Kramp
Jag har en liten undran som ni kanske har svar på. Min katt Torkel är en kraftig katt, inte på grund av övervikt utan han är stor i sig (fast något kilo mindre hade inte skadat). Vi har ju självklart en transportbur till honom när vi ska ut och åka, men problemet är att han får kramp när han är i den! Han kan sitta i den utan att gallret är på, men så fort gallret sätts på och det är dags att åka börjar han krampa. Det har bara hänt två gånger som tur är, och båda gångerna har krampen gått över så fort vi lyft av locket. Kan det bero på att han får någon slags klaustrofobisk känsla när han sitter i buren? Skulle en större bur kunna hjälpa? Vi måste ju kunna åka iväg med honom i buren (till veterinären osv) men man blir så rädd när han börjar krampa… Och krampen beror heller inte på bilen, första gången var vi i lägenheten när krampen kom (vi hade kommit in från bilen) och den andra gången var vi på väg till bilen. Han fick (tyvärr) sitta i mitt knä den bilturen men det var absolut inga problem med kramper eller rädsla då, utan bara när han satt i buren.
Precis som du säger tror jag ni skulle kunna testa med en större transportbur liknande denna:
http://rusta.se/djurtransport-hopvikbar-shn-g-p78601157.aspx
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo