Personlighetsförändring
Hej!
Jag har en liten fundering angående min katt. Det är en kastrerad hankatt på cirka 1,5 år. Han har bott här hos oss i ungefär en månad nu. Från början var han världens mysigaste, han älskade att mysa och man fick lyfta honom och hantera honom lite hur som helst.
Nu däremot har han blivit ett monster. Han attackerar ben utan vidare, biter och klöser när man försöker hantera honom. Ibland kan han till och med gå till "attack", exempelvis om man sitter i soffan kan han bara komma uppflygande och bita sig fast/klösa i armen.
Jag förstår verkligen inte vad som har hänt. Någon som har en tanke på vad som kan vara fel?
Jag hade gjort en veterinärundersökning ifall han har ont.
För är ju inte normalt att en katt helt plötsligt börjar att attackera. Någon måste ju ha hänt eller att han har ont. :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Han kastrerades, vaccinerades och gjorde en allmänundersökning för typ tre veckor sedan och då var han frisk som en nötkärna. Förstår inte vad som skulle ha hänt under den tiden?
#2 OKej konstigt. Men någon måste ju hänt, för en katt ändras inte bara sådär till att attackera osv, frågan är vad :/
Ja, jag förstår inte alls vad som har hänt. Han kan ju som vara snäll en stund, men sen får han plötsligt något ryck och blir sådär knäpp.

Det låter som om han är understimulerad. Bäst är en likasinnad kattkompis.
Jag har misstänkt något sådant. En kattkompis är på g, vi får hoppas att det kan göra skillnad.
Har aldrig hört om en katt som attackerat folk pga understimulans? :/
Klart värt ett försök, men något nytt för mig :)

Jo, det är jättevanligt när de inte har en annan katt att brottas med att de tar ut det på människor i sin omgivning (som då blir rädda då de blir bitna och rivna i armar och ben).
#7 skrivetav Fridaakesson
Vi hade en innekatt som var superaggresiv när jag växte upp. Nio år gammal blev han utekatt eftersom vi flyttade. Aggressiviteten försvann direkt.
#9 Okej :) Jag som aldrig hört talas om dt :)
#8 Vem talar du till?
Har katten tidigare haft kattkompisar (som han ev. kan sakna då)?
Kan ni fråga tidigare ägare om han brukar leka "hårt"? En del katter leker mer våldsamt så det kan verka som aggression.
Mina små tips är att leka mer med honom, och kanske då med t ex vippa och sådana saker där man inte går till närkontakt. Då får han stimulans och blir av med överskottsenergi. Sen är det helt OK att säga ifrån genom att t ex väsa till åt honom när han gör sådär. Det kan gärna vara ett kort, högt ljud. Försök härma en väsande katt 🙂
Jag vet inte vad du har för erfarenheter kring katter, men vissa är inte kompismaterial medan många uppskattar en vän. Det går naturligtvis inte att förutspå helt innan, men vill bara rekommendera att verkligen ha tänkt igenom ett till kattköp ordentligt innan ni gör slag i saken. Lycka till!
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter