Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1083 ggr
Niiinah92
0

Löpning med katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hankatt har fått vårdiller de senaste dagarna och väcker mig rätt tidigt med sina race runt lägenheten, knaprandet på mina kläder, tunnellekarna under lakanen etc. plötsligt när solen visade sig blev han rastlös och energisk på ett helt annat sätt än han varit under vintern. Detta ger mig en fingervisning  att det nog är dags att börja ta ut honom i koppel igen nu när snön är borta och jag inte har tid att åka ner till mina föräldrar var och varannan helg så han kan få springa fritt ute, det verkar tyvärr inte möjligt att näta in min uteplats som det ser ut just nu, vi har försökt.

En liten fundering en vän gav mig var, kan man träna en katt att följa med på löpturer och på så vis göra av med överskottsenergin? Kan katter klara av att springa under en längre tid typ som hundar eller är de mer som deras kattdjursvän Geparden? Nu menar jag inte springa flera mil eller timmar utan kanske 20min varvat jogging och gång till en början.

Gatukorsning
0

Inte en aning tyvärr. Men jag tror inte att en katt orkar med att springa alltför länge, katten är ju mera lite explosiv och rejsar runt en stund för att sedan däcka av. Så är det hos mig med mina huskatter i alla fall.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Niiinah92
0

Stryker min fråga, fann mitt svar på royal Canins hemsida, tamkatter har ingen uthållighet precis som Geparden, good to know. Då blir det promenad med katt först innan jag själv sticker ut😉😃

[Zlarviig]
2

Om han tillåter det så kan du kanske ta med dig en väska eller liknande och lägga honom där i när han blir trött. Min katt älskar att ligga i min väska och bara titta på allt jag går förbi. 🙂