den sparade dottern (ingen kull) blev kastrat några månader efter varann pga smärtade äggstockscystor. Allt går inte som man plannerat och rik blir man inte :P
Vad jobbigt med din första kull. :( men kan du berätta lite om priser. Jag har tittat lite på hur mycket allt blir sammanlagt med hur mycket katten kostar, stamtavla, vaccineringar m.m och då har jag räknat just det högsta man kan nästan betala hehe så det blev mycket pengar och förstår att man inte kännar på att föda upp katter. Men hur mycket hardu lagt ut som högst ungefär på en kull. Btw min mamma läser på också, hon har också en jobbakompis som känner en bengal uppfödare och har kontakt med henne :)
Kolla in dessa trådar! ger en bra inblick om kostnader osv
http://katter.ifokus.se/discussions/511182cbd4ebea4c9206eae2-starta-uppfodning
http://siames.ifokus.se/discussions/51386a75ce12c405b6000ce6-en-bra-budget?discussions-1
Det var bra måste hämnta miniräknare nu för att plussa lite :) inte så bra på matte hehe
Detta är ca kostnader på en kull på 4st bengaler
Stamnamn i SVERAK - 1500kr
medlemsskap i kattklubb - **ca 300kr
**Medlemsskap rasklubb (frivilligt) - 300kr (uppfödare Bengalkatten)
Inköp av avelskatt - genomsnittspris - **16.000kr
**Tester innan parning :
- Pk-def ca *300kr*
- HCM scanning 1500kr (kan vara billigare i tex södra sverige)
- Fiv/felv 700kr
Avelsgodkännande om katten har RX - ca 300kr
Kullkostnader för 4st
Parningsavgift och språng till hanägaren 2000kr/kattunge + 100kr i språng - 9000kr till hanägaren för 4 kattungar
vaccination, id-märkning, besiktning kostade mig sist 700kr/kattunge dvs 2800kr för 4st.
Stamtavla: 300kr/kattunge dvs 1200kr för 4st
Nu har jag inte räknat med resor till och från hanen, komplikationer vid förlossning, avelsförsäkring, ökad sand och mat, porto då papper ska skickas mellan hanägaren och kattklubben. förlorad arbetsinkomst, annonsering av kull, veterinärvård av kattungar som är oförsäkrade en under en viss tid mm. Nu kan jag ha glömt fasta kostnader (för tidigt på morgonen) men du får ett hum vad de kan kosta.

#21 Du fick nog med det mesta men här är lite till som tillhör uppfödningen.
Navelbråckfrihetsintyg ca 150kr.
Stamtavlor 300kr per katt (200 om man är diplomerad)
Hemsida där man kan visa sina katter , ca 1000 per år
Vaccineringar på föräldrarna + de andra som inte har kull.
utställningsavgifter för att höra domarnas åsikter på föräldrarna om de håller standarden. Detta går på ca 300kr per katt + ev boende och mat.
Dessutom måste man ta ledigt från ev jobb när ungarna förväntas. Kan bli länge om man måste stödmata.
Det är väldigt mycket utgifter så att gå något plus på det är nästan omöjligt. Man vill knappt sitta och räkna på hur mycket man förlorat, men det är underbart att få se de nya ägarna bli överlyckliga för sin nya familjemedlem och det väger upp väldigt mycket!
Tråkigt det som hänt!! 😕
Kunde du få ut någonting på din försäkring när detta hände?? Ex. förlorad användbarhet?? Livförsäkring?? Dolda fel m.m.??
För jag har fått uppfattningen av när man läser villkoren för kattförsäkringar inom olika bolag att man ska kunna få ut livvärdet när oförutsägbara händelser sker, som gör att man måste kastrera sitt avelsdjur. Vet dock inte hur det ser ut i verkligheten och undrar om du har några erfarenheter från det??
Även om en summa från livförsäkringen långt ifrån täcker det utgifter man haft under kattens levnadstid osv. så är det ändå en liten hjälp i utgifterna för att skaffa en ny avelskatt.
Varma Hälsningar Helene Andreasson
SE*Beautiful Stars
Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll
Livvärdet får du ut om katten dör inte om den kastreras. Det kan även en som inte är uppfödare ha.
Man får nog se uppfödning som en rolig hobby som kostar lite, inte som en extra inkomstkälla. Jag tror att många som läser om vad en raskatt kostar tänker, " oj vad de måste tjäna pengar", men de räknar inte med vad kalaset kostar.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#23 Jag fick ut hela försäkrings beloppet (avel liv.) på mammans avelsförsäkring men inget på dottern då jag inte hade haft tanken på att avelsförsäkra henne som kattunge utan väntat. Nu avelsförsäkrar jag alla kattungar innan flytten.
Men behövde dock ha kvar ett tillägg på mammans försäkring tills hennes enda kull var 3år och 3 månader pga doldafel försäkring på kullen.
till TS: Vissa saker kanske man inte tänker på om man vill ha söta kattungar är att det alltid finns en baksida. Dödfödda kattungar, sjuka kattungar som tynar bort trots allt du gjort, kattungar du själv måste avliva om de tex har öppet bråck med tarmarna utanför.
Inge kul att behöva stödmata en kull varannan timme dygnet runt om kattmamman ej har mjölk mm
Hej
Jag har setat och läst i tråden och jag tycker att det värkar som om det vore bäst för er att först skaffa en Bengal till sällskap/utställning till att börja med eftersom ni alldrig har haft en tidigare. Det är för att ni ska få erfarenhet och kunskap.
Jag skaffade själv min första Perser 2009 och hitils har det rullat på med 4 till och det är bara en som är fertil och hon är enbart till sällskap. Jag har läst på om Perser och uppfödning sedan 2009 och det är först i år som jag troligen ska regga uppfödarnamn.
Så att bara regestrera uppförnamn och bestämma att man ska börja föda upp innan man ens har haft en katt av rasen tycker jag värkar vara som om det är pengar man är ute efter….och sanningen är som alla andra i denna tråd säger det är en DYR hobby som kostar mycket pengar och tar ALL din tid!
På tal om antalet kullar på en hona så tycker jag att 1:a kullen när honan är 2år, 2:a när honan är 4år och sista vid 6års ålder är lagomt, för jag har själv köpt en pensionär hon var 6år och hade haft 5 kullar och hon kan inte hålla tätt och vetrinären har konstaterat att hon är sönderavlad….så tänk efter innnan!
MvH
///Mickan
#27 Stakarn att hon är sönderavlad, gud man mår dåligt när djur behandlas på dåligt sätt :( Tycker att din idè var bra och tror det vore bäst så och man får mer tid att läsa på mer och få kontakt med uppfödare som #9 har sakt. Ska gå på mässan med mamma också i maj. Plus att min mamma läste din kommentar och tyckte om idèn. :)
Vad roligt att ni tog till er av infon! Det är alltid bäst att börja med en och sen prova sig fram när man börjar få mer kunskap :)
///Mickan
Ja kunskap är bra :) haha
#28 Du är välkommen fram att hälsa på mina bengaler under utställningen :) Jag har en lynx spotted (snö) och en brunspotted.. Det finns ju så många typer av bengaler, först mönstret:
Mönster
1: spotted - 24
2: marble - 22
Färger
1: Svart-/brunspotted - n 24 (det jag har)
2: Svart-/brunmarble - n 22
3: Seal lynxpoint (snow) spotted - n 24 33 (det jag har)
4: Seal Lynxpoint (snow) silver spotted - ns 24 33
5: Seal Lynxpoint (snow) marble n 22 33
6: Seal mink spotted - n 24 32
7: Seal mink marble - n 22 32
8: Seal sepia spotted - n 24 31
9: Seal sepia marble - n 22 31
10: Svartsilver spotted - ns 24
11: Svartsilvermarble - ns 22
12: Blå spotted - a 24
13: Blå mink marble - x a 22 32
14: Svart - n
Siffrorna är så kallade EMS-koder som bestämmer färgen på katten.
En hemsida där det finns bilder + kattungar + uppfödare utav rasen: http://bengalkatten.nu
Marble är jätte häftiga för det ser ut som om deras päls smälter som färg för deras teckning. Och spotted är också jätte häftiga. Men min favorit är svart silver spotted, dom ser ut som snöleoparder. Dom jag har fastnat mest för är, svart brun marble och svart silver spotted. Är det dåligt att gilla mer en teckning än en annan. Jag gillar fortfarande alla slags bengaler.
#32 Svartsilver spotted är verkligen inte vanligt i Sverige, då får man nog se över om man ska importera. Sen är ju marknaden olika beroendes på färg, många föredrar ju den svart/brunspottade då det är "original"bengalen. Det är verkligen inte dåligt att föredra en täckning mer än en annan, men man bör nog börja med en då det är så mycket att tänka på. Det är liksom inte bara att para en marble med en marble och hoppas på det bästa, man måste se bakåt i generationerna efter färger, mönster + anlag.
Är du intresserad av en mycket trevlig marble uppfödare som har bland de bästa i Sverige så rekommenderar jag Caroline från Leopardettes:
http://leopardettes.se/ hon är bosatt i Sundsvall och ses på de flesta utställningar, bengalspecialen i Västerås bland annat ;)
Värkligen en bra sida! Ska kika på den mer imorgon. :) tack Jag, mamma och kanske min mormor kommer nog på mässan så det blir nog roligt :)
#34 Vill bara inflika att det kanske fungerar bättre att börja som fodervärd också, då har man inte riktigt lika mycket ansvar och man behöver inte planera parningen. Är man intresserad så tvivlar jag inte på att uppfödaren är villig att berätta hur allting går till och de ställer upp 24/7 när kattungarna väl är födda hos fodervärden 😃
vet inte riktigt hur fodervärd går till och hur gör man för att bli fodervärd. förlåt om jag frågar mycket.
Kontakta en uppfödadare så får du veta. Var noga med att skriva kontrakt om vem ska betala vad. Efter att ha tagit en till två kullar så går katten över på dig.
#36 Detta är ett exempel på fodervärdsavtal:
http://www.alchymists.se/attvarafodervard.htm ingen aning om det klassas som "bra" eller "dåligt"…
Är det lätt hänt att det blir komplikationer under födsel, eller beror det på honans ålder, kondition och ras?

#39 beror helt på. Min honas första kull gick jättebra men andra blev snitt för att en bebis låg fel så man kan omöjligt veta om det går bra. Man får ha telefon och bilnycklar nära vid födseln helt enkelt =)
#39 Man bör alltid vara förberedd på det värsta och ta ledigt från jobb dagarna vid födsel och efter födsel
#39 förbereder man sig för det värsta så blir man väldigt lättad då de går bra.
Det är lätt att de blir förlossningsproblem av något slag, det kan vara allt från snitt pga felläge till att mamman ej får mjölk och du sitter med en kull som ska stödmatas varannan timme. Har själv stödmatat en kull på 6st nyfödda då mamma katt blev dålig och tappade mjölken i ca 2v…
Okej ska vara förberedd till 110 % då.
Det är många som sagt det men jag säger det igen. Jag anser att du ska ta kontakt med en bra uppfödare av bengaler och bli fodervärd vilket betyder att du hämtar katten eller kattungen och blir dess nya ägare livet ut men uppfödaren som har kunskap och kan hjälpa er har rätt till ett x-antal kullar.
Sen varierar det lite från uppfödare till uppfödare hur deras kontrakt och sånt ser ut antar jag men då får du en bra utbildning av att föda upp katter med en erfaren trygghet som kan hjälpa till, en suverän grund till framtida uppfödningsplaner.
Om katten du är fodervärd åt går ur avel och blir kastrerad har du en underbar sällskapskatt eller så låter en del uppfödare sina fodervädrar köpa loss en fin avelskatt.
Det här är en av flera punkter från min ragdolls uppfödares hemsida om fodervärdar.
Vem passar som fodervärd?
· Du som känner dig nyfiken på utställningsbranschen och kanske har uppfödarplaner. Att vara fodervärd gör att du får prova på allt detta. De katter som sätts ut på foder är av bra kvalitet och utställningar kan därför bli riktigt roligt. Du får också möjlighet att testa vad kattuppfödning innebär på gott och ont med stöd av uppfödaren.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Ja det är bra att veta att man väljer en bra uppfödare så därför har jag skrivit frågor som man kan fråga uppfödaren och se om han/hon är bra som uppfödare och på utställningar. För att jag ska tro på uppfödaren så vill jag nog se papper på t.ex Stamtavlorna på uppfödarens katter, vaccinationer, höftröngade, blodgrupp vad för blodtyp hanen och honan har (kommer inte ihåg om det heter, men man kollar vad för blodtyp katten har så att det inte blir problem med katterna har jag för mig) HCM-scannade, FIV m.m (kommer inte ihåg fler.) Men lät det bra? Om ni tror jag har missat nått så kan ni säga för jag vill värkligen vara säker för jag vill göra så att det blir kanske mndre skans till att det händer nått med katten. Jag bryr mig värkligen jätte mycket om hur uppfödningen ska gå till och vad man kan eller ska göra. Jag har faktiskt fött upp undulatungar, jag vet att det inte är detsamma men jag har fött upp nått iaf :)
#45 Pk def är en viktig grej att kolla :) Ett förslag som fodervärd. Är ni fodervärd åt en hona och det föds något i kullen/kullarna som ni vill ha som avelskatt och uppfödaren godkänner så har ni ju vart med från allra första start med er avelskatt och känner den till fullo, ni känner även mamma katt och kan bedöma hennes psyke osv :)
Pk def oki doki :)