Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1993 ggr
TypisktMaria
0

Katten nafsas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett litet problem med min ena katt. När man håller på att vakna eller rör på sig i sängen och han ligger bredvid en i sängen så vill han gärna nafsa/bita tag i min näsa ( ja det låter lite komiskt men det gör ont xD). Jag har försökt med att ha en liten vattenpistol nära till hands och sprutat på honom när han försöker bita. Men än så länge har det inte hjälpt. Har även försökt att se om han gör det för att han vill gå ut, men de vill han inte.  Det slutar med att han sätter sig och äter när jag väl har vaknat. 
Har dock sett samma beteende på honom när han och hans syster sitter och tvättar varanadra, då slickar han jätte snällt en liten stund innan han nafsar tag i örat el runt halsen på henne, inte heller där hårt då min hon katt inte bryr sig om det.
Kan det vara något dominansbeteende ?
Någon som har tips på hur man kan få honom att sluta för jag vill ju helst kunna sova hela nätterna utan att han ska väcka mig o bita mig i näsan xD

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

TypisktMaria
0

Glömde bort att skriva att han är 5½ år och kastrerad sedan han var ca 6-7 månader gammal ifall det skulle ha betydelse :P

Följ oss på

IceJossan
0

Testat att simpelt ryta till åt honom? Han får absolut inte få nån vinning i det han gör, så om du testar att ryta till så gör det och ligg kvar sen, inte ägna honom någon uppmärksamhet. Han vill uppenbarligen väcka dig.

TypisktMaria
0

jo det har jag såklart testat oxå. även varit taskig o tagit tag i nackskinnet på honom när han bitit riktigt hårt, men inget har hjälpt än så länge :S Brukar även bara vänta på mig, men då är han där igen, även när man puttar på honom så att han hoppa ner från sängen så kommer han upp några minuter efter igen. Var visst lite snabb på att skriva inlägget och glömde lite xD

Följ oss på

Nerdysiamese
0

min katt brukade göra så men det mest effektiva var att dra tecket över näsan och ignorera henne, tillslut gav hon upp när hon inte fick någon reaktion.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

TypisktMaria
0

jo har försökt det funkar för dagen men sedan morgonen efter är det samma visa igen.

Följ oss på

Zepp
1

Så gjorde mina katter när de tyckte att jag skulle stiga upp och ge dem mat!

Det tyckte inte alltid jag!

Så jag drog täcket över huvudet och sov vidare.

Då kom de på att de kunde putta på väckarklockan.. vilket fick mig att hoppa upp för att rädda den.

Du skall ju ha klart för dig att det är du som är gäst/inneboende hos din katt.. och det är den som bestämmer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AgnetaB
0

Jag lägger alltid upp blötmat i några skålar sent så de kan äta under natten om de är hungriga  o då har det lugnat sig. De har fri tillgång på torrfoder men gillar blötmaten bättre.

Jättesöt kisse, gillar blå med vitt!

TypisktMaria
0

Jo mina katter har också fritillgång på torrfoder, dock är de lite kräsna och är inte speciellt förtjusta i blötmat. De brukar dock få de ofta men eftersom de inte käkar upp allt på en gång så brukar jag behöva slänga  det mesta i matskålarna då de torkar fast.

Följ oss på